Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-02-24, 08:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fagelidetbla-
Håller med - penningtvätt så det bara sjunger om det.
När tror ni nuvarande fastighetsmäklare drar sig ur?

Jag tror inte de kommer göra det faktiskt. Det är kladdigt, men inte kan väl mäklaren ha ett ansvar kring hur ett hus införskaffades/byggdes?

Tänker att det mer vid köp där en ev köpare kan uppfattas som lite "skum" som de skall slå larm.

Men jag vet inte riktigt hur den där riktlinjen från mäklarsamfundet skall tolkas.

Men jag tycker ändå att alla skall visselblåsa för att om möjligt göra samhället en liten tjänst. Att under så lång tid ha kunnat leva utanför det vanliga samhället på knarkinkomster och nu få ut 27miljoner på ett hus. Det är ett jävla skämt.
Citera
2025-02-24, 08:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grg77
Jag tror inte de kommer göra det faktiskt. Det är kladdigt, men inte kan väl mäklaren ha ett ansvar kring hur ett hus införskaffades/byggdes?

Tänker att det mer vid köp där en ev köpare kan uppfattas som lite "skum" som de skall slå larm.

Men jag vet inte riktigt hur den där riktlinjen från mäklarsamfundet skall tolkas.

Men jag tycker ändå att alla skall visselblåsa för att om möjligt göra samhället en liten tjänst. Att under så lång tid ha kunnat leva utanför det vanliga samhället på knarkinkomster och nu få ut 27miljoner på ett hus. Det är ett jävla skämt.

Jag är tyvärr ganska säker på att man måste ha en roll som mäklare eller liknande för att kunna visselblåsa till FMI.
Citera
2025-02-24, 11:35
Medlem
Q6s avatar
Citat:
Om huset..

9st pantbrev på 12,5miljoner.

Satan, det är en saftig räntekostnad det, kan vi gissa att en del bundna räntor nu blivit rörliga och det tvingar fram en försäljning.

-12,5m ger ju räntekostnader som varit uppe och studsat på 45k(ish) i månaden nu när räntan varit hög.

Plus drift av huset i övrigt…. El/värme etc. (Enligt mäklaren 96k/året). Plus övrig. Så säg 10k i månaden.

Hur i helvete har det kunnats betala ca 55k i månaden?

Då skall hon ha kunnat plocka ut en månadslön på ca 120k för att kunna köpa lite mat med…

Eller så skickar IC hem pengar som han får genom att…… ”jobba”

Det är fan ett stort skämt alltihop

Man tar ut pantbrev för att kunna ta lån i banken. Om man skulle betala tillbaka så försvinner inte pantbreven , det är bara så att de inte utnyttjas.
Det är mycket möjligt att lånen är betalade via något skumt upplägg där knarkpengarna är tvättade vilket gör att det bara är driftskostnaderna som återstår.
Citera
2025-02-24, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Q6
Man tar ut pantbrev för att kunna ta lån i banken. Om man skulle betala tillbaka så försvinner inte pantbreven , det är bara så att de inte utnyttjas.
Det är mycket möjligt att lånen är betalade via något skumt upplägg där knarkpengarna är tvättade vilket gör att det bara är driftskostnaderna som återstår.

Familjen C har ju bott i huset sedan det byggdes, då bör ju också pantbreven vara uttagna av familjen C.

Det verkar vara planerat sedan länge att sälja huset, bilderna ser ut att vara tagna i september/oktober, då tänker jag på vilka nyanser trädens löv har.
Senast redigerad av Frost37 2025-02-24 kl. 12:58.
Citera
2025-02-24, 13:22
Medlem
Mullrets avatar
Fin presentation av etage. Ingår beo stereon månne?

https://www.hemnet.se/bostad/villa-6rum-hittarp-helsingborgs-kommun-orelidsvagen-4-21487097

Ett lite sämre läge, så de kanske kan få 18-20 Msek. Långt till allt, ica, skola etc.

Finns bättre centrala boende inne i Hbg.
Citera
2025-02-24, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frost37
Familjen C har ju bott i huset sedan det byggdes, då bör ju också pantbreven vara uttagna av familjen C.

