Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-02-20, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Ja, som du säger är ju detta spekulationer. För det mesta brukar jag undvika det, men i det här fallet utvecklas saker så snabbt, oväntat och kraftigt att man måste vara beredd på att det kan hända många oväntade saker de närmaste månaderna.

Som du säger så utmanar Trump det mesta som finns att utmana. Så länge han utmanar saker utanför USA, eller nöjer sig med nedskärningar (om än kraftiga) inom den statliga byråkratin så sitter han säkert. Men när han nu ger sig på militären, kräver blind lojalitet i sina egna led och börjar säga helt galna saker om Zelensky, Ryssland och Ukraina så kan han ha öppnat Pandoras ask.

Trump har en psykologisk egenhet som inte passar så bra för en demokratiskt vald president; när han blir emotsagd eller känner sig sviken (och det gör han ofta), får han någon sorts mental blackout och säger litet vad som helst för att rättfärdiga sig själv (det är då han ljuger och hittar på) och vidtar en del konstiga åtgärder. Och sedan kan han inte backa från det han sagt och gjort. Jag undrar, med viss oro, hur han kommer att reagera de närmaste månaderna, när han lär få allt fler mothugg från sina egna led, från militärer, från världsledare, från egna diplomater, från media. Risken är att att man når en ”tipping point” där händelsutvecklingen skenar iväg okontrollerat.

”Ingenting är omöjligt. Allt är möjligt.” skrev ekonomen Olof Manner i en krönika i Affärsvärlden härom dagen, apropå händelsutvecklingen kring Trump.

Ja och det är väl det som är både fascinerande, spännande och läskigt. Om Trump är något slags geni som lyckas lösa upp gamla knutar i världspolitiken och bama väg för utveckling och välstånd så är jag den förste att äta upp min hatt. Om han fortsätter att köra på och det inte går hans väg så har vi en ny Hitler med världens största statsbudget och militärbaser över hela jordklotet till sitt förfogande.
Citera
2025-02-20, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slashx
Den enda som tjänar på att hålla val under krigstider är Ryssland. Lika lite som Storbritannien hade det under andra vk bör Ukraina hålla det. Är bara en stor logistisk mardröm och väljer man en digital variant så finns risken för ryska hackerangrepp.

Vem som tjänar på det låter jag vara osagt. Val kommer det att bli, var så säkra.
Citera
2025-02-20, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tarkov
Trump har sagt hela tiden att det aldrig skulle ha hänt om han var president och det är med största sannorlikhet 100% sanning. Det var "demokraterna" i USA tillsammans med diverse andra gigantiska aktörer inom EU med ekonomiska intressen som startade det där Kriget.

Ryssland svarade efter 8 års problem med Ukraina med att gå in och styra upp skiten och hade tyvärr inte tid att vänta på Trumps återkomst.

Det var ändå Ryssland som valde att angripa Ukraina och bomba sönder så mycket man kan samt döda och driva miljoner på flykt. Ukraina hade rätten att välja sin egen väg.
Citera
2025-02-20, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Favoritgame
Så du tycker du att det är rättvist att Ryssland kan försöka ta över hela Ukraina och bomba sönder hela landet och döda och driva miljoner på flykt?

Ryssland vill inte ens ha hela Ukraina. De har tagit det mesta de vill ha. Möjligtvis kommer de kräva Odessa också.
Citera
2025-02-20, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
Ryssland vill inte ens ha hela Ukraina. De har tagit det mesta de vill ha. Möjligtvis kommer de kräva Odessa också.

Det där tror du väl inte ens på själv? Man försökte att ta hela men det blev för mycket och man satsar på områdena med mycket naturresurser.
Citera
2025-02-20, 20:31
Medlem
Citat:
Det var ändå Ryssland som valde att angripa Ukraina och bomba sönder så mycket man kan samt döda och driva miljoner på flykt. Ukraina hade rätten att välja sin egen väg.

