2025-02-18, 06:06
Medlem
seaworthys avatar
Den enda styrkan Ryssland egentligen har kvar är motivationen från Kreml att fortsätta avliva sin egna befolkning (+lite koreaner, eller är dom slut?).
I övrigt går det ju faktiskt inte särskilt bra. Oavsett vad som förhandlas fram så har dom ju i flera år byggt upp krigsförmågan hos ett grannland som helt kommer vända sig åt väst framöver. USA och Europa kommer inte glömma vad som hänt.
Snart vaknar tysken ur sin dvala och startar marschienen igen.
Citera
2025-02-18, 07:10
Medlem
Haddock93s avatar
När det kommer till analys av utrikespolitiken rekommenderar jag er att titta på dessa två herrar. Visst de är inte så fientliga mot Ryssland i sin utgångspunkt men det är en bra balans med svensk media som är helt tvärtom.

Ger en lite perspektiv. Två klipp om aktuella läget nedan:

https://youtu.be/UrtgWc68zuE?si=jRjCym5IoDpWfvw7

https://youtu.be/RkPcKjtQO3o?si=HT7moa-7zLo9gD_T
Citera
2025-02-18, 07:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av seaworthy
Den enda styrkan Ryssland egentligen har kvar är motivationen från Kreml att fortsätta avliva sin egna befolkning (+lite koreaner, eller är dom slut?).
I övrigt går det ju faktiskt inte särskilt bra. Oavsett vad som förhandlas fram så har dom ju i flera år byggt upp krigsförmågan hos ett grannland som helt kommer vända sig åt väst framöver. USA och Europa kommer inte glömma vad som hänt.
Snart vaknar tysken ur sin dvala och startar marschienen igen.
Om det går så dåligt för Ryssland , varför tar man då till med en fredsförhandling?
Och varför skulle vi inte glömma vad som hänt? Du har ju uppenbarligen glömt när USA gick in i Irak. Du drivs av sånt uppenbart rysshat att om vi skickar någon i din kaliber till förhandlingarna så kommer dom sluta med att Ryssland går bananas med sina vapen och skjuter mot allt i Europa utan tanke ens på att vinna något krig, det viktiga blir att eliminera alla med ditt resonemang, vilket blir typ hela Europa
Citera
2025-02-18, 08:04
Medlem
Personligen tycker jag att Europa som har förstört Ukraina. Man skulle ha förhandlat mycket tidigare men EU ville säkert prova deras nya vapen och dragit ut på tiden

Hoppas det blir fred nu för det förtjänar Ukraina och hela omvärlden på
Citera
2025-02-18, 08:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scaloppina
Trump vill framstå som den som skapade fred. Han slutar med all hjälp till Ukraina och tvingar dom till fred med orättvisa villkor. Putin kommer att sluta kriga när han får göra det med villkor som gynnar honom och Ryssland.

Man kommer att upprepa det som hände mellan Ryssland och Finland år 1944. Man tvingar Ukraina att erkänna att det var dom som började kriget och för den dummheten måste de betala enorma krigsskulder för att få behålla sitt land. De får betala för Ryssland och samtidigt bygga upp sitt eget land efter ryssarnas bomber. Ryssland behöver inte betala för skador de gjort i Ukraina, de kommer att få pengar från Ukraina. Alla kommer att bli glada för att kriget tog slut, man skiter i hur orättvist det blev för Ukraina. Trump kommer att hyllas som hjälte, Putin som smart ledare som "vann kriget", fick offret att ta skulden för kriget och fick enorma summor pengar i skadestånd i stället för att få betala för det som man bombade sönder.

Finland fick sin fred när de "erkände" att de började kriga mot Ryssland. Det var Ryssland som började kriget men när har sanningen varit viktig för ryssarna? Fortfarande får de ryska barnen lära sig i skolan att Finland började kriget, de får inte veta att finnarna tvingades ljuga för att få fred. I flera års tid betalade Finland enorma krigsskulder (300 000 000 Us dollar) fast de inte hade bombat sönder Ryssland. Kriget pågick på den finska marken.

Ryssland får igen uppleva att det lönar sig att angripa grannländer som får ta slulden för att "ha börjat kriga" och de själva får enorma skadestånd i stället för att behöva betala för skador som de ursakat i det angripna landet. Lyckas de med det som de lyckades mot Finland kommer de att upprepa detta även trädje gången. Historien upprepar sig så länge det funkar....

