Citat:
Ok jag har ingen aning, jag är inte med i matchen, du spottar ur dig en hel del här.
Aschberg jagade troll på precis samma sätt.
Janne J jagade folk på precis samma sätt.
Vad är skillnaden?
Självklart skall en advokat företräda en klient till 100% har jag motsagt det?
Jag vidhåller att Dumpen är ensam organisation om att avslöja vuxnas försök att kontakta barn i sexuellt syfte.
Aschberg jagade troll på precis samma sätt.
Janne J jagade folk på precis samma sätt.
Vad är skillnaden?
Självklart skall en advokat företräda en klient till 100% har jag motsagt det?
Jag vidhåller att Dumpen är ensam organisation om att avslöja vuxnas försök att kontakta barn i sexuellt syfte.
Ja, jag kan väl börja med att säga att jag kanske missförstod din kommentar om Bodström där. Du skrev att han "försvarar en förövare och har gått in i den rollen till 100%". Jag tolkade det som om du tyckte det var fel, men om jag har fel så säger jag förlåt direkt, det var inte meningen att kliva på dig.
Men nu ska vi vara seriösa här. Det är en jäkla skillnad på hur dessa två herrar jobbar jämfört med Dumpen. Och ja, jag fattar att folk vill dra paralleller till Trolljägarna, men det är inte samma sak, inte ens nära. För Trolljägarna, de kanske var nära gränsen ibland, men de försökte inte slita sönder hela familjer och göra något slags smutsig underhållning av det. De var åtminstone medvetna om pressens etiska regler, även om de ibland var på gränsen, men de skadade inte på samma sätt. Så om du tror att jag är ett fan av Trolljägarna? Jag är inte för det heller. Det handlar om att ingen ska behöva vara en del av någon jäkla cirkus bara för att folk tycker det är roligt att hata på någon.
Dumpen? Ja, vad ska man säga. De jobbar på att trigga folk att reagera i affekt. De vill ha folk arga, de vill att man ska känna sig rättfärdig i sitt hat. Och det är ju inte att hålla ordning, det är att skapa kaos och få klick för sin egen vinning. Inget annat.
Det blir som att jämföra en rastvakt med en polis. Båda håller ordning, men de gör ju inte samma jobb, eller hur? Det är inte ens i närheten av samma sak. Ungefär så lika är Dumpens arbete med etablerad media.
Jag antar att du inte är så insatt i alla organisationer som finns i Sverige. Jag är inte heller någon expert, men de flesta jobbar inte så här, de jobbar inte på det här smaklösa sättet där man hänger ut folk för att det är kul. De flesta håller på med allvarliga saker bakom kulisserna, inte den här typen av billiga nöjen. Och om man inte fattade det innan, så måste man ju ställa sig frågan, vad har jag för engagemang egentligen? För att vara intresserad av det här måste man ju ha ett intresse för människor innan Dumpen ens började, eller?
Eller så är det mest förnedring som roar folk, för då blir det en sån jäkla show.
Att anonymiserar folk, som exempelvis Trolljägarna gjorde, tror många att det handlar om att skydda förövaren. Men det är ju inte så. Det handlar om att skydda de anhöriga och offren. Det är så man ska tänka, men det verkar som ingen gör det längre.
Tänk nu på det här exemplet. Gunnar, 55, bor med fru och barn. Så blir han uthängd av Dumpen. Plötsligt ligger han ute och hela Sverige ska ha en åsikt. Och sen kanske vi får reda på att han har våldtagit sitt eget barn. Det är klart som fan att han ska straffas, men har nån tänkt på hur barnet mår? Vill barnet att hela världen ska få veta vad den har varit med om? Vill barnet att det ska bli till underhållning för andra? Det är ju inte bara förövaren som blir uthängd här, det är ju barnet också. Och det verkar ingen tänka på, ingen.
Jag undrar, hur många av Dumpens följare har egentligen varit engagerade i barnrättsfrågor innan? Hur många av dem har jobbat för att skydda barn innan Dumpen dök upp? För för mig verkar det vara så att Dumpen är den enda organisationen som existerar i deras värld. Och här kommer ju nästa fråga, vilka var det som jobbade med barnens rättigheter innan Dumpen blev en grej? Har vi bara slumpat fram alla de här lagarna för barns säkerhet, eller är det faktiskt någon som har kämpat för det?