2025-02-17, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298
ven om du gr det sjlv s behver du i princip frbrukningsmaterial fr 10-15.000. Sen lite special-saker som man kanske kan lna.

Problemet r att mnga inte kan lackera en bil s risken r stor att det kommer se skit ut och d har man slsat 10-15.000 och massa tid.

Eller s ser det snyggt ut men frgen slpper efter ngra veckor.

S dyrt r det inte med frg och sandpapper, snarare 4-5000 skulle jag pst. Iallafall den frgen jag brukar kp

Dremot r det ju inte helt ltt att f till det helt perfekt, men beror ju lite p vilka krav man har ocks.
Citera
2025-02-18, 13:04
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrStreamer
Jag vet inte hur det ser ut idag men p 80-90-talet var det mnga som drog till Polen med sina bilar och under en hotellvistelse p ngra dagar s fixade ett GNG polacker lacekringen fr max denna summa.

Ja, och det syntes po lacken
Citera
2025-02-18, 13:06
Medlem
Mnga hr inne som inte har en aning om hur mycket materialet kostar ens, sen ska man inte glmma allt underarbete som krvs!! Och som ngon skrev tidigare s r bilen en rullande reklampelare s fuskjobb r inte att tnka p ens.
Citera
2025-02-18, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xposted
Mnga hr inne som inte har en aning om hur mycket materialet kostar ens, sen ska man inte glmma allt underarbete som krvs!! Och som ngon skrev tidigare s r bilen en rullande reklampelare s fuskjobb r inte att tnka p ens.

Fiskjobb syns sllan nr en bil bara kr frbi, och hur ska man veta vem som lackat oavsett?
Citera
2025-02-18, 17:57
Medlem
zoombos avatar
Lackjobb R svrt, ett rent hantverk dr mycket kan g fel och det krvs svl tid, utrustning, kunskap, rtt materiel som lmpliga lokaler. Drav kostar det! Sjlv har jag bara bttrat p ngon skrmkant, trskel eller mindre skada och fast man lagt ner en halv dag p spackling, slipning, grundlack, lack och klarlack s har det nd sett fr taskigt ut ngra gnger. Men ibland har resultatet blivit ver frvntan!

Sen r det ju s att en solid vit bil r tacksammare att fixa n en mrk metallicfrg. En relevant frga r ocks om det r en ska-bara-se-bttre-ut-innan-frsljning lack eller en pkostad lack d bilen ska behllas lnge. Finns olika grader dr och mnga lackeringsjobb har en historia att bara tcka ver en massa rost utan att skadan fixats ordentligt s av den anledningen ska man vara uppmrksam om en bil r relativt nylackerad.

Vad kostar d en hellackering? Ja, hur lngt r ett snre? Men en liten bil med solid frg dr bara mattning av befintlig lack och maskering behvs kanske en tia stoppar medan en stor rackare i silvermetallic dr tskilliga skador ska fixas kanske kan kosta det fyrdubbla. Med kvitto allts men jag ska erknna att jag killgissar.
Citera
2025-02-21, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Camarosmurfen
Fiskjobb syns sllan nr en bil bara kr frbi, och hur ska man veta vem som lackat oavsett?
Iaf i mina kretsar r det mun mot mun metoden, det r s ma fr kunder, bli rekommendera r den bsta reklam du kan f!!

Visst krockar du p E6 och brgaren drar den till nrmsta Body Shop vet du
1, inte hur underarbetet gra med plten efter en olycka tex., svetsat alla frskringar tillbaka??

2.. Hans bilar r det ingen som vet vem som lackat!

3. Efter att ha lack i x,antal r s ser jag att min kunder som kommer till mig kommer ofta via andra jag lackat och personen har rekommenderat mig. En bra knsla.

Visst fr jag arbeten frn frskringsbolag ochs och ven dessa fr med en broschyr med instruktioner om hur vi kan mla tex och ven en sida dr kunder fr recensera lacken, ska tillggas att vi har kommit ver om hur mycket jobb och hur slutresultatet & plnboken ska bli fr 90% av bilarna.
Detta r garens val, och ingen normal mnniska som inte hller p med bilutstllnigar behver en showlack, dr ligger det mnga ggr mer jobb bakom.mvh GnH.
Citera
2025-06-24, 08:44
Medlem
Fr ca 3 r sen s pyntade jag ca 2500 fr att lackera en del. Idag ringde jag en firma som ville ha 7000 fr en del. Det r tre gnger s mycket. Fr EN del. Vilket ocker.
Vem har rd med den utgiften som inte r p en chefsposition eller sjlv fakturerar andra? Strre delen av befolkningen. Vi lever i girighetens tidvarv.
Citera
2025-06-24, 10:04
Medlem
zoombos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av odessa7
Fr ca 3 r sen s pyntade jag ca 2500 fr att lackera en del. Idag ringde jag en firma som ville ha 7000 fr en del. Det r tre gnger s mycket. Fr EN del. Vilket ocker.
Vem har rd med den utgiften som inte r p en chefsposition eller sjlv fakturerar andra? Strre delen av befolkningen. Vi lever i girighetens tidvarv.

Tja, jag r inte frvnad. Det gr tskilliga timmar och det r mnga moment som ska gras, ven fr sm ytor. Rkna ocks med en massa logistik med fordon som ska flyttas mellan torkugn och verkstad, rengring av frgspruta, blandning av frg etc. Har man dessutom bara en torkugn s blir den ockuperad fr andra jobb under torktiden och den kan vara flera timmar.

