Citat:
Ursprungligen postat av
odessa7
För ca 3 år sen så pyntade jag ca 2500 för att lackera en del. Idag ringde jag en firma som ville ha 7000 för en del. Det är tre gånger så mycket. För EN del. Vilket ocker.
Vem har råd med den utgiften som inte är på en chefsposition eller själv fakturerar andra? Större delen av befolkningen. Vi lever i girighetens tidvarv.
Tja, jag är inte förvånad. Det går åtskilliga timmar och det är många moment som ska göras, även för små ytor. Räkna också med en massa logistik med fordon som ska flyttas mellan torkugn och verkstad, rengöring av färgspruta, blandning av färg etc. Har man dessutom bara en torkugn så blir den ockuperad för andra jobb under torktiden och den kan vara flera timmar.
Men i stora drag:
Tvätta bilen
Man får utgå från att plåtverkstan gjort grovjobbet och lämnat ytor som är bearbetade men inte helt plana annars tillkommer även detta. Det kan vara plåt som bytts ut och skarvats in, stora bucklor som slagits ut osv.
Spackling av eventuella bucklor/skador och slipning av detta. Torktid mellan olika omgångar, en skicklig lackerare kan ofta göra detta på en omgång men räkna med två.
Mattning av hela området som ska lackeras. Är det en hellack gäller detta givetvis hela bilen.
Maskering och då ska allt på hela den sidan av bilen maskeras för att inte riskera färgdimma på oönskade ytor. Även fönster, däck mm ska maskeras.
Sprutspackling - kan behövas. Samt torktid.
Ny slipning och då i flera omgångar. Sista gången eventuellt med fint våtslippapper.
På med ett lager grundfärg. Plus torktid. Ibland kan sprutspacklingen ersätta grundfärgen.
Ny slipning, inte lika omfattande och nu enbart med fint papper.
Blanda till färg.
Lackering. Ofta två varv med (kort) torktid mellan varven.
Sen finns det olika skolor hur man gör med klarlacken. Antingen lägger man på den vått-i-vått som det heter, alltså nästan direkt efter färgen lagts på men man kan också låta färgen torka ordentligt (i torkugn) och härda innan man slutligen slipar med mycket fint papper och sen lägger på klarlacken, ibland 2-3 varv.
Sen in i torkugnen igen och sen ska maskeringen av.
Kan ha missat nåt, är bara hobbylackerare men har varit med på en del jobb som utförts av proffs där man har fått lite mer insyn. En bekant har just lackerat om sin hobbybil och jag har följt hans jobb och det handlar om veckor med hårt arbete varav vissa delar är riktiga skitjobb....