2025-02-18, 15:03
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stycket
Skillnaden i att svensk media avfärdade både wuhan labbet och labben i Ukraina och sprider propaganda lögner?

Nej jag ser ingen skillnad. Enda skillnaden jag ser är att man i efterhand fått det bekräftat att Svensk media drev propaganda om det ena labbet i wuhan och ljög om att det var en fladdermus.

Medans i det andra fallet, påståendet om biolabben i ukraina varken blivit bevisat eller motbevisat av svensk media. Att man bara tystat med diskussionen likt wuhan.

Som jag nyss beskrev.
Suck.

Du hoppar mellan två skilda påståenden nu.
Citera
2025-02-18, 15:07
Medlem
Eran skalliga ledare trodde på riktigt att Ukraina skulle besegras på två dagar, så kanske ska ställa samma fråga till walmart-stalin där borta
Citera
2025-02-18, 15:08
Medlem
styckets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EricFrederickTrump
Du vet inte vem jag är. Eller försöker du ge dig på en 1.06.

Som sagt.

Vad är det i Transparency Internationals undersökning som är felaktig?

Vad är din undersökning som bevisar det du påstår?

Ditt gaslightande och dina återkommande foliehattsresonemang är SÅ tröttsamma.

Som sagt. Europas mest korrupta land är Ryssland. Och de blir värre och värre år för år.
Ukraina gör allt för att kravla sig uppåt och har lyckats.

Varför ignorerar du mina poänger? Är det för att dom bryter ned ditt ställningstagande?

Min poäng är att om man utgår från att ett korruptionsindex inte kan bli korrupt så har man själv blivit korrumperad.

Ytterligare gör jag en poäng i att dessa korruptionsindex som hänvisas till inte är kompetenta när de gör sina undersökningar. Jag kan ta upp vissa korrupta förhållanden de ignorerar så som det svenska rättsväsendet brister när det kommer till alla fälla företag för mutor t.ex.

Du verkar väldigt obildad och jag kan rekommendera dig att börja läsa på lite, förslagsvis kan du börja här.

(Artilar om mutskandaler och Ericsson)
https://www.dagensjuridik.se/nyheter/ericsson-anstallda-frikanns-i-internationell-mutharva/
https://www.svt.se/nyheter/granskning/ug/detta-har-hant-ericsson-och-misstankta-mutor-till-is
https://www.aktuellhallbarhet.se/social-hallbarhet/antikorruption/ericsson-forbereder-sig-for-miljardboter-efter-mutskandal-i-sverige-laggs-utredningarna-ner/
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/detta-har-hant-ericsson
https://www.tn.se/article/26553/ericsson-far-miljardboter-i-usa/
Senast redigerad av stycket 2025-02-18 kl. 15:12.
Citera
2025-02-18, 15:09
Medlem
styckets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Suck.

Du hoppar mellan två skilda påståenden nu.
Jasså vilka då?`

Jag gör en jämförelse mellan avfärdandet av wuhan labbet och de ukrainska labben.

Poängen verkar flyga dig över huvudet, men helt ärligt känns det som du ignorerar den undermedvetet för den motbevisar dig.
Citera
2025-02-18, 15:12
Medlem
JohnnySamhalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ILOVERUSSIA
Det är fascinerande hur vissa helt okritiskt sväljer allt media matar dem med, särskilt när det gäller Ryssland. Det räcker att man inte håller med om det rådande narrativet för att direkt bli kallad diverse slagord. Vad hände med att kunna ha en saklig diskussion utan att det spårar ur i personangrepp?

Flashback brukade vara ett forum för fria tankar och debatt, men numera känns det som en förlängning av den anti-ryska propagandan vi ser i SVT och andra västliga medier. Är det verkligen så svårt att förstå att världen inte är svart och vit?

Att ifrågasätta betyder inte att man "tar sida" – det betyder att man inte vill bli en papegoja som upprepar det man blir tillsagd att tro. Är det för mycket begärt att folk tänker själva?

