Citat:
Ursprungligen postat av
Andthereshewas
Idag hittade jag en sån pärla här i Göteborg, och jag har inte sett nåt sånt innan. Skulle fixa pass och blev hungrig. Käkade en riktig pyttipanna, och fick hur mycket ägg jag ville, heminlagda rödbetor och den var som man åt hemma hos farmor. Kött, korv, bacon och potatis som man såg var skuren för hand. Inte nån prefab. Samtidigt fanns det "moderna" mackor som blt och Caprese till halva priset mot andra ställen, men inget var gjort i förväg
Pratade med tanten som har stället och hon sa att hon ville vara ett modernt arbetarfik. Enkel mat, bra mackor, god brygg och lågt pris. Fast det var långt ifrån det där sunkiga med slitna furupaneler och plastdukar. Vitt och fräscht, växter och tygdukar på borden. Maten kostade 120 spänn och var så jäkla god! Polaren ville bara ha nåt litet för att hålla mig sällskap o beställde en fralla. Får tusen frågor och sen en som hon gjorde på order för typ 35. Han kunde lätt betalt 50.
Hon körde lokalproducerade grejer och gjorde nästan allt själv. Gjorde nån dunderblandning på bryggkaffet som var så jäkla gott. Det kom in en gubbe, hundra år gammal som bara satte sig ner och hon sprang dit med en kaffe utan att han sagt ett ord. Alla som kom in fick ett sånt HEJ att man trodde de varit polare alltid, men hon pratade likadant med oss. Vi började snacka med nån random vid bordet bredvid. Det var som en pilsnerfilm. Så kommer hon ut från något rum bakom med NYBAKTA BULLAR! Jag var på så jävla bra humör när jag gick därifrån.
Finns det fler såna ställen i stan? Skitsnyggt, rent, modernt men billigt och jäkligt gott. Asskön musik också. Det känns som att alla vill vara antingen Espresso House eller nån loppis med bröstpanel för att se gammeldags ut eller så jäkla sunkiga att man känner att salmonellan är luftburen. Alla har samma jävla pajer och svettiga mackor.
Varför var det inte fullt? Hon sa att hon haft öppet ett år och det var skit tufft för folk hittade inte dit. Är det nåt fel på stället? Kollade Google och det har nästan bara femmor, men nåt måste det ju vara. Fanns inte många som skrivit heller.
Jag har aldrig varit på nåt liknande om jag inte varit i Sydeuropa och inte fattat ett skit av vad folk säger.
Fy fan vad fint, nej när alla dessa "hippa" fik dyker upp överallt med sitt dyra, smaklösa bös så blickar man tillbaks till denna ursvenska sed. Men ibland bränt och ibland perfekt men alltid billigt kaffe och frallor som mättar även den tjockaste kollegan.
Kan rekommendera Cafe Majnabbe nere vid Tysklandsterminalen om ni har vägarna förbi Göteborg.