2025-02-14, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaC75
En man som intervjuas nu på tv 4 Nyhetsmorgon säger att det finns ett klockrent motiv, en trigger, som är den utlösande faktorn till allt. Svaret finns tydligen 1 vecka innan dådet som förklarar allt, säger han.
Någon som vet vad han pratar om?

Ger inte mycket för TV4 just nu med tanke på deras snedvridning där man försöker övertala folk att det är ett rasistdåd.
Att sen bjuda in en före detta kriminalare som påstår att han vet motivet och att det skulle vara solklart är bara pinsamt.

Poliserna som arbetar med ärendet har fortfarande inget motiv, men TV4 tycker att det är passande att plocka in någon som inte har insyn i utredningen och låta denna presentera sina gissningar som fakta är för mig extremt märkligt.

Men TV4 har alltid gjort så, tagit in GW som exempel och tagit allt han har sagt på allvar och gjort rubriker därefter.

Konspirationsteorier är och kommer aldrig att bli fakta förens det har bevisats.
Citera
2025-02-14, 12:51
Medlem
BombaySaphires avatar
Allt var nedpackat i kartonger i hans lägenhet = han hade alltså blivit vräkt pga uteblivet försörjningsstöd från socialen. Det är för jävligt! Det här dådet hade 100% kunnat undvikas. Soc borde ha hjälpt honom att få sjukpenning eller sjukersättning från Försäkringskassan. Örebro kommun har blod på sina händer.
Citera
2025-02-14, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mellanting
Ett icke godkänt betyg har inget med intelligens att göra. Har du inte förutsättningarna sett till miljö och omgivning samt läromedel så kanske du inte klarar av att infinna dig och uteblir. Frånvaro = inget betyg. Säger inget som helst om intelligens.

Uppenbarligen har GM däremot inte varit högfungerande eftersom att han har trillat ur alla system.
Du har helt rätt.

Snarare är utgångspunkten om att dåliga betyg i skolan måste innebära låg intelligens ett tecken på det (låg intelligens).
Citera
2025-02-14, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svenskidiot
Ligger lite efter i tråden men jag tror att du har helt rätt. Jag drog mig till minnes en personlig händelse som hände mig för cirkus tio år sen när jag blev av med aktivitetsstödet.

Min autism är väldigt sent diagnostiserad, alltså när jag blev över 30 år. Detta berodde ju givetvis på kunskapsbrister hos mina vårdnadshavare, lärare o.s.v.

När jag tänker efter så är det ett smärre mirakel att jag aldrig fick träffa någon läkare i åldern. Detta fall har påverkat mig så mycket för att Rickard MYCKET väl hade kunnat vara jag om jag inte bara hade haft en sån jävla tur.

Behöver inte gå in i detalj på hur mitt liv såg ut men kan säga att jag identifierar mig med honom. Han är jag, i ett parallellt universum. Kan bara för Säpos skull säga att jag idag har familj, stabilt jobb med lön över median o.s.v.

Men händelsen var att jag i veckors tid fullkomligt terroriserade arbetsförmedlingens chatt efter indraget aktivitetsstöd. Det var hela mitt liv under flera veckors tid och jag fick flera hot om polisanmälningar. Skrattar åt det idag men jävlar vad arg man var.

En mycket belysande svar som också stämmer in på min erfarenhet av personer med autism. Det finns nog en viss överrepresentation på min ingenjörs-arbetsplats.
Detta är människor med mycket stor kapacitet, fast oftast i ett smalare spektrum och som kan bli extremt oflexibla när förutsättningarna blir fel.

Det gör mig så ledsen att en sådan person som PA (och alltför många andra) aldrig kommer till sin rätt och ibland blir såhär destruktiva. Det är en förlust i alla led - utom vissa suboptimerande myndigheter.
Citera
2025-02-14, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Allt var nedpackat i kartonger i hans lägenhet = han hade alltså blivit vräkt pga uteblivet försörjningsstöd från socialen. Det är för jävligt! Det här dådet hade 100% kunnat undvikas. Soc borde ha hjälpt honom att få sjukpenning eller sjukersättning från Försäkringskassan. Örebro kommun har blod på sina händer.

Snacka om att göra en höna av en fjäder!

Du har ju ingen aning men du presenterar det skrämmande grundligt och lägger fram det som fakta.

Flyttkartongerna kan ha många förklaringar och just nu vet vi inte anledningen till varför det fanns flyttkartonger där.