Oavsett vilken sida man står på (eller om man för den delen är i en neutral position) så borde man vara väldigt skeptisk till MSMs rapportering kring detta krig. Om vi går tebax i tiden till ca 2014 så var intresset om Ukraina/Ryssland-konflikten oerhört svalt både från massmedia, politiker och allmänheten. Några dussin sk svenska nazister med få fler var nere å aktivt stödde Ukraina (eller deras "mål/orsak" skulle jag kanske tillägga) - det var ganska mycket skriverier kring den "nazi-vinkeln" då. När själva invasionen inleddes var helt plötsligt intresset från ovan nämnda "topic nr one" och man låtsades mer eller mindre som om Ukraina alltid varit en hederspolare i omvärlden värd att försvara med alla tillgängliga metoder. En absolut succé för en massiv medial påverkanskampanj skapad av Ukraina/Team Zelensky. Å andra sidan så tog Ryssland med Team Putin i från topp till tå med sin egen påverkanskampanj å tycks ha vunnit åtminstone stora delar av rysslands egna befolkning. Dock tycks ju stödet absolut ha haft sina sprickor med tanke på Prigozjins typ halvt berusade försök att på nått vis stoppa konflikten med en bisarr marsh till Moskva. Denna spricka inuti Ryssland redovisas bra i intervjuer med fd president Gorbatjov som beskriver två större fraktioner inuti Ryssland - en som anser att man aldrig skulle ha låtit Sovjet falla och istället valt vägen inbördeskrig för att lösa konflikten - en annan som anser att varaktig fred och samarbete är vägen att gå framför allt annat.

Jag ställer mej neutral i denna konflikt. Eller snarare. Jag ställer mej på vanligt folks sida. Detta är, IMO, ett krig mot mestadels fattiga människor på bägge sidor. Det är ju många vanliga människor från många samhällsklasser men en viss majoritet tycks vara framförallt fattiga, kriminella och utslagna som får bli ren kanonmat i denna konflikt. När Putin säger att han inte för ett krig mot vanliga Ukrainare så kan jag inte tolka det som något annat än att han faktiskt anser att dessa samt vanliga ryssar är "collateral damage" och att deras död kan accepteras i det större perspektivet. Det är samma typ av resonemang som USA haft i det förgångna ang invasioner som tex den i Irak och Afghanistan. Man för inte ett krig mot vanliga människor men man har heller inget emot att dom råkar slaktas i farten sas!

Vi får väl se vad som sker med USAs förhandlingar. Kan gå bra. Kan oxå gå åt helvete med tiden. Ytterst osäkert läge. Jag anser som vanligt att Sverige skulle ställa sej neutralt eller åtminstone tagga ner på ryss-fientligheten i allmänhet och satsa på att få goda relationer med både Ukraina och Ryssland (speciellt deras civilbefolkning och diplomatiska ombud).

2 små utdrag ur längre intervjuer med gamle Gorbatjov - absolut sevärda med tanke på det som nu sker.
EDIT: Har alltid varit förvånad att KGB aldrig avrättade Gorbatjov men dom kanske hade för mycket respekt för honom... eller så tyckte dom att pirogerna var för goda. hehe.

Ukraine: Gorbachev warns of escalating conflict

https://www.youtube.com/watch?v=QzbJw2rc5W8

Gorbachev: Treachery killed USSR

https://www.youtube.com/watch?v=vj1IIlqGeu8
Senast redigerad av JohnnySamhall 2025-02-18 kl. 15:29.
Citera
2025-02-18, 15:13
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Jasså vilka då?`

Jag gör en jämförelse mellan avfärdandet av wuhan labbet och de ukrainska labben.

Poängen verkar flyga dig över huvudet, men helt ärligt känns det som du ignorerar den undermedvetet för den motbevisar dig.
Antingen diskuterar vi Wuhan eller Ukraina. Inte båda samtidigt.

Du skrev att Ryssland anklagade USA för att driva terrorlab. USA erkände att de driver forskningslab.

Du kan inte se skillnaden undrar jag.
Citera
2025-02-18, 15:16
Medlem
styckets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Antingen diskuterar vi Wuhan eller Ukraina. Inte båda samtidigt.

