2025-02-14, 14:01
Medlem
RIKSKRIMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av simsalabengt
https://www.gp.se/krim/orebroskytten-rickard-andersson-salde-vapenskap-veckor-fore-skoldadet.06c2cc85-086c-4048-805a-50c1ba fa5fe1?access=inactive&utm_source=facebook_organic &utm_medium=social&utm_content=organic_red&fbclid= IwY2xjawIcEzdleHRuA2FlbQIxMQABHQHyF2JxOWM4zIw1qfGm hJkEJ7D5Xk1pSGIo-CkQJfdfwbIqkM7Xv3jirg_aem_ _dC5H0keFE6Q2KSKYOcV3w

Är det någon som vet om det var bara en täckmantel "att det såg ut som han skulle flytta"?. I övrigt så verkar det som att Rickard hade två sidor, två extrema sidor. En utåt och en inåt. Han verka vart som ett "spöke", för allmänheten visste ju knappt vem han var. På nätterna verkade han var som mest "aktiv" i sin lägenhet. Då han kollade på tv och satt vid datorn.

Han kanske inte ville vara en belastning för omgivningen så han tömde lägenheten helt och hållet innan han tog livet av sig.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mellanting
Du verkar inte riktigt förstå att han sannolikt inte klarade av det som förväntades av honom? Och anledningen till det var att han var sjuk.

Att du och jag och vem som helst annars gör det innebär inte att alla gör det. Du förstår skillnaden?

Har du inga ben är det svårt att gå. På samma sätt är det svårt med vissa av de momenten om man saknar de kognitiva förmågorna och har en funktionsnedsättning eller annan psykiatrisk ohälsa.
Är man sjuk borde man få sjukersättning/förtidspension, daglig sysselsättning och annan hjälp. Cynisk om man endast ger försörjningstöd och lämnar honom i sticket.
Citera
Avstängd
-Nigger-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnSoftPotatis
Att han har blivit vräkt har endast varit spekulationer så här långt. Inget som har bekräftats.
Det är väl mest pga att det fanns flyttkartonger i lägenheten. Men som någon annan sa så kan det ju ha varit en "täckmantel" vid försäljningen av vapenskåpet för att inte väcka uppmärksamhet som inte hade varit honom till fördel.
Citera
2025-02-14, 14:02
Medlem
RIKSKRIMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LakaniPrag
Är man sjuk borde man få sjukersättning/förtidspension, daglig sysselsättning och annan hjälp. Cynisk om man endast ger försörjningstöd och lämnar honom i sticket.

Här sätter du fingret på själva problemet med att han troligen hamnat mellan stolarna.
Citera
2025-02-14, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Nigger-
"Vräkt" heter det.
Vet inte om kronofogden var inblandad eftersom det är de som genomför en vräkning. Jag trodde bara hans hyresavtal var uppsagt.flytta inom 3 mån. Om du vägrar flytta genomförs en vräkning
Citera
2025-02-14, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smalandsbo
Ger inte mycket för TV4 just nu med tanke på deras snedvridning där man försöker övertala folk att det är ett rasistdåd.
Att sen bjuda in en före detta kriminalare som påstår att han vet motivet och att det skulle vara solklart är bara pinsamt.

Poliserna som arbetar med ärendet har fortfarande inget motiv, men TV4 tycker att det är passande att plocka in någon som inte har insyn i utredningen och låta denna presentera sina gissningar som fakta är för mig extremt märkligt.

Men TV4 har alltid gjort så, tagit in GW som exempel och tagit allt han har sagt på allvar och gjort rubriker därefter.

Konspirationsteorier är och kommer aldrig att bli fakta förens det har bevisats.

Nu har jag inte sett intervjun, men om han (den fd kriminalaren) vet anledningen, förklarade han den oxå?
Eller satt han bara i tv och snackade skit som så många andra brukar göra för att få sin 15seconds of fame?
Citera
2025-02-14, 14:10
Medlem
Citat:
Japp. Han kunde inte betala sin hyra.

https://www.boupplysningen.se/boende/vrakning
Hur en vräkning går till

Om hyresgästen uppfyller kraven för vräkning sätter hyresvärden igång en vräkningsprocess genom att höra av sig till Kronofogden. När hyresvärden hör av sig till Kronofogden ansöker den om ett bevis på vräkningen. Beviset kallas betalningsföreläggande och legaliserar vräkningskravet.
Citera
2025-02-14, 14:13
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Mellanting
Sannolikt är väl att han har blivit vräkt från sin bostad efter att han har fått sin försörjning indragen.

Ändå lite tveksam till att han skulle ha blivit uppsagd pga obetald hyra då ingen uppsägningstid gäller då. Varför skulle han i sådana fall bo kvar mer än sju veckor efter att han börjat packa? Lurar mer åt att han antingen redan hade planerat för sitt avslut då alternativt att han efter påtryckning från tex psykiatri, socialen eller familjen skulle flytta till någon form av omsorgsboende. Dock tycker jag en flytt till vare sig föräldrarna eller annat boende är förenligt med att han inte haft någon kontakt med omvärlden per telefon senaste månaderna. Han kan dock såklart ha fått samtal som han inte besvarat.
Citera
2025-02-14, 14:13
Avstängd
Citat:
Japp. Han kunde inte betala sin hyra.

https://www.boupplysningen.se/boende/vrakning

Det har vi ingen aning om han kunde eller inte så presentera inte teorier som fakta.
Citera
2025-02-14, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Nu har jag inte sett intervjun, men om han (den fd kriminalaren) vet anledningen, förklarade han den oxå?
Eller satt han bara i tv och snackade skit som så många andra brukar göra för att få sin 15seconds of fame?

Eftersom han inte har någon insyn i utredningen då han inte längre är anställd så är det rent skitsnack.
Jag går inte in på TV4s länkar eller kollar på TV4 på tvn så vet inte exakt vad han sa, jag har bojkottat den nyhetskanalen.
Citera
2025-02-14, 14:14
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av RIKSKRIM
Han kanske inte ville vara en belastning för omgivningen så han tömde lägenheten helt och hållet innan han tog livet av sig.

Jag är mer inne på den linjen. Han ser trots allt ut att ha haft en utifrån sina premisser nära relation med familjen om man ser alla resor som de gjort tillsammans.
Citera
2025-02-14, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LakaniPrag

Precis. Det blev nog ridå ner för honom, dessvärre sett till vad som hände.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in