Citat:
Ursprungligen postat av
SleepyJoe
Skillnaden är att amerikansk demokrati var stark. Ukraina har fängslad opposition, beslagtagna kyrkor, diskriminerande språklagar, laglöshet och en gigantisk korruption.
Nej. Det som är den viktiga skillnaden är att i USA fungerade alla grundläggande strukturer normalt, alla amerikanska medborgare som befann sig i sitt land kunde rösta. Man var inte invaderade (förutom Guam och några andra öar där invånarna ändå inte hade rösträtt). USA riskerade heller inte att bli invaderade.
Ska val genomföras korrekt och bli legitima så fungerar det inte att hålla val i krig. Du kan ju också tänka på Sverige. Vi höll val under kriget, vi var inte invaderade men vi var omgivna av kriget, så vi hade en samlingsregering. Alla partierna slog fast att samlingsregeringen skulle sitta kvar oavsett valresultat. Alla partiers viktigaste politiska budskap var "stabilitet! Vi gör ingenting som kan förändra Sveriges läge". Så ett val var det, men hur pass demokratiskt var det egentligen när Riksdagens partier redan före valet fastställt vilka som skulle regera landet?
Och vad det gäller Ukraina så är val nog inte en så smart idé om USA och Ryssland vill ha fred. Man vet vad man har, men inte vad man får. Risken är ju uppenbar att Ukraina skulle välja en extremnationalist till president och då skulle det kunna bli väldigt svårt att lösa kriget. Förutom att det skulle ta flera månader av fortsatt krig innan en ny-installerad hinner sätta sig in i läget och bestämma vad man ska göra. En helt oerfaren president kan ju inte gärna första dan på jobbet sätta sig i förhandlingar med Trump. Så ett val nu skulle enbart hjälpa Putin. Och det tror jag att du innerst inne förstår, om du verkligen är för demokrati.
Jag noterar att du tagit bort den andra delen av mitt inlägg och inte kommenterar det. Så just därför ställer jag en direkt fråga som jag gärna vill ha svar på:
anser du att den ej valde premiärministern Winston Churchill var en diktator?
(Innan du svarar kan du fundera lite över det faktum att när de brittiska väljarna väl efter 10 år gavs möjlighet att rösta, så röstade man bort Churchill med buller och bång. Var han alltså en krigshetsande diktator som drev krig mot Tyskland mot det brittiska folkets vilja?).
Edit:
Nu har det kommit en undersökning om amerikanernas syn på Trumps första månad som president. 52 procent av amerikanerna gillar inte hur Donald Trump sköter sitt arbete som president. Det är sämsta förtroendesiffrorna efter en månad vid makten för någon amerikansk president i modern tid enligt CNN – förutom Trumps första mandatperiod. På frågan om vilket ord som bäst beskriver hur man känner inför resten av Trumps mandatperiod svarade flest ”rädd”.
https://www.expressen.se/nyheter/varlden/valjarnas-dom-om-trump-efter-en-manad-vid-makten/