Du skrev att Ryssland anklagade USA för att driva terrorlab. USA erkände att de driver forskningslab.

Du kan inte se skillnaden undrar jag.

Nej det är helt korrekt att jämföra medias beteende i två liknande situationer för att se om media är ärliga eller om de använder sig av propaganda metoder.

Vilket vi kan bekräfta att SVT och västerländsk och svensk media gjort i båda liknande fallen gällande biolabb i två olika länder.

Usa har erkänt att de driver biolabb både i Wuhan och Ukraina. Det svensk media förnekade var att dessa biolabb utgjorde någon form av risk. Vilket vi vet idag är ett helt befängt förnekande iom skadorna biolabbet i Wuhan skapade...

Skojar du eller? Det är som du säger att wuhan labbet inte var farligt i princip.

Självklart gick Ryssland in och bombade och stoppade den här verksamheten i Ukraina. Tacka Putin för det.
Citera
2025-02-18, 15:18
Medlem
Citat:
Varför ignorerar du mina poänger? Är det för att dom bryter ditt ställningstagande?

Min poäng är att om man utgår från att ett korruptionsindex inte kan bli korrupt så har man själv blivit korrumperad.

Ytterligare gör jag en poäng i att dessa korruptionsindex som hänvisas till inte är kompetenta när de gör sina undersökningar. Jag kan ta upp vissa korrupta förhållanden de ignorerar den svenska rättsväsendet brister när det kommer till alla fälla företag för mutor t.ex.

Du verkar väldigt obildad och jag kan rekommendera dig att börja läsa på lite, förslagsvis kan du börja här.

(Artilar om mutskandaler och Ericsson)
https://www.dagensjuridik.se/nyheter/ericsson-anstallda-frikanns-i-internationell-mutharva/
https://www.svt.se/nyheter/granskning/ug/detta-har-hant-ericsson-och-misstankta-mutor-till-is
https://www.aktuellhallbarhet.se/social-hallbarhet/antikorruption/ericsson-forbereder-sig-for-miljardboter-efter-mutskandal-i-sverige-laggs-utredningarna-ner/
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/detta-har-hant-ericsson
https://www.tn.se/article/26553/ericsson-far-miljardboter-i-usa/

Då försöker vi flytta fokus.
Det är också en form av gaslighting.

Det är också lite gulligt när du i tråden kallar dig för vuxen.
Vilket du så klart är allt annat än.
Vare sig vuxen eller intellektuell, vilket bara är att beklaga.

Du vill påstå att Ukraina är det mest korrupta landet i Europa.
När man postar till seriös källa så börjar du grina som en barnunge.
Då får du möjligheten att posta källa och fakta kring någon som har utsett Ukraina till Europas mest korrupta land. Men det klarar du inte av att göra, varför?

För du är såklart inte ett rysstroll.
Citera
2025-02-18, 15:18
Medlem
TELAVIV91s avatar
Korruption går inte av naturen direkt att mäta och exakta listplaceringar blr därför tas med stora mängder salt.
Det som mäts där är olika aktörers uppfattningar om graden av korruption, vilka kan skifta beroende olika uppmärksammade fall av korruption osv. Ett land kan alltså få sämre betyg under flera år utan att korruptionen ökat
Citera
2025-02-18, 15:21
Medlem
styckets avatar
Citat:
Då försöker vi flytta fokus.
Det är också en form av gaslighting.

Det är också lite gulligt när du i tråden kallar dig för vuxen.
Vilket du så klart är allt annat än.
Vare sig vuxen eller intellektuell, vilket bara är att beklaga.

Du vill påstå att Ukraina är det mest korrupta landet i Europa.
När man postar till seriös källa så börjar du grina som en barnunge.
Då får du möjligheten att posta källa och fakta kring någon som har utsett Ukraina till Europas mest korrupta land. Men det klarar du inte av att göra, varför?

För du är såklart inte ett rysstroll.