Det verkar vara planerat sedan länge att sälja huset, bilderna ser ut att vara tagna i september/oktober, då tänker jag på vilka nyanser trädens löv har.

Ser lite blandat ut på bilderna, några med snö också.

Men det har nog varit planerat ett tag.

Nä, det stämmer ju med att bara för att det finns pantbrev så behöver de inte vara nyttjade. Men 9st, där låter det som att de lånat på lite längs vägen på fastigheten. Annars hade det nog bara varit 3-5st.

Delar nog också tanken om att det kommer bli svårt att få 27mn för det, även om det är ett väldigt fint hus.. Men 20m kanske. Om ngn vågar köpa skiten...
Citera
2025-02-24, 13:48
Medlem
Q6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frost37

Det byggdes för 15 år sedan så man borde ha kunnat amortera en del, de har uppenbarligen haft en lönsam verksamhet.
Citera
2025-02-24, 13:53
Medlem
Q6s avatar
Citat:
Ser lite blandat ut på bilderna, några med snö också.

Men det har nog varit planerat ett tag.

Nä, det stämmer ju med att bara för att det finns pantbrev så behöver de inte vara nyttjade. Men 9st, där låter det som att de lånat på lite längs vägen på fastigheten. Annars hade det nog bara varit 3-5st.

Delar nog också tanken om att det kommer bli svårt att få 27mn för det, även om det är ett väldigt fint hus.. Men 20m kanske. Om ngn vågar köpa skiten...

Vi får hoppas att de skickar flyttkort så att det inte knackar på någon colombianska sicario med motorsåg hos de nya ägarna och vill kräva in någon skuld.
Husets historia borde inverka negativt på värdet men det framgår nog inte utav mäklarens prospekt.
Citera
2025-02-24, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Q6
Vi får hoppas att de skickar flyttkort så att det inte knackar på någon colombianska sicario med motorsåg hos de nya ägarna och vill kräva in någon skuld.
Husets historia borde inverka negativt på värdet men det framgår nog inte utav mäklarens prospekt.

Nä det framgår ju inte av ngt prospekt kan jag tänka mig.

Alla vet ju vem som äger huset. Så kanske att det borde gå att att pruta rejält här. Vad händer vid fällande dom, fängslas de direkt? Rent praktiskt blir det ju svårt att sälja ett hus i Sverige då.

Så är man spekulant så kanske man kan slänga in ett riktigt skambud innan maj månad.

Man kan väl iofs sälja via fullmakt etc.
Citera
2025-02-24, 14:38
Medlem
Citat:
Nä det framgår ju inte av ngt prospekt kan jag tänka mig.

Alla vet ju vem som äger huset. Så kanske att det borde gå att att pruta rejält här. Vad händer vid fällande dom, fängslas de direkt? Rent praktiskt blir det ju svårt att sälja ett hus i Sverige då.

Så är man spekulant så kanske man kan slänga in ett riktigt skambud innan maj månad.

Man kan väl iofs sälja via fullmakt etc.

-Ja, det går bra att sälja via fullmakt om du sitter frihetsberövad.
Citera
2025-02-24, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Fin presentation av etage. Ingår beo stereon månne?

https://www.hemnet.se/bostad/villa-6rum-hittarp-helsingborgs-kommun-orelidsvagen-4-21487097

Ett lite sämre läge, så de kanske kan få 18-20 Msek. Långt till allt, ica, skola etc.

Finns bättre centrala boende inne i Hbg.

Kanske är lite utanför ämnet, men det är ju inte många hundra meter till Laröd Skola och bara några ytterligare hundratal meter efter Laröd Skola har du Holstagårdsskolan. Vill du handla har du Hemköp Laröd några minuter borta, så där har du lite fel.
Senast redigerad av Frost37 2025-02-24 kl. 14:45.
Citera
2025-02-25, 03:59
Medlem
Intressant att se vem som tar över knarkkungens näste. Lite dåliga vibbar i väggarna där. Nästan att det kan klassas som dolt fel om köparna inte blir upplysta om historiken.

I det fall det blir tvist om husförsäljningen kanske det inte är den motparten man vill ha att göra med? Känns som rejält prutläge.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in