2025-02-14, 07:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Du som då varit med länge, hette det inte V65 innan V75 kom?

Jo, och första loppet vanns av Rodetto med Hans-Ove Sundberg i sulkyn. Kupongen lämnades in på ett postkontor senast dagen före.
Citera
2025-02-14, 07:46
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Challe321
Jo, och första loppet vanns av Rodetto med Hans-Ove Sundberg i sulkyn. Kupongen lämnades in på ett postkontor senast dagen före.

Tack för info. En utbildning i onödigt vetande men ändå alltid trevligt med människor som kan😂
Citera
2025-02-14, 07:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smickra
Så länge sju rätt ger lika mycket som idag ser jag inga problem alls. De kan köra V29 om de så önskar.

Och hur får du ihop att sju rätt kommer att ge samma utdelning som idag? V29 låter intressant. Gäller det att få in 2 av de 9 första hästarna i alla 8 loppen?
Citera
2025-02-14, 08:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Nja, jag är försiktigt negativ. Att sätta sjuan är redan det äckligt svårt, i snitt får man in en sjua en gång varannat år ungefär. Ett jäkla lopp ytterligare känns för svårt. V86 har jag tröttnat på av just den anledningen.

V86 har ändå sin charm om man tycker det är lite kul att göra system. Ett lopp extra och lågt radpris. Svårt att få åtta rätt förstås.
Citera
2025-02-14, 08:31
Medlem
BananKlases avatar
Citat:
Jag har ägnat mig åt spel på trav sedan 60-talet. Fram till för ca 20 år sedan var det ett nöje att mha egenvunnen kunskap via besök på travbanor skapa ett V75-system med endast gratisprogrammet som hjälp. Man kunde få en hyfsad återbetalning på ett medelsvår omgång.

Nu har det gått inflation i TV-experter och tipstidningar samt HarryBoy-spel. Det har gjort att det krävs ett antal storskrällar för att utdelningen skall bli hög. Dessutom har de större andelsspelen också bidragit till betydligt lägre utdelningar.

Tror att den här övergången till V85 blir ett lämpligt tillfälle att lämna travspelet helt. Skall också bli skönt att slippa Per Skoglund och co på lördagarna i TV-rutan.
Word! Tänker precis som du. Införs v85 så är jag ute
Citera
2025-02-14, 08:42
Medlem
Citat:

Fan va generöst. Lotto och stryktipset o sånt var dead line onsdag eller torsdag kl 18 när jag började spela.
Citera
2025-02-14, 08:43
Bannlyst
För de flesta spelar det väl egentligen ingen roll om det är V65, V/5 eller V85. De är väl som gubben som ringde in till BingoLotto. Han vann "Hästen", de började prata trav och Loket frågade hur många rätt han hade på V75. Svaret: "Om jag fått in sex till hästar hade jag haft sju rätt".
Citera
2025-02-14, 08:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BananKlase
Word! Tänker precis som du. Införs v85 så är jag ute

Jag misstänker att det är spelare som du som ATG helst vill slippa. De är trötta på tjatet om totoluckor.

Men att hela tiden motarbeta de som är seriöst intresserade av både sporten och spelet och förlita sig på "lottospelare" som köper Harry Boy och butiksandelar är en dålig strategi på lång sikt. "Lottospelarna" kan försvinna till något annat spel vilken dag som helst, de gamla seriösa småspelarna är borta och några nya seriösa spelare på trav finns inte (de under 40 som är travintresserade är lätträknade).
Citera
2025-02-14, 09:05
Medlem
Amors avatar
Lite olika aspekter på detta. V75 grundandes 1993 med 50 öre radpris. Sedan dess har vi haft en inflation på ungefär 70 % i svensk ekonomi. V75 idag är väldigt billigt och folk kan ta med väldigt många hästar i sina system

Vi kan dessutom lägga till att det föds upp färre hästar idag, vilket gör att bredden av bra hästar är mindre. Dessutom har olika varianter av andelsspel exploderat.

Allt detta sammantaget gör att V75 väldigt ofta ger väldigt låg utdelning, oftast med jackpot på femmorna. Om man vill att det ska gå bra som spelare långsiktigt hänger väldigt mycket på att man ska få till det vid de få multijackpot-omgångarna.

50 öre radpris med 8 lopp blir dyrare, det tycker jag är helt rätt om vi på sikt vill att det ska vara höga utdelningar på spelet. Om jag hade fått välja själv hade jag nog föredragit 1 krona radpris på v75.

Det som oroar mig är att det ska vara fyra vinstpooler? Hur ofta kommer det ens bli utdelning på fem rätt?
Senast redigerad av Amor 2025-02-14 kl. 09:16.
Citera
2025-02-14, 09:08
Medlem
Amors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rammakaren

Och spelet V75 är ju redan förstört av varvade butiksandelar och utländska spelsyndikat så det gör nog ingen större skillnad. Några seriösa småspelare, som får ännu svårare att sätta ihop ett vettigt system, kanske går över till Stryktipset. Men deras insatser är bara kaffepengar för ATG så inte heller det spelar någon roll för Skraplotten.

Varvade butiksandelar är väl bara bra för oss som inte spelar så. Innebär att många rader bli underspelade. Det som är fint med detta poolspel, går man bara lite mot strömmen och lyckas kan det bli väldigt överbetalt fortfarande.

Förbud mot butiksandelar skulle göra det sämre för dem som tänker själva.
Citera
2025-02-14, 09:11
Medlem
Amors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MyJustice
så de tar den vägen istället för att höja radpriset till 1 kr Faktisk blir det dyrare än en fördubbling
Den som spelar kommer att förstå det

Tydligen har det tittat på exempel i andra länder. Spelare accepterar inte att en produkt blir dyrare. Märkligt då det blir lika för alla, vilket innebär att skrällar kommer bita mycket bättre värdemässigt.

Absurt tillexempel att v5 fortfarande har 1 krona radpris, folk behöver knappt spika för att det är så billigt sett till dagens löneinflation.
Citera
2025-02-14, 09:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Amor
Varvade butiksandelar är väl bara bra för oss som inte spelar så. Innebär att många rader bli underspelade. Det som är fint med detta poolspel, går man bara lite mot strömmen och lyckas kan det bli väldigt överbetalt fortfarande.

Förbud mot butiksandelar skulle göra det sämre för dem som tänker själva.

Problemet är ju också det motsatta, att många rader överspelade och ger en lägre utdelning än de borde och det genererar många jackpottar. Många blir besvikna när de ser utdelningen (det är i och för sig inget nytt, det förekom även tidigare om än inte lika frekvent. Thomas "Travögat" Öhman har berättat att han satte en svårlöst V75:a på Gävletravet och räknade med att vara ensam vinnare, men det visade sig att travjournalisten Roger Nygren hade rätt på sitt systemförslag i lokaltidningen och att många lämnat in det). Så det finns både problem och möjligheter.

Jag tror ingen vill förbjuda butiksandelar, det många vänder sig emot är att vissa butiker har hundratals andelsspel till samma omgång där en del spelläggare spikar emot sig själva i samma lopp, att en del butiker har stora system på tusentals kronor till omgångar där det är uppenbart att det bara blir kaffepengar i utdelning (som kall till travderbyt), att butikerna marknadsför vinstomgångar extremt hårt med håller tyst om att deras andelar går med förlust, och att butikerna får 6% provision oavsett hur det går på spelet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in