2025-02-17, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298
Även om du gör det själv så behöver du i princip förbrukningsmaterial för 10-15.000. Sen lite special-saker som man kanske kan låna.

Problemet är att många inte kan lackera en bil så risken är stor att det kommer se skit ut och då har man slösat 10-15.000 och massa tid.

Eller så ser det snyggt ut men färgen släpper efter några veckor.

Så dyrt är det inte med färg och sandpapper, snarare 4-5000 skulle jag påstå. Iallafall den färgen jag brukar köp

Däremot är det ju inte helt lätt att få till det helt perfekt, men beror ju lite på vilka krav man har också.
Citera
2025-02-18, 13:04
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrStreamer
Jag vet inte hur det ser ut idag men på 80-90-talet var det många som drog till Polen med sina bilar och under en hotellvistelse på några dagar så fixade ett GÄNG polacker lacekringen för max denna summa.

Ja, och det syntes po lacken
Citera
2025-02-18, 13:06
Medlem
Många här inne som inte har en aning om hur mycket materialet kostar ens, sen ska man inte glömma allt underarbete som krävs!! Och som någon skrev tidigare så är bilen en rullande reklampelare så fuskjobb är inte att tänka på ens.
Citera
2025-02-18, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xposted
Många här inne som inte har en aning om hur mycket materialet kostar ens, sen ska man inte glömma allt underarbete som krävs!! Och som någon skrev tidigare så är bilen en rullande reklampelare så fuskjobb är inte att tänka på ens.

Fiskjobb syns sällan när en bil bara kör förbi, och hur ska man veta vem som lackat oavsett?
Citera
2025-02-18, 17:57
Medlem
zoombos avatar
Lackjobb ÄR svårt, ett rent hantverk där mycket kan gå fel och det krävs såväl tid, utrustning, kunskap, rätt materiel som lämpliga lokaler. Därav kostar det! Själv har jag bara bättrat på någon skärmkant, tröskel eller mindre skada och fast man lagt ner en halv dag på spackling, slipning, grundlack, lack och klarlack så har det ändå sett för taskigt ut några gånger. Men ibland har resultatet blivit över förväntan!

Sen är det ju så att en solid vit bil är tacksammare att fixa än en mörk metallicfärg. En relevant fråga är också om det är en ska-bara-se-bättre-ut-innan-försäljning lack eller en påkostad lack då bilen ska behållas länge. Finns olika grader där och många lackeringsjobb har en historia att bara täcka över en massa rost utan att skadan fixats ordentligt så av den anledningen ska man vara uppmärksam om en bil är relativt nylackerad.

Vad kostar då en hellackering? Ja, hur långt är ett snöre? Men en liten bil med solid färg där bara mattning av befintlig lack och maskering behövs kanske en tia stoppar medan en stor rackare i silvermetallic där åtskilliga skador ska fixas kanske kan kosta det fyrdubbla. Med kvitto alltså men jag ska erkänna att jag killgissar.
Citera
2025-02-21, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Camarosmurfen
Fiskjobb syns sällan när en bil bara kör förbi, och hur ska man veta vem som lackat oavsett?
Iaf i mina kretsar är det mun mot mun metoden, det är så ma får kunder, bli rekommendera är den bästa reklam du kan få!!

Visst krockar du på E6 och bärgaren drar den till närmsta Body Shop vet du
1, inte hur underarbetet göra med plåten efter en olycka tex., svetsat alla försäkringar tillbaka??

2.. Hans bilar är det ingen som vet vem som lackat!

3. Efter att ha lack i x,antal år så ser jag att min kunder som kommer till mig kommer ofta via andra jag lackat och personen har rekommenderat mig. En bra känsla.

Visst får jag arbeten från försäkringsbolag ochså och även dessa får med en broschyr med instruktioner om hur vi kan måla tex och även en sida där kunder får recensera lacken, ska tilläggas att vi har kommit över om hur mycket jobb och hur slutresultatet & plånboken ska bli för 90% av bilarna.
Detta är ägarens val, och ingen normal människa som inte håller på med bilutställnigar behöver en showlack, där ligger det många ggr mer jobb bakom.mvh GnH.
Citera
2025-06-24, 08:44
Medlem
För ca 3 år sen så pyntade jag ca 2500 för att lackera en del. Idag ringde jag en firma som ville ha 7000 för en del. Det är tre gånger så mycket. För EN del. Vilket ocker.
Vem har råd med den utgiften som inte är på en chefsposition eller själv fakturerar andra? Större delen av befolkningen. Vi lever i girighetens tidvarv.
Citera
2025-06-24, 10:04
Medlem
zoombos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av odessa7
För ca 3 år sen så pyntade jag ca 2500 för att lackera en del. Idag ringde jag en firma som ville ha 7000 för en del. Det är tre gånger så mycket. För EN del. Vilket ocker.
Vem har råd med den utgiften som inte är på en chefsposition eller själv fakturerar andra? Större delen av befolkningen. Vi lever i girighetens tidvarv.

Tja, jag är inte förvånad. Det går åtskilliga timmar och det är många moment som ska göras, även för små ytor. Räkna också med en massa logistik med fordon som ska flyttas mellan torkugn och verkstad, rengöring av färgspruta, blandning av färg etc. Har man dessutom bara en torkugn så blir den ockuperad för andra jobb under torktiden och den kan vara flera timmar.