Upprepar, därför vill man sluta avtal där bara USA och Ryssland är med, bara dom skall vinna.
Citera
2025-02-18, 08:08
Medlem
seaworthys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kapa-ved
Om det går så dåligt för Ryssland , varför tar man då till med en fredsförhandling?
Och varför skulle vi inte glömma vad som hänt? Du har ju uppenbarligen glömt när USA gick in i Irak. Du drivs av sånt uppenbart rysshat att om vi skickar någon i din kaliber till förhandlingarna så kommer dom sluta med att Ryssland går bananas med sina vapen och skjuter mot allt i Europa utan tanke ens på att vinna något krig, det viktiga blir att eliminera alla med ditt resonemang, vilket blir typ hela Europa
För att västvärlden helt enkelt inte är lika sugna längre på hopplösa krig som aldrig kommer ta slut. Västvärldens befolkning har inte samma tolerans för elände som den ryska. Ryssland har en lång historia av att vara genomusla på krigföring. Nu har man i princip rustat upp ett grannland som man invaderat för att neutralisera. Måste vara en av militärhistoriens största felberäkningar.

Varför skulle man överhuvudtaget känna någon sympati för Kreml menar du?
Citera
2025-02-18, 08:08
Medlem
Frågan är hur Putin och Trump nu kommer att göra med Europa. Kommer de att dela det mellan sig på något vis?
Ryssarna vill ha så mycket som möjligt. Men Trump vill nog inte att Ryssarna får allt. Det kan bli rätt knepiga förhandlingar. Kanske sker det mera stegvis under en längre tid.
Vill Europa ha kvar självständighet så måste man börja upprusta enormt mycket. Men det tar lång tid så Putin och Trump vill nog agera relativt snart.
Det som är viktigt är att de slutar hota varandra med kärnvapen och i stället riktar dem mot Europa.
USA lämnar i praktiken NATO och ryssarna får ta vad de vill i Ukraina. Putin får använda massförstörelsevapen om han så önskar. Det är inget Trump har några invändningar emot.
Citera
2025-02-18, 08:12
Medlem
Att inte ens låta Ukraina, part i målet vara med i förhandlingen om sig själv är tamejfan åt helvete. Till och med terrorstämplade Hamas behandlas med större värdighet. Det är smidigare utan dom. Vad är det för argument.

Sen är jag rätt säker på att avtalet har en tvist eller hake. Att USA kommer att med militär om så krävs, hjälpa Ryssland att driva ut Ukraina ur Ryssland och hindra Ukraina att avancera innanför vad linje, som dras upp. Jag tror väl inte att USA och Ryssland kommer att skriva ett avtal, som är omöjligt att driva igenom. Eftersom Ukraina och större delen av EU inte vill acceptera att Ryssland får ungefär det dom har ockuperat, så behövs det tvångsmedel för att få igenom avtalet. Mycket kraftiga tvångsmedel.

Fy fan för USA. Vi måste verkligen börja rusta och producera själva för att ta oss ur imperialisternar klor.
Citera
2025-02-18, 08:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrevePlasma
Att inte ens låta Ukraina, part i målet vara med i förhandlingen om sig själv är tamejfan åt helvete. Till och med terrorstämplade Hamas behandlas med större värdighet. Det är smidigare utan dom. Vad är det för argument.

Sen är jag rätt säker på att avtalet har en tvist eller hake. Att USA kommer att med militär om så krävs, hjälpa Ryssland att driva ut Ukraina ur Ryssland och hindra Ukraina att avancera innanför vad linje, som dras upp. Jag tror väl inte att USA och Ryssland kommer att skriva ett avtal, som är omöjligt att driva igenom. Eftersom Ukraina och större delen av EU inte vill acceptera att Ryssland får ungefär det dom har ockuperat, så behövs det tvångsmedel för att få igenom avtalet. Mycket kraftiga tvångsmedel.

Fy fan för USA. Vi måste verkligen börja rusta och producera själva för att ta oss ur imperialisternar klor.
Ja det visar ju deras totala arrogans. De vet att om de står på samma sida i kriget så finns det inget som Europa eller Ukraina kan göra. Därför behöver man inte fråga varken Ukraina eller Europa. De kan dela krigsbytet mellan sig i stället.
Citera
2025-02-18, 08:30
Medlem
GustavAnders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madrida
Jag har en liten teori om vad jag anser Trumps irritation mot Europa kommer ifrån. Jag anser tyvärr att politikerna o Europa lagt sig i den här fällan.
Man kan summera det enkelt ”vinden har vänt”. Den Trump vi säg tidigare har en annorlunda strategi nu. Här i Europa firades det när Biden tog över och man pratade om att nu har vi världsmakten på vår sida, som står längst fram mot Ryssland.

