Citat:
Ursprungligen postat av
ILOVERUSSIA
Det är fascinerande hur vissa helt okritiskt sväljer allt media matar dem med, särskilt när det gäller Ryssland. Det räcker att man inte håller med om det rådande narrativet för att direkt bli kallad diverse slagord. Vad hände med att kunna ha en saklig diskussion utan att det spårar ur i personangrepp?
Flashback brukade vara ett forum för fria tankar och debatt, men numera känns det som en förlängning av den anti-ryska propagandan vi ser i SVT och andra västliga medier. Är det verkligen så svårt att förstå att världen inte är svart och vit?
Att ifrågasätta betyder inte att man "tar sida" – det betyder att man inte vill bli en papegoja som upprepar det man blir tillsagd att tro. Är det för mycket begärt att folk tänker själva?
Oavsett vilken sida man står på (eller om man för den delen är i en neutral position) så borde man vara väldigt skeptisk till MSMs rapportering kring detta krig. Om vi går tebax i tiden till ca 2014 så var intresset om Ukraina/Ryssland-konflikten oerhört svalt både från massmedia, politiker och allmänheten. Några dussin sk svenska nazister med få fler var nere å aktivt stödde Ukraina (eller deras "mål/orsak" skulle jag kanske tillägga) - det var ganska mycket skriverier kring den "nazi-vinkeln" då. När själva invasionen inleddes var helt plötsligt intresset från ovan nämnda "topic nr one" och man låtsades mer eller mindre som om Ukraina alltid varit en hederspolare i omvärlden värd att försvara med alla tillgängliga metoder. En absolut succé för en massiv medial påverkanskampanj skapad av Ukraina/Team Zelensky. Å andra sidan så tog Ryssland med Team Putin i från topp till tå med sin egen påverkanskampanj å tycks ha vunnit åtminstone stora delar av rysslands egna befolkning. Dock tycks ju stödet absolut ha haft sina sprickor med tanke på Prigozjins typ halvt berusade försök att på nått vis stoppa konflikten med en bisarr marsh till Moskva. Denna spricka inuti Ryssland redovisas bra i intervjuer med fd president Gorbatjov som beskriver två större fraktioner inuti Ryssland - en som anser att man aldrig skulle ha låtit Sovjet falla och istället valt vägen inbördeskrig för att lösa konflikten - en annan som anser att varaktig fred och samarbete är vägen att gå framför allt annat.
Jag ställer mej neutral i denna konflikt. Eller snarare. Jag ställer mej på vanligt folks sida. Detta är, IMO, ett krig mot mestadels fattiga människor på bägge sidor. Det är ju många vanliga människor från många samhällsklasser men en viss majoritet tycks vara framförallt fattiga, kriminella och utslagna som får bli ren kanonmat i denna konflikt. När Putin säger att han inte för ett krig mot vanliga Ukrainare så kan jag inte tolka det som något annat än att han faktiskt anser att dessa samt vanliga ryssar är "collateral damage" och att deras död kan accepteras i det större perspektivet. Det är samma typ av resonemang som USA haft i det förgångna ang invasioner som tex den i Irak och Afghanistan. Man för inte ett krig mot vanliga människor men man har heller inget emot att dom råkar slaktas i farten sas!
Vi får väl se vad som sker med USAs förhandlingar. Kan gå bra. Kan oxå gå åt helvete med tiden. Ytterst osäkert läge. Jag anser som vanligt att Sverige skulle ställa sej neutralt eller åtminstone tagga ner på ryss-fientligheten i allmänhet och satsa på att få goda relationer med både Ukraina och Ryssland (speciellt deras civilbefolkning och diplomatiska ombud).
2 små utdrag ur längre intervjuer med gamle Gorbatjov - absolut sevärda med tanke på det som nu sker.
EDIT: Har alltid varit förvånad att KGB aldrig avrättade Gorbatjov men dom kanske hade för mycket respekt för honom... eller så tyckte dom att pirogerna var för goda. hehe.
Ukraine: Gorbachev warns of escalating conflict
https://www.youtube.com/watch?v=QzbJw2rc5W8
Gorbachev: Treachery killed USSR
https://www.youtube.com/watch?v=vj1IIlqGeu8