Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-02-17, 00:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Det låter som för mycket. Europeiska länder har inte så stora arméer och de skall ju bytas av hela tiden under flera år. Man måste ju rekrytera soldaterna. Sverige skickade typ 500 soldater till Baltikum nu som är där 6 månader sedan åker hem lika lång tid och skall fortsätta så. Skall Sverige ha 500 soldater i Ukraine hela tiden går det åt 1000 soldater. Italien får tydligen inte enligt någon lag. Tyskland vågar inte för det är för likt "Operation Barbarossa".

Men som sagt kul för Putin att få 100 000 NATO-soldater vid sin gräns!

Det ligger väl ändå i linje med att europa måste bygga upp egna arméer och skala upp. För att långsiktigt kunna stå emot moskvastatens aggressioner så behövs en miljon soldater.

Problemet just nu är att beväpna så många. Alltså det bor en halv miljard människor i Europa, så att få ihop något tiotal miljoner soldater är inte så omöjligt, mer att man ogärna skickar obeväpnade soldater.

Så krigsindustrin är en nyckelfråga. Man måste klara av att beväpna åtminstone en miljon soldater på kort tid och det kommer att ta några år innan det är klart. Till dess får vi vara glada att ukrainarna faktiskt motar tillbaka ryssen.

Om fred uppnås är det ändå jätteviktigt att Europa har en större tillverkning än vad moskvastaten har så att vi inte blir attackerade igen om 3-4 år.

Jag tror att moskvastaten kommer ägna sin fredstid till att tillverka tiotals miljoner drönare, vapen, artilleri, minor och allt möjligt för att sedan kasta sig in i ett nytt krig. Putin vill åstadkomma något medan han lever vilket ger att det bör ske inom 10 år.
Citera
2025-02-17, 00:33
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Som jag ser det, så måste det vara många, och välutrustade. Det fungerar inte annars. Det är först då Putin tar det på allvar. Får se.., i vanlig tur är Scholtz "tveksam"..
Om jag leker med tanken.., så nog syns jag att norden tillsammans kunde ställa upp med 10.000. Kom ihåg att försvarsanslagen i Nato också skall ökas.., och om man menar allvar.., så är detta ett bra ställe att börja på. Enligt mig då..

Hela grejen är att om Putin anfaller igen så måste han döda NATO-soldater från flera länder. Även om de inte är så många. Ukrainas armé kommer ju stärkas också om det blir fred och de kan utrusta utan att allting sprängs hela tiden.

Alltså vilka skall åka? Det måste finnas tränade soldater som också har lust att åka, och de kommer vilja ha hög lön. Och de skall som sagt bytas av hela tiden. Sverige skall ha 3 brigader totalt i Sverige tror jag, som jag inte ens tror de har alla värnpliktiga till ännu. Norden kanske skickar 1000. Kanske blir det 10 000 totalt, men de kommer ju vara topputrustade, och de behöver ju flygvapen från NATO också.
Citera
2025-02-17, 00:37
Medlem
Snapcounts avatar
Hepcat-x : Och hur som helst, varken Putin eller FN lär acceptera brittiska fredsvebevarande styrkor med tanke på hur djupt indragna britterna har vart i själva konflikten.

Låt mig se..

Trump "dinglar" med : Krim, lättnader på sanktioner, lockar med finrummet G7 och annat..

Tror du att man får gratis allt här i livet, fastän man heter Putin ?

Du har har väl hört : "-Om något låter för bra för att vara sant, så är det förmodligen för bra för att vara sant !"

Ryssland går uselt, fronten går uselt. Detta vet nog Trump också. Men vad han tänker på vet jag inte..

Beklagar, har problem med citeringen..
Citera
2025-02-17, 00:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Visst är det så, oerhört många grymheter har begåtts mellan europas folk genom tiderna. T.ex så är Sverige och Danmark i topp när det gäller antalet krig mot varandra som grannländer. Krigen var brutala minst sagt och civilbefolkningen led otroligt mycket när de plundrades av soldater som samlade in mat och förnödenheter.

Men vi kan också konstatera att många vill lämna det här bakom sig, det är i stort sett ryssarna som är sista europeiska folket som inte vill sluta att vara grymma mot sina grannländer.

Exakt. Alla andra har lämnat 1900-talet bakom sig, ryssarna är på medeltiden istället...
Citera
2025-02-17, 00:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Hepcar-x : Och hur som helst, varken Putin eller FN lär acceptera brittiska fredsvebevarande styrkor med tanke på hur djupt indragna britterna har vart i själva konflikten.

Låt mig se..

Trump "dinglar" med : Krim, lättnader på sanktioner, lockar med finrummet G7 och annat..

Tror du att man får gratis allt här i livet, fastän man heter Putin ?

Du har har väl hört : "-Om något låter för bra för att vara sant, så är det förmodligen för bra för att vara sant !"

Ryssland går uselt, fronten går uselt. Detta vet nog Trump också. Men vad han tänker på vet jag inte..

