Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2025-02-16, 15:44
Medlem
Snyggast.i.Speedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HugoTheGreat
Hur känns det att vara en loser, loser?

Trump har pratat om ryska förluster på 600,000 man och följt upp detta genom att nämna förluster på upp till 1,000,000 ryska undermännsikor. För att inte tala om allt ryskt materiel som gått upp i rök.

Ruskij, det är du själv som behöver svara på din fråga efter ryska fullständiga fiaskot i Ukraina.
Citera
2025-02-16, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Tror du på allvar att krig fungerar så att de krigförande parterna varje vecka går och "köper nya vapen från hyllan" med ett kreditkort, ungefär som när man handlar på Amazon?

Naturligtyis hade både Ryssland och Ukraina en del reserver (stockoiles) som var lätt tillgängliga hösten 2023, det har de även nu, men Ryssland har mycket större och mer stabila reserver, dessutom har de egen nyproduktion av granater, tanks, ammunition, missiler osv i en helt annan skala än Ukraina.
Till skillnad från dig har jag faktiskt gjort lumpen så jag vet mer om hur det här med logistik och vapenföring fungerar än vad du vet.

Men det du säger svarar inte på det jag faktiskt skriver utan du försöker fly undan de fakta jag presenterade så vi tar det igen:
Och under dessa 2-3 månader (i verkligheten handlade det snarare om 5-6 månader) lyckades inte Ryssland med någonting alls. Detta är inget annat än rysspropaganda där ni försöker framställa er som David och Ukraina som Goliat när det i själva verket är tvärtom. Glöm aldrig att Ryssland faktiskt klarade av att besegra Georgien på mindre än den utgivna tid du hävdar och att USA lyckades besegra Irak på kortare tid än 2 månader, vilket sätter Rysslands fiasko i perspektiv.

Du har dock fel i det du säger om atrump. Han har sagt 1000 olika saker om detta krig. Först skulle han och Putin komma överens om fredsvillkor. Sen bjöd han in Ukraina. Sen uteslöt han Europa. Nu har Kellog hävdat att de inte utesluter Europa. Men en sak har han stått fast vid: Stödet till Ukraina kommer att fortsätta så länge det är nödvändigt. Så USA kommer att stödja Ukraina. Hur fan menar du då att Ryssland ska vinna detta olagliga krig om USA fortsätter stödja Ukraina när de inte ens kan vinna när de inte fick stöd?
Citera
2025-02-16, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JagheterHenrik
Jag är inte löjlig utan jag säger det som många av lågintelligenta Putinrunkarna fakriskt hävdat. I sak handlar det här om att Ryssland och Ukraina behöver sluta ett fredsavtal båda är nöjda med eftersom båda är desperata. Ukraina har drabbats oerhört hårt av den olagliga invasionen av deras land (det är ingen hemlighet och bör av varje sund människa ses som en tragedi, men skadedjuren på Flashback njuter av detta). Men Ryssland har likaledes drabbats otroligt hårt av denna olagliga invasion, båda i form av människoliv och ekonomiskt. Så båda är angelägna av att det ska bli fred samtidigt som inga av länderna vill tappa ansiktet. För i ett läge där det inte finns någon uppenbar vinnare och där båda parterna är desperata efter fred måste man sluta ett avtal som tillfredsställer båda parterna. An ars riskerar man att skapa en så kallad pappersfred, alltså en fred på pappret men inte i praktiken.

Då måste man finna en lösning, och jag tror inte att Trumps plan att låta Ukraina i praktiken stå som förlorare kommer att bli hållbart. För även om ett sådan fredsavtal skulle skrivas på skulle detta göra mer skada än nytta då Ukraina skulle bli en förödmjukad nation, och detta riskerar att radikalksera mandet genom revanschism (samtliga Axelmakter under WW2 radikaliserades på detta sätt).
Det handlar inte om några ansikten. Ukraina slåss för sin överlevnad och är givetvis desperata. Ryssland å andra sidan försöker stjäla det som inte tillhör dem. De är inte desperata, de kan avsluta kriget precis när de vill. Ansiktet tappade de redan när de totalt körde fast i Ukraina.