Jag personligen hade nog packat ihop innan ett sånt här dåd för att underlätta för mina anhöriga, men hur han tänkte vet vi inte.
Citera
2025-02-14, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wankelman
Så skulle dom flesta göra, ja.
Liksom dom flesta inte utför skolskjutningar o massmord.
Han var inte som vanligt folk, helt enkelt.
Intecsvårare än så.

Citat:
Ursprungligen postat av Kortisol
Ja, det är klart, men familjen kan även vara en stor nyckel till att RA blev som han blev och gjorde som han gjorde. Notera att jag säger kan.
Allt vi kan få veta som kan förhindra eventuella framtida dåd är viktigt, även det som inte direkt rör samhällsinstitutionerna.

Och familjens eventuella nätverk är alldeles för tysta och har i stort sett inte låtit oss få veta någonting, det är absolut inte naturligt. Med tanke på polisens tystnad så borde de känna en vilja att uttala sig till media, speciellt om de vet någonting viktigt, frågan är varför de inte gör det.
Håller med dig. Det är klart att de skulle gå in här på FB och förklara sig.🤪🤪
Citera
2025-02-14, 13:05
Medlem
Citat:
Ett icke godkänt betyg har inget med intelligens att göra. Har du inte förutsättningarna sett till miljö och omgivning samt läromedel så kanske du inte klarar av att infinna dig och uteblir. Frånvaro = inget betyg. Säger inget som helst om intelligens.

Uppenbarligen har GM däremot inte varit högfungerande eftersom att han har trillat ur alla system.

Håller helt med, och jag är ett levande bevis på det.
Mina betyg från grundskolan och mitt IQ-test är varandras motsats.

Men till snasavglas försvar så skrev hen begåvad och inte intelligens.

Jag kan inte definitionerna, men det är väl viss skillnad mellan begåvning och intelligens?
Citera
2025-02-14, 13:05
Avstängd
-Nigger-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GustafBradson
Jo det är alldeles riktigt att (OM det nu stämmer att han fått avslag på bidraget) beskedet kan har gjort att han bestämt sig för att ta livet av sig.

Däremot anser jag att det faktum att han väljer att skjuta femton människor i samband med att han begår självmord, kräver en annan psykiatrisk förklaring än autism.

Men visst jag är ingen expert på psykiatri men det finns många med psykiska problem som tar livet av sig utan att döda andra.
Droger som stänger av alla känslor?
Svartskallebarnen petar ju i sig Tramadol innan de ska lönnmörda någon..
Citera
2025-02-14, 13:12
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PainfulVacuum
Nej, mobbning är inte motivet och det har jag aldrig påstått.
Jag pratar om vad långvarig mobbning och utsatthet gör med en människa över tid och vilket hat man kan bygga upp mot samhället som inte tar sitt ansvar. Ett skyddsnät som inte fungerar och fångar upp individer som Rickard.

Det är inte alls säkert att Rickard var likgiltig som person. Drivs man till vansinne och över gränsen så stänger man av känslorna, man blir förblindad av hatet. Helt naturligt och kan hända vem som helst som blivit/varit utsatt i 35 års tid.

Problemet är att det inte handlar om ett skyddsnät som inte fungerar...saken idag att det finns inget praktiskt skyddsnät.

Det enda som finns är pappersbuntar som beskriver handlingsplaner och tjänster där anställda sitter och fikar samt åker på möten om HBTQ orientering.
Citera
2025-02-14, 13:16
Avstängd
-Nigger-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GustafBradson
Ja det är en sak som slagit mig också; kanske har det här med det uteblivna socialbidraget fått en för stor roll. Han kanske hade begått ett vansinnesdåd även om han haft försörjning. Det kan vi aldrig bli säkra på.
Vem vet? Någon handläggare i Örebro kanske har en aning och håller på att städa i sin mejlkorg?
Citera
2025-02-14, 13:16
Medlem
HGs avatar
Citat:
Jättebra! Det här ska verkligen bli intressant att följa!

Tror inte du skall utgå från att JO är någon oberoende Superman som hittar sanningar. Tvärtom är hans arbete lika tandlöst som det övriga Sverige.
Citera
2025-02-14, 13:19
Avstängd
-Nigger-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Steph1
Jag kan tänka mig in i deras situation och jag håller med dig. De har mest sannolikt gått under jorden samt att de måste behöva hjälp att hantera denna helt omöjliga situation. Det måste också vara direkt farligt för dem att exponeras i media och det är säkert därför som ingenting skrivs om dem heller.
Jag förstår att föräldrarna inte vill exponera sig. Offren i dådet är inte direkt vita svenskar som har släktingar med värsta våldskapitalet...
Det vet nog föräldrarna om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in