Men i stora drag:
Tvätta bilen
Man får utgå från att plåtverkstan gjort grovjobbet och lämnat ytor som är bearbetade men inte helt plana annars tillkommer även detta. Det kan vara plåt som bytts ut och skarvats in, stora bucklor som slagits ut osv.
Spackling av eventuella bucklor/skador och slipning av detta. Torktid mellan olika omgångar, en skicklig lackerare kan ofta göra detta på en omgång men räkna med två.
Mattning av hela området som ska lackeras. Är det en hellack gäller detta givetvis hela bilen.
Maskering och då ska allt på hela den sidan av bilen maskeras för att inte riskera färgdimma på oönskade ytor. Även fönster, däck mm ska maskeras.
Sprutspackling - kan behövas. Samt torktid.
Ny slipning och då i flera omgångar. Sista gången eventuellt med fint våtslippapper.
På med ett lager grundfärg. Plus torktid. Ibland kan sprutspacklingen ersätta grundfärgen.
Ny slipning, inte lika omfattande och nu enbart med fint papper.
Blanda till färg.
Lackering. Ofta två varv med (kort) torktid mellan varven.
Sen finns det olika skolor hur man gör med klarlacken. Antingen lägger man på den vått-i-vått som det heter, alltså nästan direkt efter färgen lagts på men man kan också låta färgen torka ordentligt (i torkugn) och härda innan man slutligen slipar med mycket fint papper och sen lägger på klarlacken, ibland 2-3 varv.
Sen in i torkugnen igen och sen ska maskeringen av.

Kan ha missat nåt, är bara hobbylackerare men har varit med på en del jobb som utförts av proffs där man har fått lite mer insyn. En bekant har just lackerat om sin hobbybil och jag har följt hans jobb och det handlar om veckor med hårt arbete varav vissa delar är riktiga skitjobb....
Citera
2025-06-24, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zoombo

Det är en tredubbling av priset på bara några år. Det är exakt samma typ av service. Ingenting har hänt där, inget revolutionerande i branschen.

Självklart vill alla tjäna så mycket som möjligt men det här är definitionen av ocker.

Den här typen av girighet är vidrig i min mening.
Citera
2025-06-24, 13:16
Medlem
ormbitens avatar
Citat:

Man ska tänka på att pengarna har tappat sitt värde rejält sista åren. I det stora hela så är inte företagen girigare idag än vad man var på 90 talet. Det är bara siffrorna som har förändrats. Alla företag behöver täcka sina kostnader.

Minns hur jag tog 125 kr per timme när jag började med min bilverkstad i början av 90 talet för att dra runt företaget. Nu börjar man så sakta närma sig 2000 kr per timme för att dra runt företaget. Man kan ju föreställa sig samma procentuella utveckling dom kommande 25-30 åren.

Men å andra sidan så är det väl egentligen som att lämna in bilen hos vilken bilverkstad som helst för byte av ett hjullager eller en dieselspridare eller vad som helst. Eller som att kontakta någon VVS firma som kommer hem till kåken och drar lite rör. Debiteringarna för arbetstiden och utrustning är typ det samma oavsett vad. En faktura på 7 tusen kronor för ett par timmar är det ju i dom flesta branscher.

Köpte för övrigt en egen begagnad lackbox för fyra år sedan. Skönt att ha till rallybilar med mera.
Senaste bilen jag gjorde en lack på var en Opel Calibra där jag köpte material från bilfärg.se för drygt 7 tusen kronor. Sen gick det ju åt en hel helg för att göra allt från början till slut.
Tidskrävande skit att hålla på med.
Citera
2025-06-24, 13:42
Medlem
Citat:

Din anekdot säger inte så mycket då du ger för lite info för en rättvis jämförelse, då ”en del” inte säger så mycket och kan vara väldigt olika.

Typ, är det en framskärm i gott skick till en liten bil med enkla former, som bara behöver mattas ned för att kunna lackas i en billig solid färg, eller är det ett monster till framskärm från en gammal jänkare med komplexa former och i sämre skick som kräver mycket mer arbete, och sen ska ha nån dyr metallic etc..

7000kr, vad säger det mig idag…? Tja, låt säga att det tar 1 dag totalt med precis allt i tid inräknat. Mottagning hantering av sagda del, inspektion, rengöring, slipning spackling, mer slipning för att till slut kunna maska och grunda, slipa lite igen, mer grund, toppspray, sen kanske klarlack, härdning, avmaskning ev polering etc etc.
Det låter som att det kan handla om en dags arbete plus materialkostnader. Och vad måste man kunna fakturera idag per timme för att kunna dra runt alla kostnader och få pengar över till att betala en vettig lön, 1000kr/tim låter inte groteskt…
Citera
2025-06-24, 13:48
Medlem
Priset på lackeringen borde vara avhängigt kulören.
I tidernas begynnelse så lackade ANA om alla MoPar-bilar.
Jobbet gjordes på ackord, d v s samma gubbe gjorde allt = riktade + spacklade + lade på färgen.
Ackorden var olika för skilda kulörer.
Svarta bilar mest betalt, och i andra änden vita bilar sämst betalt.

B t w så har jag provat att sprutlacka själv.
Blev grapeskalsliknande struktur.
Fick vänta en månad innan färgen härdat så den gick att slipa bort.

Har även rollat flera bilar och jämnat ut färgen med planstrykare.
Då gäller det att ha mattningsmedel i färgen.
Kan bli rätt så skapligt - om man håller sig till ljusa kulörer - och inte har så stora krav.

Står man ute och målar så måste man vara tidig - innan knotten och de andra vaknat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in