Och det var Ukraina som insisterade att försöka gå med i NATO, trots upprepade varningstecken från Ryssland. Ukraina valde också att mörda 20000 ryss-ukrainare i östra Ukraina under 2014-2022z

Det finns många aktörer både i Ryssland och Ukraina som valt krig. Och krig är precis det de fick.
Citera
2025-02-20, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
Jaha, då vill man inte rösta och förlorar sin röst. Det har faktiskt hänt att jag hade viktiga åtaganden på vissa valdagar, och då blev det att jag valde något som var (för mig viktigare) än att rösta. Jag förlorade då min röst och fick stå mitt kast. Inga konstigheter, samma gäller här.

Nej, du har fel. Kriget kommer att avslutas efter att Ukraina valt en legitim president.

Kul för dig. Antar du hoppas denna och dina tidigare inlägg övertygar någon om att Ryssland bryr sig om demokrati och att att Ukraina måste ha val mitt i ett krig. Kämpa på.

Är andra ryska invasionen på kort tid, det blir nog inget fred, det blir en vapenvila, Zelendskij har 60% i senaste mätningen och blir återvald poroschenko ställer upp och blir 2:a med 15%. Därefter lär det nog inte dröja länge innan Ryssland angriper en tredje gång, förutsatt de har samma mål som i de första två krigen.
Citera
2025-02-20, 20:32
Medlem
Citat:
Det där tror du väl inte ens på själv? Man försökte att ta hela men det blev för mycket och man satsar på områdena med mycket naturresurser.

Ja, jag tror på det. Hade de velat ha hela Ukraina så hade de bombat skiten ur Kiev och andra storstäder och jämnat dessa städer med marken så som Israel gör.

Ryssland vill ta de delarna i Ukraina som bebos av majoritet ryssar. Ukraina har visat att de inte förmår att sluta mörda dessa människor, så Ryssland fick nog till slut.
Citera
2025-02-20, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pilla74
Kanske. Men tror inte dem har/haft problem med damerna i alla fall 😁
Dom betalar ju. Knappast deras manlighet som lockar.
Ps
Inte ”dem”, ”de”. Innan du lärt dig skillnaden så föreslår jag att du använder ”dom” och inte låtsas vara bildad.
Senast redigerad av Armadou 2025-02-20 kl. 20:38.
Citera
2025-02-20, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hexuna
Kul för dig. Antar du hoppas denna och dina tidigare inlägg övertygar någon om att Ryssland bryr sig om demokrati och att att Ukraina måste ha val mitt i ett krig. Kämpa på.

Är andra ryska invasionen på kort tid, det blir nog inget fred, det blir en vapenvila, Zelendskij har 60% i senaste mätningen och blir återvald poroschenko ställer upp och blir 2:a med 15%. Därefter lär det nog inte dröja länge innan Ryssland angriper en tredje gång, förutsatt de har samma mål som i de första två krigen.

Om selenski mot förmodan blir vald igen så kommer han bli inbjuden till förhandlingsbordet. Där kommer usa och Ryssland lägga fram avtalet och tvinga selenski att skriva på. Vägrar han så kommer usa dra sig ur och Ukraina kommer att förlora ännu mer territorium och framförallt unga män.
Citera
2025-02-20, 20:36
Medlem
Han menar inte att det är Ukrainas fel. Han menar att Ukraina kunde ha undvikit kriget genom att inte vara så inriktade på en linje.
Citera
2025-02-20, 20:36
Avslutad
Citat:
Så du tycker du att det är rättvist att Ryssland kan försöka ta över hela Ukraina och bomba sönder hela landet och döda och driva miljoner på flykt?
Buhu, det är inte rättvist!! *stamp, stamp*

Är du tre år? Eller vänstervriden? Samma sak iofs.

Ett litet land bredvid en stormakt får agera smart. I det här fallet hade det smarta - och moraliska - för Ukraina varit att leva upp till Minsk-avtalen. Skapa lugn i landet genom reformer. Inför nån typ av självstyre för östra Ukraina för att hålla ihop landet. Detta var 2014-2015, lååångt innan nån rysk invasion.

Istället valde Ukraina inbördeskrig och etisk rensning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in