Det man glömmer bort är att en president endast styr i staterna i 4 år om man just inte blir omvald. Detta ställer till det för hela i säkerhetsordningen i världen. Alla europeiska ledare förutom Italiens och Ungerns ledare har varit emot Trump. Nu är han tillbaka och tro fan inte en som Trump har glömt bort detta. Detta är hämnden som Europa nu tyvärr få ta.

I tillägg har man varit handlingsförlamade i krig och bara står och tittar på. Uppriktigt sagt vad fan är målet med Ukraina - Ryssland kriget?
Sedan dag 1 har väl alla förstått att Ryssland kommer att gå vinnande ur det här. Istället har man pumpat ut miljarder efter miljarder till något utan mål? Vad hade man tänkt att detta bara ska pågå i 10 år till, utan att någon säger STOPP. Att frysa ut Putin har varit ett misstag. Det ger ingen lösning. För mig utan någon politisk kunskap har jag aldrig förstått hur man har tänkt. Det är tydligt att många politiker behöver ha ett mer kritiskt tänk. Man kan inte säga till mobbaren att han är ”utfryst”. Speciellt inte om mobbaren tillhör en världsmakt.

Europa har behandlat Putin på samma sätt man har behandlat Trump. Det man glömt bort är att den sistnämnde haft chans hela tiden till att bli omvald. Nu står man här med brallorna nere och alla kliar på huvudet. Europa kommer tyvärr bli kört de närmaste 4 åren. Trump har redan tidigt viftat att EU inte har någon betydelse, makt och endast är underordnad. Han pratar resterande lyder.
AI från öster?
Citera
2025-02-18, 08:34
Medlem
Snubchurps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madrida
Jag har en liten teori om vad jag anser Trumps irritation mot Europa kommer ifrån. Jag anser tyvärr att politikerna o Europa lagt sig i den här fällan.
Man kan summera det enkelt ”vinden har vänt”. Den Trump vi säg tidigare har en annorlunda strategi nu. Här i Europa firades det när Biden tog över och man pratade om att nu har vi världsmakten på vår sida, som står längst fram mot Ryssland.

Det man glömmer bort är att en president endast styr i staterna i 4 år om man just inte blir omvald. Detta ställer till det för hela i säkerhetsordningen i världen. Alla europeiska ledare förutom Italiens och Ungerns ledare har varit emot Trump. Nu är han tillbaka och tro fan inte en som Trump har glömt bort detta. Detta är hämnden som Europa nu tyvärr få ta.

I tillägg har man varit handlingsförlamade i krig och bara står och tittar på. Uppriktigt sagt vad fan är målet med Ukraina - Ryssland kriget?
Sedan dag 1 har väl alla förstått att Ryssland kommer att gå vinnande ur det här. Istället har man pumpat ut miljarder efter miljarder till något utan mål? Vad hade man tänkt att detta bara ska pågå i 10 år till, utan att någon säger STOPP. Att frysa ut Putin har varit ett misstag. Det ger ingen lösning. För mig utan någon politisk kunskap har jag aldrig förstått hur man har tänkt. Det är tydligt att många politiker behöver ha ett mer kritiskt tänk. Man kan inte säga till mobbaren att han är ”utfryst”. Speciellt inte om mobbaren tillhör en världsmakt.

Europa har behandlat Putin på samma sätt man har behandlat Trump. Det man glömt bort är att den sistnämnde haft chans hela tiden till att bli omvald. Nu står man här med brallorna nere och alla kliar på huvudet. Europa kommer tyvärr bli kört de närmaste 4 åren. Trump har redan tidigt viftat att EU inte har någon betydelse, makt och endast är underordnad. Han pratar resterande lyder.

Trump kommer se till att han får sitta längre än 4 år. Utan tvekan. Kommer gå samma väg som Putin.
Citera
2025-02-18, 08:40
Medlem
Julskinkatos avatar
Kriget är i grunden en maktkamp mellan USA och Ryssland. Europa står delat och tittar på som en skock panelhönor.
Mellan Putins postsovjetiska stalinrunkande imperiedröm och USAs oligopolokratiimperium...med Kina i bakgrunden som mumsar i sig världen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in