2025-02-24, 16:05
Avstängd
MarcoStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av persona.von.grata
Kan du nämna någon relevant bassilusk som överlever 2h tvätt i 60 grader och därefter torkas helt torr antingen genom torktumlare eller +24h hängtorkning?

Jag tänker främst på e.coli (ehec), stafylokocker aureus och Klebsiella pneumoniae. Dessa bakterier är värmetåliga, patogena och vanliga orsaker till blodförgiftning.

Att sortera sina kläder innan tvätt hjälper mycket, och att torktumla hjälper lite till, men bakterierna blir även kvar i tvättmaskinen. Så om du inte har en egen sådan, utan är hänvisad till nån unken tvättstuga som du delar med babbarna i trappen, ska du vara införstådd med att du går runt med deras rövbakterier på dina kläder och handdukar. Vill du vara på säkra sidan så dödar Lysol >> alla ovanstående bassilusker i kläder och även virus som covid.

Jag menar inte att man ska gå runt och noja över det här, men att åtminstone tvätta sina underkläder för sig, anser jag vara grundläggande sunt förnuft.
Senast redigerad av MarcoStar 2025-02-24 kl. 16:07.
Citera
2025-02-24, 16:11
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoStar

Jag menar inte att man ska gå runt och noja över det här, men att åtminstone tvätta sina underkläder för sig, anser jag vara grundläggande sunt förnuft.
Snarare OCD och/eller paranoia
Ur tvättmaskinen kommer rena kläder, det är liksom grejen.

Varför tvättar du inte varje kalsong för sig? De kan ju innehålla olika bakterier.
Citera
2025-02-24, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SoffanSvider
Då behöver jag nog tre med hål. Fredag till söndag.

Wow, vilken livsnjutare! Med det låter det som du hittat en bra strategi för kalsonglådan och framtiden.
Citera
2025-02-24, 16:19
Avstängd
MarcoStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Snarare OCD och/eller paranoia
Ur tvättmaskinen kommer rena kläder, det är liksom grejen.

Varför tvättar du inte varje kalsong för sig? De kan ju innehålla olika bakterier.

Jag använder Lysol så min tvätt är så gott som steril. Det är inte jag som är problemet här...
Citera
2025-02-24, 16:24
Medlem
proconsuls avatar
Jag har inte använt kalsonger på många år. Jag är en av dem som torkar sig ordentligt i röven och duschar dagligen. Dessutom har jag bara slappa kläder, inga jeans eller trånga brallor som invaderar rövskåran. Så antal kalsonger, ett par. Som jag använder när jag ska till kiropraktor eller på massage eller liknande.
Citera
2025-02-24, 16:40
Moderator
Trixtons avatar
Citat:
Eftersom kalsonger inte ska tvättas med nåt annat än just kalsonger (av uppenbara hygienskäl) så behöver man så pass många i samma färgskala att man inte kör halvtomma tvättmaskiner. Alltså runt ett 20-tal.

Så du kör alla andra kläder på ett särskilt program där de inte blir rena? Jag tycker att det är trevligt om alla kläder är rena när de kommer ur maskinen, så då kan man blanda hur man vill.

Hur liten tvättmaskin har du förresten, om ett 20-tal kalsonger räcker för att fylla den? Jag har cirka 35 par kalsonger (orkade inte räkna de som ligger i tvätten, men gissningsvis runt 35), och min helt vanliga Cylinda tvättmaskin är knappast ens halvfull om jag skulle slänga in alla på en gång.

Citat:
Ursprungligen postat av SoffanSvider
Så nu är min fråga, hur många kalsonger behöver man egentligen?

Jag tycker att det är rätt tråkigt att tvätta i tid och otid, så jag vill gärna ha kalsonger som räcker så att man kan begränsa tvättandet till en eller två gånger i månaden. Så runt 30 par kanske är lagom?
Senast redigerad av Trixton 2025-02-24 kl. 16:45.
Citera
2025-02-24, 16:43
Medlem
Bigpoxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Hon tvättar sina egna och barnens kläder samt gemensamma saker, sängkläder etc. Men jag tvättar faktiskt mina egna kläder, med frekvent hjälp av kemtvätten
Lagar du din egen mat också medan frugan lagar till sig och barnen? Får en känsla av att du inte riktigt får vara med i familjen.
Citera
2025-02-24, 16:48
Avstängd
MarcoStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trixton
Så du kör alla andra kläder på ett särskilt program där de inte blir rena? Jag tycker att det är trevligt om alla kläder är rena när de kommer ur maskinen, så då kan man blanda hur man vill.