Jag för sakliga poänger som du ignorerar och sen försöker du framstå som att det är du som är saklig. Nja inte riktigt va?

Vad flyttar jag fokus ifrån, samt till? Du gör många tomma påståenden men kan ej tala för dom sakligt.

Jag har gett dig flertalet datapunkter baserade på fakta som visar hur svensk media ej är villig att undersöka påståenden som gått emot vad de tidigare påstått. Detta är defintionen av korrupt propaganda. Du kommer ignoerara denna poängen och inte bemöta mig som vanligt.
Citera
2025-02-18, 15:30
Medlem
Citat:
Jag för sakliga poänger som du ignorerar och sen försöker du framstå som att det är du som är saklig. Nja inte riktigt va?

Vad flyttar jag fokus ifrån, samt till? Du gör många tomma påståenden men kan ej tala för dom sakligt.

Jag har gett dig flertalet datapunkter baserade på fakta som visar hur svensk media ej är villig att undersöka påståenden som gått emot vad de tidigare påstått. Detta är defintionen av korrupt propaganda. Du kommer ignoerara denna poängen och inte bemöta mig som vanligt.

Nu handlar tråden om rysstroll och rysk propaganda.

Det du framfört, att Ukraina skulle vara Europas mest korrupta land, är ett praktexempel på rysspropaganda.

Jag har framfört saklig fakta, som kommer från fria västvärlden.

Kan du dra fram någon fakta som bevisar ditt påstående om att Ukraina är Europas mest korrupta land eller är du bered att erkänna att du svamlar för svamlandets skull samt att du ljuger?

Du förstår, oavsett om du gillar mina källor eller inte. Har du inga egna som motbevisar mina källor så blir det lite knivigt för dig.

Ska du komma med något som har med tråden att göra och inte femtioelva länkar kring Sverige, eller är det för svårt för dig?
Citera
2025-02-18, 15:35
Medlem
styckets avatar
Citat:
Nu handlar tråden om rysstroll och rysk propaganda.

Det du framfört, att Ukraina skulle vara Europas mest korrupta land, är ett praktexempel på rysspropaganda.

Jag har framfört saklig fakta, som kommer från fria västvärlden.

Kan du dra fram någon fakta som bevisar ditt påstående om att Ukraina är Europas mest korrupta land eller är du bered att erkänna att du svamlar för svamlandets skull samt att du ljuger?

Du förstår, oavsett om du gillar mina källor eller inte. Har du inga egna som motbevisar mina källor så blir det lite knivigt för dig.

Ska du komma med något som har med tråden att göra och inte femtioelva länkar kring Sverige, eller är det för svårt för dig?

Jag nyansererar och påstår att ditt påstående att det påståendet endast kan ses som "ryssk propaganda" är så lätt att syna, att det är deb svenska propagandan som säger åt dig att tänka så.

Hänger du med nu? Jag gör detta genom att beskriva hur svensk media avfärdar nyheter eller information som kan vara potentiellt sann.

Då tog jag upp ett bevisat exempel som är väldigt likt. T:ex. som Wuhan labbet där man först avfärdade idéen om att det var ett USA sponrat labb i Wuhan som spred viruset. Så här bevisar jag att svensk media för propaganda genom att förneka sanningen och istället sprida en lögn.

Ryssland o andra sidan verkar göra tvärtom. De verkar avslöja propaganda och sprida sanningen.

Detta bekräftades delvis av USA när de var tvungna att erkäna att de även sponsrade biolabb inte bara i Wuhan, utan även i Ukraina. Det i sig är ju extremt väldigt sannolika belägg för att det faktiskt var liknande verksamhet i Ukraina som i KIna. Sverige bevisar som sagt att de fungerar som en propaganda maskin när man inte tillåter sina journalister att gräva djupare i detta spåret.

Helt ärligt du ignorear mina poänger och hänger inte med i diskussionen. Vid det här laget upprepar jag mig mest i tråden och det börjar bli lite tråkigt. Om än att det visar hur svårt ni har att ta till er information som går emot det ni önskar är sant (kognitiv dissonans in display).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in