Rysslands ekonomi är kanske på väg ner i avgrunden men vad tror du Putin bryr sig om det? Han personligen behöver inte svälta och uppenbarligen bryr han sig inte alls, eller i vart fall mycket mindre än om sitt anfallskrig.
Citat:
Ursprungligen postat av SteffeLjung
Men nu är ni löjliga. Jag håller på Ukraina och att "supermakten" Ryssland fortfarande bara tagit en liten bråkdel trots extrem numerär överläge är ju otroligt pinsamt

Men varför skulle USA nu förhandla om fred? Tror inte ni att USA och deras underrättelsetjänster vet bättre än ni? Tror att de vet att Ukraina tyvärr inte kommer vinna i det långa loppet.
Varför tror du att USA:s underrättelsetjänster skulle vilja förhandla fram en fred? Det här är Trumps idé som han kläckt mellan sina presidentperioder.
Citera
2025-02-16, 16:00
Medlem
Modern och uppgraderad T-72 - inte riktigt samma modell som under det kalla kriget förstås, men fortfarande en värdig motståndare (som dessutom kan produceras i stort antal).

https://www.youtube.com/watch?v=9h6z7S8uZEc

Tre minuter in: AMERICAN FREEDOM FRIES!
Citera
2025-02-16, 16:03
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StigEngstrom
Verkar det som att ryssen kan sköta sig själva och lämna andra nationer i fred?
Det verkar inte så.
Det blir så när man har BNP per capita i nivå med Grekland men samtidigt ser sig spela på samma nivå som USA.
Nato är ju grundat just på att ryssen inte klarar av att sköta sitt, det är hela poängen med försvarsalliansen.

Vad är det med dig?
Hade du varit ett fruntimmer, hade jag skyllt på klimakteriet.
Du går bananas över din egen tolkning av varje m2 av Ukraina ska rensas bort av ryssar. Du vill inte dö i Ukraina.
Nu tycker du att vi ska invadera Ryssland?

Det räcker väl med att Ukraina blir fritt.
I v f i ett första steg. Sedan kan du attackera Ryssland.
Citera
2025-02-16, 16:04
Medlem
DirtyDiggerNicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Visst är det konstigt att det är den ukrainska... fortsatt ordbajs

https://x.com/NOELreports/status/1891138857141215294

Det kommer mer materiel från dagens ryska anfall. Länge sedan man såg ett helt kompani slås ut.
Positivt i dubbel bemärkelse är att fler ryska döttrar får växa upp utan en närvarande pappa. Bådar gott för framtida rekrytering till FKK Artemis.
Citera
Medlem
Snyggast.i.Speedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SteffeLjung
Hur går ens kriget?

Jag antar att du aldrig kommer vara nöjd med ett svar från trådens debattörer som följt konflikten sedan 2014.

Därför får du ett svar rakt ur hästens mun, en video med ryske militäre experten Konstantin Sivkov. Han ondgör sig över att ryssarna inte kommer någonstans på 2 år och 10 månader. Han säger precis det som majoriteten av debattörerna i tråden konstaterat.

Ryssarnas SMO är ett enormt fiasko var sig du vill ta in faktan eller inte.

Citat:
Från 1995 till 2007 tjänstgjorde han i centrum för militär-strategiska studier av generalstaben för de väpnade styrkorna i Ryska federationen.

russian Z-patriots are upset about the lack of success at the front.
The "military expert" and guest of various propaganda programs Konstantin Sivkov is dissatisfied with the fact that the russian army has achieved practically nothing in almost three years of war.

They admit that the war plan has failed, they admit that the losses of soldiers are enormous, but they do not demand a stop to military operations.

https://x.com/jurgen_nauditt/status/1883800743640969281
Citera
Medlem
Jack.Elams avatar
https://bsky.app/profile/noelreports.com/post/3licbwu3boc23
Citat:
Reports of renewed Russian attacks in the Kursk region.

"Right now, it's just a complete mess near Nikolskoye. The 155th column, f*cking hell, under red flags, like at a parade, went head-on into a swarm of Ukrainian drones along a mined road! This is betrayal and murder."

https://bsky.app/profile/specialkhersoncat.bsky.social/post/3licbfdopus2o
Citat:
Russian 155th Brigade launched an assault on the Kursk front in a column under the red flags. There is not much public information about the attack yet. But judging from Russian sources, the attack did not go according to the plan:

Som vanligt då.
Citera
2025-02-16, 16:10
Medlem
Jack.Elams avatar
https://bsky.app/profile/wartranslated.bsky.social/post/3lici4qxrkk2c
Citat:
It is reported that the 1st assault company of the 155th separate guards marine brigade has been almost completely destroyed on the Kursk direction. The remaining forces, while retreating, took a few KIA and wounded. The others remained on the battlefield, never reaching Nikolske.
Citera
2025-02-16, 16:10
Medlem
StigEngstroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vodkasomsnus
Vad är det med dig?
Hade du varit ett fruntimmer, hade jag skyllt på klimakteriet.
Du går bananas över din egen tolkning av varje m2 av Ukraina ska rensas bort av ryssar. Du vill inte dö i Ukraina.
Nu tycker du att vi ska invadera Ryssland?