Hur liten tvättmaskin har du förresten, om ett 20-tal kalsonger räcker för att fylla den? Jag har cirka 35 par kalsonger (orkade inte räkna de som ligger i tvätten, men gissningsvis runt 35), och min helt vanliga Cylinda tvättmaskin är knappast ens halvfull om jag skulle slänga in alla på en gång.

Min Electrolux tar 6 kg. Du ska aldrig fylla en tvättmaskin, då blir ju ingenting rent. En halvfull är lagom och jag skulle nog uppskatta att när det samlats ihop 20 kalsingar och 40 strumpor så är det motiverat att köra en maskin underkläder.

Sen får jag känslan av att din uppfattning om renhet är att allt är rent om smutsen inte syns, vilket skiljer sig något från min. Bakterier syns inte.
Citera
2025-02-24, 16:53
Moderator
Trixtons avatar
Citat:
Min Electrolux tar 6 kg. Du ska aldrig fylla en tvättmaskin, då blir ju ingenting rent. En halvfull är lagom och jag skulle nog uppskatta att när det samlats ihop 20 kalsingar och 40 strumpor så är det motiverat att köra en maskin underkläder.

Sen får jag känslan av att din uppfattning om renhet är att allt är rent om smutsen inte syns, vilket skiljer sig något från min. Bakterier syns inte.

Då du tvättar dina andra kläder i ett program som gör att de är fulla av bakterier när de kommer ut ur maskinen? Varför det? Varför vill man ens ha en sådan tvättmaskin?

I en normal tvättmaskin går det bra att blanda kalsonger med annan tvätt.
Citera
2025-02-24, 16:54
Avslutad
Citat:
Jag tänker främst på e.coli (ehec), stafylokocker aureus och Klebsiella pneumoniae. Dessa bakterier är värmetåliga, patogena och vanliga orsaker till blodförgiftning.

Att sortera sina kläder innan tvätt hjälper mycket, och att torktumla hjälper lite till, men bakterierna blir även kvar i tvättmaskinen. Så om du inte har en egen sådan, utan är hänvisad till nån unken tvättstuga som du delar med babbarna i trappen, ska du vara införstådd med att du går runt med deras rövbakterier på dina kläder och handdukar. Vill du vara på säkra sidan så dödar Lysol >> alla ovanstående bassilusker i kläder och även virus som covid.

Hur många bakterier tror du överlever om du har torktumlat kläderna torra och sedan lagt dem i en låda och låtit dem ligga i en torr miljö i över ett dygn?
Citera
2025-02-24, 16:59
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bigpox
Lagar du din egen mat också medan frugan lagar till sig och barnen? Får en känsla av att du inte riktigt får vara med i familjen.
Nej, däremot lagar jag mat själv till hela familjen då och då. Men tank för omtanken.
Citera
2025-02-24, 17:12
Avstängd
MarcoStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trixton
Då du tvättar dina andra kläder i ett program som gör att de är fulla av bakterier när de kommer ut ur maskinen? Varför det? Varför vill man ens ha en sådan tvättmaskin?

I en normal tvättmaskin går det bra att blanda kalsonger med annan tvätt.

Det finns ingen tvättmaskin som steriliserar tvätten. Blandar du kallingar med annat så har du dina rövbakterier på all din tvätt när du tar ut den från maskinen.

Att man sorterar underkläderna och tvättar de för sig beror förstås på att 1) kläderna sitter tajt om röven, där du har osynliga rövbakterier oavsett hur noga du torkar och duschar dig efter att ha gjort dina behov och 2) för att kunna tvätta underkläderna i 60 grader.

Dina vanliga kläder, som byxor och skjortor tvättas i max 40 grader om du följer tvättråden och vill att de ska ha nån livslängd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in