Citat:
Ursprungligen postat av
GoggeGogelius
Snyggt! Enkom känd som gamle portugisiske diktatorn Salazars födelseort, som alltså förekommit både i WWII där jag (i brist på idéer) plockade med honom samt i Historia där han alldeles nyligen las fram av Venator, som inte brukar bevista Stads-, tänkte att ser jag honom postandes nu är det klippt...

.
Ha ha! Ser det nu, "Jecke" som jag aldrig sett av, samt "Pojken m guldbyxorna" som varit vederhäftig så länge jag kan minnas.
En låda portvin samt frågan till moderator pudellus, vederhäftig vad han än modererar!
Citat:
Ursprungligen postat av
GoggeGogelius
Tror det är dags för DN-travestin när Ingo blev KO;ad men räddades av gonggongen och vann klart på poäng, "vakna pudellus, du vann!"

Thanx! Forumet har varit ordentligt golvat senaste dygnet (hård belastning) men kör på med denna och ser vart det barkar:
1) Namnet skyltas vid infarterna på tre språk.
2) Staden omnämndes för första gången på 1300-talet (då med ett latinskt namn).
3) Den har ett halvdussin vänorter i ett och samma grannland.
4) Majoritetsspråkets namnversion ändrade stavning på 90-talet. (Stadens webbplats har dock valt den äldre stavningen i sin url-adress.)
5) Första delen av stadsnamnet, på majoritetsspråket, kan kopplas etymologiskt till ett till svenska språket inlånat ord (från ett annat språk), med liknande betydelse.
6) Jag måste kolla en gång till hur det stavas och har aldrig varit där.