Beklagar, har problem med citeringen..

Trump vill ha ut USA ur kriget och slippa ha NATO fastlåst vid "Project Ukraine" . Om han kan få det så är han sannolikt beredd att ge Putin ganska mycket, särskilt med tanke på hur litet Zelensky har att sätta emot.
Citera
2025-02-17, 00:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Nej, inte "NU" . utan Starmers erbjudande gäller efter ett undertecknat fredsavtal. Altså fredsbevarande enheter, inte öppet stridande trupper. Det här har vi påpekat flera gånger ridigare.

Artikel hos BBC här:
https://www.bbc.com/news/articles/c4gxgxl3grgo'

Och hur som helst, varken Putin eller FN lär acceptera brittiska fredsvebevarande styrkor med tanke på hur djupt indragna britterna har vart i själva konflikten.

Han menade inte att de skulle skicka nu, utan att de nu sagt att de kan skicka trupp till den sk fredsbevarande styrkan. Som jag förstod det.
Citera
2025-02-17, 00:49
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
De har upplevt ukrainska paleonationalisters grymheter mot polacker också, men det bryr du dig förstås inte om.
UPA:s ("Ukrainska folkarmén", allierade med Hitler) massakrer på polacker, judar och andra under 1943-45: https://en.wikipedia.org/wiki/Massacres_of_Poles_in_Volhynia_and_Eastern_Galicia

Men Europa lämnade detta bakom sig 1945, gränser fastslogs och man fick inte längre ändra dem med våld. Jugoslavien kunde inte låta bli men annars fungerade detta. Observera att Sovjet var en del av detta och höll det; t.ex. när de gjorde statskupper i Ungern och Tjeckoslovakien ändrade de inga gränser; de sa inte att detta är nu Sovjet.
Citera
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Trump vill ha ut USA ur kriget och slippa ha NATO fastlåst vid "Project Ukraine" . Om han kan få det så är han sannolikt beredd att ge Putin ganska mycket, särskilt med tanke på hur litet Zelensky har att sätta emot.

Så du står benhårt fast på att Putin fortfarande har "trumf" på hand ?

Hur naiv är du ?

Fronten står stilla, ryssarna maktar inte mer. Man t.o.m plockar in snubbar från Nk.., ja jag skulle kunna skriva mycket mer.., men sammanfattar det bara så här : Det ser sämre ut för Ryssland, med deras ambitioner på slagfältet..än vad det ser ut för Ukraina.

Trump vill ha Usa ut av kriget säger du.., Usa har en "pytteliten" del av sin hårdvara skänkt till Ukraina. Det går ingen nöd på Usa, de dör inte 1000 per dag som de ryska stackarna !
Citera
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frank.af.Danmark
Eller så här....
2024 2 064
2023 1 971
2022 8,427
2021 25
2020 26
2019 27
2018 58
2017 117
2016 112
2015 955
14 april–31 december 2014 2 084

https://www.statista.com/statistics/1293409/civilian-deaths-related-to-russia-ukraine-conflict/

Om du kollar DeekinTTs argument så påstår han att Ryssland anföll för att "få stopp" på dödandet av "otaliga civila". Men senast det dog en större mängd civila var år 2017. Dvs 5 år innan invasionen.

Under de senaste åren dog det ca 2 civila per månad, ofta pga minor mm. Så det medvetna dödandet hade i stort sett redan upphört, sedan flera år tillbaka.

De här siffrorna visar att ryssarna bara hittar på när de påstår att de ingrep för att stoppa ett "massivt dödande av civila" eller stoppa ett "folkmord" (som de säger ibland).
Citera
2025-02-17, 00:55
Bannlyst
Citat:

Men. Var det inte usa som startade kriget? Eller åtminstone lurade Putin att invadera Ukraina? Och nu ska usa avsluta samma krig? Det låter helt snurrigt.

Är det inte bättre att putin bara packar ihop sin clowncirkus och lämnar Ukraina?
Citera
2025-02-17, 00:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Camarosmurfen
Han menade inte att de skulle skicka nu, utan att de nu sagt att de kan skicka trupp till den sk fredsbevarande styrkan. Som jag förstod det.
e
Det var ju det jag sa (och som framgår av artikeln hos BBC). Flera här i tråden blandar ihop det där med "fredsbevarande trupper om flera månader, efter en fred" och "aktivt stridande trupper till stöd för Ukraina just NU".
Citera
2025-02-17, 01:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Frank.af.Danmark
Eller så här....
2024 2 064
2023 1 971
2022 8,427
2021 25
2020 26
2019 27
2018 58
2017 117
2016 112
2015 955
14 april–31 december 2014 2 084

https://www.statista.com/statistics/1293409/civilian-deaths-related-to-russia-ukraine-conflict/

Ja, det är förjävligt vad ryssarna har svinat sig. I över 10 år, har ryssarna mördat, våldtagit och torterat den ukrainska civilbefolkningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in