2025-02-20, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JayJayAdams
I just Ukrainas fall tycker jag att det är fullt rimligt att de sköt på valet. De är mitt i ett brinnande krig och deras land ockuperas av en större och starkare fiende som hittills tagit alla chanser att slå ut de mål de haft sikte på.
Var en del attacker med artilleri, drönare osv mot militärbegravningar, tågstationer, marknader m.m fullt av civila i Ukraina.
Ett val kostar pengar, kräver en rätt hög nivå av säkerhet (speciellt om man är under attack och ockupation), binder upp resurser som behövs på andra platser och flyttar fokus.
Men denna risken ska Ukraina ta anser du?

Ukraina har under lång tid kryllat av pro-ryska politiker, tjänstemän, oligarker m.m
Ryssland väntar säkerligen på ett bra tillfälle att infiltrera valen, försöka tillsätta en av deras allierade och låta alla de pro-ryssar som just nu ligger lågt få komma upp till ytan och fortsätta att verka för den ryska agendan.

Är det olagligt att vara PRO-rysk ukrainare? Vad är problemet? Om en pro-rysk kandidat vinner så är det väl folkets vilja?
Citera
2025-02-20, 20:12
Medlem
slashxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av solstrålar
Ööööh...va?
Trump ställde in presskonferensen. Han var väl tvungen att medge säkerhetsgarantier för ens att få Zelenskyy till förhandlingsbordet.

Citat:
“Ukraine is ready for a strong, truly beneficial agreement with the President of the United States on investments and security. We have proposed the fastest and most constructive way to achieve a result. Our team is ready to work 24/7,” the update adds.
Låter ärligt talat som att de inte ens har börjat förhandla.

https://bsky.app/profile/kyivpost.com/post/3limvjyzepk22
USA verkar dock ha börjat med ren utpressning.
Citera
2025-02-20, 20:12
Medlem
Trump har sagt hela tiden att det aldrig skulle ha hänt om han var president och det är med största sannorlikhet 100% sanning. Det var "demokraterna" i USA tillsammans med diverse andra gigantiska aktörer inom EU med ekonomiska intressen som startade det där Kriget.

Ryssland svarade efter 8 års problem med Ukraina med att gå in och styra upp skiten och hade tyvärr inte tid att vänta på Trumps återkomst.
Citera
2025-02-20, 20:14
Medlem
MarkusStors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Armadou
https://www.expressen.se/nyheter/varlden/trumps-harda-kritik-mot-zelenskyj/

Trump hävdar alltså att Ukraina startade kriget.
Diskussion: Hur farlig är människan för världsfreden? Hur galen kan han bli?

+ + +

Trådstarten saknade frågeställning, och citat från artiklen som det länkas till.

"Donald Trump anklagar Ukraina för att ha startat kriget som inleddes då Ryssland invaderade landet 24 februari 2022.
– Ni borde ha avslutat kriget för tre år sedan. Ni borde aldrig startat det, säger presidenten till Ukraina från sitt residens Mar-a-lago."

https://www.gp.se/nyheter/varlden/trump-ukraina-borde-inte-startat-kriget.c071f9cc-b0fc-4579-9903-0ec9e6db6eae

Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Om man läser vad Trump faktiskt har sagt, och läser det i ett sammanhang och inte bara en enstaka utklippt mening, så är det tydligt att han syftar på att Ukraina och Ryssland kunde ha nått en överenskommelse åren före kriget. Då hade kriget kunnat undvikas. Ordet ”you” på engelska kan betyda både ”du” och ”ni”.
Vissa kommer aldrig förstå, för de läser gammelmedia, så tack för en fin förklaring.
Citera
2025-02-20, 20:15
Medlem
Leckies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Extremefly
Nu sköt du nog dig själv i foten
Inga ryssar i Ukraina? Jag skulle nog vilja påstå att majoriteten är ryssar där. Nu får vi göra som Putin och åka tillbaka i tiden och se hur gränserna såg ut för 100 år sedan.

Ryssland hjälpte ukrainare som ville vara närmare Ryssland medan andra delen ville vara närmare EU. Närmare Ryssland = korrupt regering.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Revolution_of_Dignity
Citera
2025-02-20, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
Snälla någon. Det är 2025 och alla har en sånn där smart fåne. Man kan rösta digitalt, det är inga konstigheter.

Ukraina kommer att bli tvungna att gå med på Rysslands villkor. Det är så krig funkar, förlorare får sällan ställa krav.

Man kan, men de flesta vill inte rösta digitalt. Inte svenskar, inte ukrainare. Har du hört någon svensk som vill rösta digitalt?

