Så jävla pissigt om en bra och erfaren polis ska bli av med sin tjänst för att han gör någonting som jag förutsätter att alla människor i samma sits skulle ha gjort.
En polischef i Gävleborg har avskedats efter beslut i personalansvarsnämnden.
Polisen dömdes förra året av hovrätten för fyra fall av dataintrång, efter att ha gjort olovliga slagningar i Polismyndighetens it-system.
Påföljden blev 30 dagsböter på totalt 7500 kronor och då togs hänsyn till att polisen sannolikt skulle förlora sitt jobb som en följd av den fällande domen.
Vad enormt orättvist system - det gynnar brottsligheten.
Nu blev jag faktiskt irriterad , har familjer till polisen inga rättigheter?
Den "sparkade" polismannen ska ha tillbaka jobbet - helt sanslöst vore det annars.
Jäkligt knepigt och känslosamt. Men faktum är att en polis som inte har ett ärende får inte göra slagningar hur fantastiskt duktig han än är! Men det är surt, Jäkligt surt för poliskillen.
Sparken låter oproportionerligt hårt. Poliser som glömmer sina tjänstevapen på dass får ju högst en veckas löneavdrag. Kan ju inte tappa en erfaren chef på det viset. Han gjorde fel, ett allvarligt fel, men så här hårt bör han inte straffas, IMHO.
"Polischefen Max Forsströms son blev rånad och misstankarna riktades mot tre gängkillar. För att bedöma hotbilden slog kommissarien i polisens IT-system – och fick därför sparken efter 24 år i kåren.
– Man har fullständigt ignorerat stressen, pressen, våldet, min sons utsatthet och avsaknaden av stöd jag känt, säger han och stämmer nu sin arbetsgivare".
Ingen brukar ha framgång i att stämma staten. Detta sagt med att den avskedade polismannen har mina fulla sympatier. Straffet Max fått saknar proportioner. Det hade räckt med en disciplinär åtgärd från arbetsgivarens sida. Då hade Max fortsatt göra nytta i sin dåvarande eller ny befattning hos polismyndigheten. Personalansvarsnämnden skulle i högre grad ha vägt in det faktum att Max inte tidigare gjort sig skyldig till klandervärda ageranden i tjänsten. Här har byråkraterna på myndigheten brajat ur.
Såg att länken till fup inte funkar längre. Kontaktade tingsrätten för att få tillgång till den igen men de lämnar inte ut den pga sekretess. Märkligt eftersom jag fått den tidigare.
Helt rätt sparka. Vi har tillgång till precis alla register i våra telefoner via mpmf appen jag kollar grannar och alla möjliga. Bara väntar på att su ska höra av sig. Jag borde själv få sparken. En grannes grabb hade koppling till foxtrot läste i aspen lol.