2025-02-15, 10:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av moralhora
Problemet är att "rasistspåret" är faktiskt rätt svagt. Det enda som finns i dagsläget för att stödja det är egentligen att majoriteten av dom döda är invandrare

Att 90% av dom döda är invandrare är naturligtvis inte ett "svagt" indicium, men inte heller är det den enda anledningen att misstänka rasism bakom skjutningen. Rickard har varit på platsen långt i förväg och har haft tid att utse sina offer. Att det skulle vara helt slumpmässigt urval tycker jag därför är helt uteslutet. Rickard har valt en skola där det går mycket invandrare och på den skolan, med möjlighet att planera, valt att skjuta invandrare. Inte lärare, inte "socialtjänsten", invandrare. Vittnen påpekar att under lunchrasten, då Rickard VALT att starta skjutningen, finns lärarna generellt sett samlade i lunchrummet. Varför startar Rickard inte sin skjutning där?

Ett annan anledning tro på rasism är att samtliga skolattentat i Sverige utförts av klarlagda rasister, dessutom tvingades polisen ta tillbaka att det inte finns något ideologiskt motiv - vilket torde tyda på att man faktiskt hittat något efter den initiala fasen i utredningen. Det verkar vidare på vaga vittnesuppgifter som att Rickard undvikit att mörda vissa personer, vilket såklart skulle kunna vara baserat på något annat urval, men svårt att utesluta just utseende.

All in all, helt omöjligt att utesluta rasistiskt motiv. Jag tror det är där det kommer landa till slut.
Citera
2025-02-15, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Steph1
Det låter troligt att det var så det blev för honom. Sedan undar jag om läraren som han sköt var den lärare på Risbergska som han hade som lärare i matematik där.

Det skulle kunna vara så, vet ej, men om det stämmer kan han ha väntat in henne hela fm, eller någon annan person som han ville försäkra sig om att få med.
Det är väl inte känt ännu vilka de skadade är och vad de har för roller på skolan?
Citera
2025-02-15, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tepe1
Det skulle kunna vara så, vet ej, men om det stämmer kan han ha väntat in henne hela fm, eller någon annan person som han ville försäkra sig om att få med.
Det är väl inte känt ännu vilka de skadade är och vad de har för roller på skolan?
Det är känt vilka alla är som RA sköt. Några av dessa personer har anöhöriga nekat pressen att publicera bilder och annan information än ålder och kön om. Kvinnan som var 68 år var matematiklärare och hade undervisat på skolan i sju år. Hon skulle gå i pension till sommaren Hon hade inte svenskt ursprung utan lämnade Kurdistan på 90-talet. Hon var också utbildad civilingenjör.
Citera
2025-02-15, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .-.-.-.
Dom flesta människor har en tendens till specifika ansiktsuttryck på foto... Rickard lär ju inte ha haft ett stenansikte 100% av sin vakna tid bara för att han såg ut så på en uppsättning fotografier.

Givetvis är det så! Vi har ju även sett korta filmer med honom där han har exakt samma stenansikte som på bilderna. Självklart har han även andra ansiktsuttryck än dessa, men att han skulle gå från stenansikte till att le över hela ansiktet (som jag tolkar "le stort") ser jag som högst osannolikt.

Ett litet leende kopplat till känslan av kontroll kan han säkert ha bjudit på.
Citera
2025-02-15, 10:43
Medlem
Citat:
Det är känt vilka alla är som RA sköt. Några av dessa personer har anöhöriga nekat pressen att publicera bilder och annan information än ålder och kön om. Kvinnan som var 68 år var matematiklärare och hade undervisat på skolan i sju år. Hon skulle gå i pension till sommaren Hon hade inte svenskt ursprung utan lämnade Kurdistan på 90-talet. Hon var också utbildad civilingenjör.

Jag tänkte på de skadade, inte döda. Har noll koll på vilka dessa personer är och deras roll. Om de är lärare, elever el något helt annat men huvudmotivet kan också finnas bland dessa.
Citera
2025-02-15, 10:47
Medlem
David_Ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Hämd och hat mot de som han tycker har förstört hans liv, tror jag.

Skolan är starkt laddat för hans del, med ständiga misslyckanden, samt att skolan samlar många människor i utrymmen där de kan ha svårt att fly, slutna rum med väggar.

Han kanske inte alls känner att islamister eller kriminella förstört hans liv? Hans liv har varit isolerat och hänvisat till miljöer där han blivit mobbad, misslyckats med skolan och fått nej till försörjningsstöd.

Förutom det, hur ska han hitta dessa personer som du hänvisar till och sedan kunna skjuta dom?