Men i stora drag:
Tvtta bilen
Man fr utg frn att pltverkstan gjort grovjobbet och lmnat ytor som r bearbetade men inte helt plana annars tillkommer ven detta. Det kan vara plt som bytts ut och skarvats in, stora bucklor som slagits ut osv.
Spackling av eventuella bucklor/skador och slipning av detta. Torktid mellan olika omgngar, en skicklig lackerare kan ofta gra detta p en omgng men rkna med tv.
Mattning av hela omrdet som ska lackeras. r det en hellack gller detta givetvis hela bilen.
Maskering och d ska allt p hela den sidan av bilen maskeras fr att inte riskera frgdimma p onskade ytor. ven fnster, dck mm ska maskeras.
Sprutspackling - kan behvas. Samt torktid.
Ny slipning och d i flera omgngar. Sista gngen eventuellt med fint vtslippapper.
P med ett lager grundfrg. Plus torktid. Ibland kan sprutspacklingen erstta grundfrgen.
Ny slipning, inte lika omfattande och nu enbart med fint papper.
Blanda till frg.
Lackering. Ofta tv varv med (kort) torktid mellan varven.
Sen finns det olika skolor hur man gr med klarlacken. Antingen lgger man p den vtt-i-vtt som det heter, allts nstan direkt efter frgen lagts p men man kan ocks lta frgen torka ordentligt (i torkugn) och hrda innan man slutligen slipar med mycket fint papper och sen lgger p klarlacken, ibland 2-3 varv.
Sen in i torkugnen igen och sen ska maskeringen av.

Kan ha missat nt, r bara hobbylackerare men har varit med p en del jobb som utfrts av proffs dr man har ftt lite mer insyn. En bekant har just lackerat om sin hobbybil och jag har fljt hans jobb och det handlar om veckor med hrt arbete varav vissa delar r riktiga skitjobb....
Citera
2025-06-24, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zoombo

Det r en tredubbling av priset p bara ngra r. Det r exakt samma typ av service. Ingenting har hnt dr, inget revolutionerande i branschen.

Sjlvklart vill alla tjna s mycket som mjligt men det hr r definitionen av ocker.

Den hr typen av girighet r vidrig i min mening.
Citera
2025-06-24, 13:16
Medlem
ormbitens avatar
Citat:

Man ska tnka p att pengarna har tappat sitt vrde rejlt sista ren. I det stora hela s r inte fretagen girigare idag n vad man var p 90 talet. Det r bara siffrorna som har frndrats. Alla fretag behver tcka sina kostnader.

Minns hur jag tog 125 kr per timme nr jag brjade med min bilverkstad i brjan av 90 talet fr att dra runt fretaget. Nu brjar man s sakta nrma sig 2000 kr per timme fr att dra runt fretaget. Man kan ju frestlla sig samma procentuella utveckling dom kommande 25-30 ren.

Men andra sidan s r det vl egentligen som att lmna in bilen hos vilken bilverkstad som helst fr byte av ett hjullager eller en dieselspridare eller vad som helst. Eller som att kontakta ngon VVS firma som kommer hem till kken och drar lite rr. Debiteringarna fr arbetstiden och utrustning r typ det samma oavsett vad. En faktura p 7 tusen kronor fr ett par timmar r det ju i dom flesta branscher.

Kpte fr vrigt en egen begagnad lackbox fr fyra r sedan. Sknt att ha till rallybilar med mera.
Senaste bilen jag gjorde en lack p var en Opel Calibra dr jag kpte material frn bilfrg.se fr drygt 7 tusen kronor. Sen gick det ju t en hel helg fr att gra allt frn brjan till slut.
Tidskrvande skit att hlla p med.
Citera
2025-06-24, 13:42
Medlem
Citat:

Din anekdot sger inte s mycket d du ger fr lite info fr en rttvis jmfrelse, d en del inte sger s mycket och kan vara vldigt olika.

Typ, r det en framskrm i gott skick till en liten bil med enkla former, som bara behver mattas ned fr att kunna lackas i en billig solid frg, eller r det ett monster till framskrm frn en gammal jnkare med komplexa former och i smre skick som krver mycket mer arbete, och sen ska ha nn dyr metallic etc..

7000kr, vad sger det mig idag? Tja, lt sga att det tar 1 dag totalt med precis allt i tid inrknat. Mottagning hantering av sagda del, inspektion, rengring, slipning spackling, mer slipning fr att till slut kunna maska och grunda, slipa lite igen, mer grund, toppspray, sen kanske klarlack, hrdning, avmaskning ev polering etc etc.
Det lter som att det kan handla om en dags arbete plus materialkostnader. Och vad mste man kunna fakturera idag per timme fr att kunna dra runt alla kostnader och f pengar ver till att betala en vettig ln, 1000kr/tim lter inte groteskt
Citera
2025-06-24, 13:48
Medlem
Priset p lackeringen borde vara avhngigt kulren.
I tidernas begynnelse s lackade ANA om alla MoPar-bilar.
Jobbet gjordes p ackord, d v s samma gubbe gjorde allt = riktade + spacklade + lade p frgen.
Ackorden var olika fr skilda kulrer.
Svarta bilar mest betalt, och i andra nden vita bilar smst betalt.

B t w s har jag provat att sprutlacka sjlv.
Blev grapeskalsliknande struktur.
Fick vnta en mnad innan frgen hrdat s den gick att slipa bort.

Har ven rollat flera bilar och jmnat ut frgen med planstrykare.
D gller det att ha mattningsmedel i frgen.
Kan bli rtt s skapligt - om man hller sig till ljusa kulrer - och inte har s stora krav.

Str man ute och mlar s mste man vara tidig - innan knotten och de andra vaknat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in