Det blir alltså inget val innan kriget tar slut, Ukraina lär fortsätta kriga och förlita sig på Europa, alt ge Trump mineraller mot vapen fram tills någon ersätter Trump 2028.
Citera
2025-02-20, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hexuna
Man kan, men de flesta vill inte rösta digitalt. Inte svenskar, inte ukrainare. Har du hört någon svensk som vill rösta digitalt?

Det blir alltså inget val innan kriget tar slut, Ukraina lär fortsätta kriga och förlita sig på Europa, alt ge Trump mineraller mot vapen fram tills någon ersätter Trump 2028.

Jaha, då vill man inte rösta och förlorar sin röst. Det har faktiskt hänt att jag hade viktiga åtaganden på vissa valdagar, och då blev det att jag valde något som var (för mig viktigare) än att rösta. Jag förlorade då min röst och fick stå mitt kast. Inga konstigheter, samma gäller här.

Nej, du har fel. Kriget kommer att avslutas efter att Ukraina valt en legitim president.
Citera
2025-02-20, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eurypterida
Jag har för längesen märkt att ni ukrainavurmare inte kan hålla er till sanningen även fast den är uppenbar men nu får ni väl ändå ge er?

Storbritannien var visst i krig mot japan, bland annat vid slaget om Okinawa, detta är världskänt!

"The British Pacific Fleet (BPF) was a Royal Navy formation that saw action against Japan during the Second World War. It was formed from aircraft carriers, other surface warships, submarines and supply vessels of the RN and British Commonwealth navies in November 1944."

"By the time Japan surrendered in August 1945, the fleet included four battleships, six fleet carriers, fifteen smaller carriers and over 750 aircraft."

https://en.m.wikipedia.org/wiki/British_Pacific_Fleet

Petitesser och inte sant.
Lika sant som att Ukraina startade kriget.

Såg du var jag gjorde där?
Citera
2025-02-20, 20:24
Medlem
JayJayAdamss avatar
Citat:
Är det olagligt att vara PRO-rysk ukrainare? Vad är problemet? Om en pro-rysk kandidat vinner så är det väl folkets vilja?

Så vitt jag vet är det inte det men landsförräderi är högst olagligt.
Om en kandidat vinner i ett demokratiskt och transparent val är det inget problem. Ryssland har dock en tendens att påverka val, både sina egna men även andra länders, hela vägen från väljare till högt uppsatta politiker och valobservatörer.
Det har gång på gång framkommit hur Ryssland lyckats infiltrera och påverka val.
Detta borde inte komma som en nyhet för dig. Sedan om du anser det vara problematiskt eller ej får stå för dig.
Citera
2025-02-20, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Eh… ökat självstyre för Donbass? Enligt modell från Åland eller Skottland? Som civiliserade länder gör, när det finns en spricka eller ett motstånd nånstans i riket.

Its not rocket science!!!

Fast, just det - det förhandlade man ju fram i Minsk I och II-avtalen 2014 och 2015. Ökat självstyre för Donbass. Vilket Ukraina skrev under på, och sen aldrig genomförde. Istället - mer granater över Donbass.

Tjuv- och rövarpack.

Så du tycker du att det är rättvist att Ryssland kan försöka ta över hela Ukraina och bomba sönder hela landet och döda och driva miljoner på flykt?
Citera
2025-02-20, 20:25
Medlem
slashxs avatar
Citat:
Nej, du har fel. Kriget kommer att avslutas efter att Ukraina valt en legitim president.
Den enda som tjänar på att hålla val under krigstider är Ryssland. Lika lite som Storbritannien hade det under andra vk bör Ukraina hålla det. Är bara en stor logistisk mardröm och väljer man en digital variant så finns risken för ryska hackerangrepp.
Citera
2025-02-20, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JayJayAdams
Så vitt jag vet är det inte det men landsförräderi är högst olagligt.
Om en kandidat vinner i ett demokratiskt och transparent val är det inget problem. Ryssland har dock en tendens att påverka val, både sina egna men även andra länders, hela vägen från väljare till högt uppsatta politiker och valobservatörer.
Det har gång på gång framkommit hur Ryssland lyckats infiltrera och påverka val.
Detta borde inte komma som en nyhet för dig. Sedan om du anser det vara problematiskt eller ej får stå för dig.

Hur är det landsförräderi? Vad betyder ens PRO rysk? Presidenten som avsattes 2014 kallades för ”PRO-rysk” bara för att han inte hatade Ryssland och gjorde affärer med dem.

Men allt detta spelar ingen roll. Ukraina kommer att hålla val för att det är något som Ryssland kräver. Ryssland vann kriget och då ställer man krav.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in