Han kunde göra som Peter Mangs eller laser- mannen och plocka dem en i taget, inte så svårt om man vill. Tror dock att han bara ville ” go out with a bang” som man säger i USA
Citera
2025-02-15, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tepe1
Jag tänkte på de skadade, inte döda. Har noll koll på vilka dessa personer är och deras roll. Om de är lärare, elever el något helt annat men huvudmotivet kan också finnas bland dessa.
Ok. Jag har också reagerat över att ingen information har delats om vilka de skadade är och det tycker jag är konstigt. Ingenting om ålder, kön eller deras roller.
Citera
2025-02-15, 10:56
Medlem
Citat:
Ok. Jag har också reagerat över att ingen information har delats om vilka de skadade är och det tycker jag är konstigt. Ingenting om ålder, kön eller deras roller.

Märkligt ja att ingen info om dessa har framkommit, vad jag vet iaf. Örebroare borde ju veta..
Citera
2025-02-15, 11:03
Avstängd
-Nigger-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mormorkvinnan
https://www.blocket.se/annons/orebro/vapenskap_profsafe_s1500_150_uppfyller_krav_ss_349 2_/1208724569 länken till annonsen för vapenskåpet, är dock borttagen så går inte att se något tyvärr.
Det går att kontakta Blocket och begära ut annons i efterhand.
Citera
2025-02-15, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av David_S
Han kunde göra som Peter Mangs eller laser- mannen och plocka dem en i taget, inte så svårt om man vill. Tror dock att han bara ville ” go out with a bang” som man säger i USA
Som man ser på den här bilden https://postimg.cc/rK1MVsSZ så kunde han ha gått till SFI-delen (100% utländsk bakgrund) eller Komvux grundskola-delen (90% utländsk bakgrund) men han valde Komvuxgymnasiet (typ 65% utländsk bakgrund?). Fråga Mangs eller Ausonius om de hade tyckt att ”ett visst svinn av etniska svenskar som slinker med får man räkna med”.

Men RA höll sig till den delen som var hans egen tidigare skola och det är det som är kärnan, inte vilka som råkade vara där den dagen. Vissa var förmodligen flyende skjutna bakifrån som han inte sett tillräckligt väl för att bedöma ursprung.
Citera
2025-02-15, 11:11
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moralhora
Problemet är att "rasistspåret" är faktiskt rätt svagt. Det enda som finns i dagsläget för att stödja det är egentligen att majoriteten av dom döda är invandrare, men det finns inget som tyder på att Komvux-skolan var målet för att det fanns många invandrare där. Går en GM på en Komvux-skola (speciellt nu när det förs vidareutbildningar för vård- och omsorgspersonal) så kommer det bli liknande tvärsnitt av offer av slumpen.

Sedan finns det en hel del som talar mot det - bristen på manifest är ett. Bristen på internetaktivitet som tyder på det. Människor med ideologiska motiv vill att människor ska veta varför - de försöker inte dölja det!
Men även tidigare skolskjutningar är en vägledning - för egentligen följer RA samma mönster, med undantaget att han är äldre. Han skjuter på en skola som han själv varit elev i. Vi vet också från kartan att han började skjuta i delen av skolan där han själv varit elev. Ville han skjuta specifikt invandrare så hade han kunnat börja i SFI-delen av skolan, men den låg rätt långt bort från där han började skjuta.

Jag gissar på att du faktiskt vill ha det till ett rasistdåd eftersom det känns mer tryggt och förståeligt. De flesta av oss kan förstå när någon genuint hatar andra människor och vill döda dom, oavsett om det är för etnicitet, religion eller annat attribut. Ideologiska motiv är även förståeligt för oss - de tror på något större.

RAs likgiltighet till de han sköt - precis som många andra skolskyttar - är läskig. Det faktum att han antagligen inte brydde sig om något större än att han kände att han fått sin egen trygghet bortdragen och ville straffa något diffust koncept som "samhället" är oförståeligt. Det också det som gör att en del får missriktad sympati för honom, eftersom man vill förstå och helst förhindra att man själv blir offer för ett vansinnesdåd.

Nej, jag vill absolut inte att detta är ett rasistiskt dåd. Jag vill absolut inte ha mer kaos och splittring. Tvärtom.

Ja, vi har väldigt lite att gå på, oavsett spår. Det är idag polisutredningen som sitter på de eventuella svaren.

Nej, vi vet ingenting om hans eventuella aktiviteter på nätet. inte heller motivet att utföra dådet. Inte heller val av plats.

Jag utesluter inga spår. Jag tycker däremot det är märkligt att rasistspåret avfärdas så lättvindigt när vi som sagt har så lite att gå på. Plats och offer väcker frågor.
Citera
2025-02-15, 11:11
Medlem
https://www.expressen.se/nyheter/sverige/polisens-kallafallgrupp-vill-utreda-rickard-andersson-/

"Rickard Andersson kan komma att utredas för andra ouppklarade mord i Örebro län. Hans DNA kan användas – om hans DNA-profil inte redan har raderats, rapporterar SVT Örebro."

Är han redan kremerad? Hans DNA måste ju i så fall ändå finnas utspritt över halva lokalen där han sköt sig, och på kläderna han bar...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in