2025-02-25, 06:26
Medlem
Germanofils avatar
Hur gammal var du när du började arbeta i USA?

Har du sett någon prognos över hur hög din pension blir om du stannar reaten av arbetslivet?

Betalar din arbetsgivare in något till din pension eller är det bara du själv som betalar?

I vilken ålder räknar du med att kunna gå i pension?
Citera
2025-02-25, 07:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CircleBack
Vädret först och främst
Sen att du har nära till allt du kan tänka dig
Storstads liv, stränder, berg. Natur, alla kulturer, sport, restauranger var du än är intresserad av är de inom räckhåll.

nära till allt är något alla i LA säger, men sedan när jag skulle köra till något av dessa nära ställen så var det typ 6timmar bilkörning till yosemite, eller för komma till stranden var det 4 timmar med stop precis överallt. Du måste älska bilköer och jävligt dyra parkeringsplatser om du vill bo i LA
jag kände mig mest otrygg när jag var där, varje liten parkering man svängde in på vid någon affär eller annat så satt någon slags luffare i ett hörn och pratade högt med sig själv och skrek
Citera
2025-02-25, 07:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Herregud att bo i ett gängområde i LA. Vilken mardröm. När jag har bott i stan har det primärt varit i Marina del Rey och Venice och då tycker jag Venice är på gränsen till för slummigt.

Fråga till TS: Är folket i LA fortfarande lika ytliga? Och då menar jag inte chicanos i ditt område, utan karriärfolket.

venice är så tråkigt men det är slum, jag var där första gången 1993, då var det hyfsat fint, rätt häftigt miljö, sedan har jag varit där under åren och det har bara blivit mer och mer slum för varje år så går.

ta och se new york också, första gången jag var där 2003 var efter 11/9 och man såg hålet i marken där de höll på o riva, men det var slitet men ändå rätt ok, nu senare gånger känns det som det blir fattigare och fattigare när jag är där, det som skall vara lite finare restauranger är slitna i kanterna osv. USA har verkligen bekymmer
Citera
2025-02-25, 08:03
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4YYX
nära till allt är något alla i LA säger, men sedan när jag skulle köra till något av dessa nära ställen så var det typ 6timmar bilkörning till yosemite, eller för komma till stranden var det 4 timmar med stop precis överallt. Du måste älska bilköer och jävligt dyra parkeringsplatser om du vill bo i LA
jag kände mig mest otrygg när jag var där, varje liten parkering man svängde in på vid någon affär eller annat så satt någon slags luffare i ett hörn och pratade högt med sig själv och skrek
4 timmars körning till stranden? Då bodde du ute i öknen någonstans? Från sagda Marina och Venice är det som bekant promenadavstånd till stranden. Samma med Santa Monica.
Citera
2025-02-25, 08:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peller
Hade en kompis som jobbade för just Microsoft Sverige i Kista för snart 25år sedan.
Han fick jobb i Seattle Microsoft.

Du lär knappast ha,sådana kunskaper att din kompetens saknas i USA,men har du verkligen det,likt min vän, löser företaget allt.
Visum Bostad Flytt av bohag,Boende i minst 6 månader betalade Microsoft plus en då helt astronomisk lön för en Svensk.

Skulle han bli uppsagd så var det bara att åka hem.
Visumet var avhängigt på arbetet,så byta jobb gick inte heller.
Efter 2(?) år gick det iallfall då att ansöka (eller om det var företaget som skulle göra detta när arbetsvisat närmade sig sitt slut) om GC på basis att man rotat sig,fortfarande jobbade kvar,visat god vandel etc.
På så vis fick min kompis sitt.

Sen en fredag fick han sparken med omedelbar verkan.
Man hade på morgonmötet beslutat att lägga ner det projekt han jobbat med senaste 5åren.
Ta en timme&städa ditt kontor
Lämna kort&nycklar på vägen ut.

ja tyvärr kör de så i usa, jag läste om park rangers som nu nästan alla fått sparken av trump, de fick gå på dagen. tänk på det när ni skall turista i usa- att alla park rangers nu är borta,
Citera
2025-02-25, 08:37
Medlem
Hur rädd är du för jordbävningar? Särskilt den förutspådda'' the Big one'', påverkar det tillvaron ?

Tycke den här var lite läskig.
https://www.youtube.com/watch?v=ypO9BA2vyig
Citera
2025-02-25, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps0.0
Det där verkar vara en myt, försäkringsbolagen avslår hellre än beviljar sjukhusvård, och läkemedelsbolagen kan ta ut så mycket de vill för mediciner.

Rekommenderar Michael Moores Sicko.
Talar bara av min egen erfarenhet
Citera
2025-02-25, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Germanofil
Hur gammal var du när du började arbeta i USA?

Har du sett någon prognos över hur hög din pension blir om du stannar reaten av arbetslivet?

Betalar din arbetsgivare in något till din pension eller är det bara du själv som betalar?

I vilken ålder räknar du med att kunna gå i pension?
Runt 28, ja jag betalar 4% och arbetsgivare matchar samma 4%
Vet faktiskt inte
Citera
2025-02-25, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4YYX
Just nu 4 timmar 39 minuter till Yosemite, känns ganska nära, de flesta i världen måste resa mycket längre för att besöka Yosemite om man nu vill de.

Just nu
26 minuter till Santa Monica
33 minuter till Manhattan Beach
35 minuter till Hermosa beach
41 minuter till seal beach
Osv osv
Vet inte vart du körde från men känns inte att du var i LA om de tog dig 4 timmar till en strand.

Hur många stränder med bra väder har du i närheten av där du bor?

Känns att man ofta antingen väljer att vara rädd eller känna sig otrygg för allt och alla eller så väljer man att inte vara rädd.
Citera
2025-02-25, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Imladris
Hur rädd är du för jordbävningar? Särskilt den förutspådda'' the Big one'', påverkar det tillvaron ?

Tycke den här var lite läskig.
https://www.youtube.com/watch?v=ypO9BA2vyig
När man känner en jordbävning kan de vara obehagligt men inget man går runt och tänker på.
Citera
2025-02-25, 15:15
Medlem
El-Knoxs avatar
Finns ju en mindre svensk stad av hemlösa i LA (vad jag förstått).
Min fråga är, hur hanterar lokalbefolkningen folk som tigger pengar?
Ger man de ett par dollar näven? Ignorerar de bara?
Citera
2025-02-25, 15:39
Medlem
Pripps0.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CircleBack
Talar bara av min egen erfarenhet
Ok. Vad hade du drabbats av och hur mycket ersatte försäkringsbolaget dig med?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in