Det räcker väl med att Ukraina blir fritt.
I v f i ett första steg. Sedan kan du attackera Ryssland.
Jag har aldrig påstått att vi ska invadera Ryssland.
Däremot är det ett faktum att vi hade gjort mos av Ryssland vid en konflikt.
Alltså bedriver dom sitt krig i Ukraina på våran nåder.
För att göra dig mer förbannad: Vi tillåter deras krig.
Är vi i krig eller inte? Mitt svar är nej, vad är ditt?
"Det räcker med att Ukraina blir fritt"
Ja tycker du att det ser ut att bli så?
Vem är det som har misslyckats? Vi kan inte skylla ifrån oss på ukrainarna som verkligen gjort sin del med råge.
Senast redigerad av StigEngstrom 2025-02-16 kl. 16:13.
Citera
2025-02-16, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Faktafel. Det är klart att det talades polska i Lwow 1945. Staden låg ju då i Polen. Staden var polsk ända fram till 1945 när Stalin lät flytta Sovjets gränser västerut. Då fördrevs polackerna från staden, eftersom Stalin ansåg att polackerna skulle hålla sig i det "nya" västligare Polen. 1945 var ca nära 65% av Lwows befolkning polacker (och 27% ukrainare). Mellan 1945 och 1950 minskade polackernas andel av befolkningen från 65% till 10% (mellan 1931 och 1944 ökade polackernas andel av befolkningen från 50% till 65%, så du kan själv räkna ut när fördrivningen skedde).

Det kan naturligtvis inte bli en fred över Ukrainas huvud. USA kan givetvis pressa Ukraina eller på andra sätt begränsa Ukrainas möjligheter, men en fred som inte Ukraina accepterar kommer aldrig att hålla. Och det inser definitivt Putin och förhoppningsvis fattar nog även Trump det.

Europa kommer säkert att få en roll i förhandlingarna. Dels kan Trump inte utlova något å Europas vägnar, dels kräver ju Kina att få vara med i samtalen och att Trump sätter sig och samtalar med både Putin och Xi lär knappast ske.

De stora massakrerna på polacker skedde väl på landsbygden och inte i Lviv (där judarna utrotades) så du har nog rätt att polackerna flyttades i hög grad efter kriget. Det var väl så att ukrainarna i huvudsak var outbildad och primitiv landsbygdsbefolkning liksom litauerna vilka ju även de hände på nazisternas utrotningspolitik.

Du verkar veta mer om egentliga Ukraina (alltså västra runt Lviv) och det är ju en sak som förvånar mig angående krigsmotstånd nu på senare tid.

Det verkar faktiskt som de folkliga demokratiska protesterna (typ offentliga möten som rapporterats från byar och småstäder)i höstas mest skedde i västra Ukraina där den mest extrema nationalismen haft sin högborg, de som av ryssar kallas "Ukro-nazis." medan de mer odemokratiska (typ elda mobiliseringsbilar vilket ju även ryssarna påstods betala för). Har du sett filmer med gatuintervjuer som numera görs i Lviv i stället för Kiev. Det är ju väldigt uppgivna röster i den här senaste. Tror du som jag att uppgivenheten är större bland civila än bland soldater? Tror du som jag att folk vågar yttra sig öppnare i västra ukraina mer än de mer ryska delarna?
Citera
2025-02-16, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snyggast.i.Speedo
Jag antar att du aldrig kommer vara nöjd med ett svar från trådens debattörer som följt konflikten sedan 2014.

Därför får du ett svar rakt ur hästens mun, en video med ryske militäre experten Konstantin Sivkov. Han ondgör sig över att ryssarna inte kommer någonstans på 2 år och 10 månader. Han säger precis det som majoriteten av debattörerna i tråden konstaterat.

Ryssarnas SMO är ett enormt fiasko var sig du vill ta in faktan eller inte.

russian Z-patriots are upset about the lack of success at the front.
The "military expert" and guest of various propaganda programs Konstantin Sivkov is dissatisfied with the fact that the russian army has achieved practically nothing in almost three years of war.

They admit that the war plan has failed, they admit that the losses of soldiers are enormous, but they do not demand a stop to military operations.

https://x.com/jurgen_nauditt/status/1883800743640969281
Vi såg också ett helt myteri 2023 mot att det hela gick åt helvete, så nog har deras tredagarsoperation gått rätt obra minst sagt...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in