2022-08-06, 21:40
Medlem
Rosenkreutzares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CtrlAltDelThis
Trevligt att du frågar mig också vad mina förväntningar är.

På det svarar jag i alla fall att jag är besviken på de låtar som kommit hittills, hade rätt stora förväntningar i relation med deras förra platta som jag tycker är en av deras bästa.

Av det som kommit hittills är det ändå "The Great Heathen Army"-låten som gjort lite intryck. Men man får ha is i magen och tänka att det kanske finns någon guld eller silverklimp undanstoppad i tracklisten, inte hunnit med hela albumet.

Hahaha! Jag var fan helt säker på att jag hade frågat det, gör alltid det annars. Måste ha glömt det i det här fallet

Jag har i alla fall läst en del recension, många är ju väldigt positiva. Av någon anledning - vet inte varför - så förväntade jag mig att denna platta skulle mottas lite svalare.
Citera
2022-09-23, 22:10
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosenkreutzare
Hahaha! Jag var fan helt säker på att jag hade frågat det, gör alltid det annars. Måste ha glömt det i det här fallet

Jag har i alla fall läst en del recension, många är ju väldigt positiva. Av någon anledning - vet inte varför - så förväntade jag mig att denna platta skulle mottas lite svalare.

Har lyssnat lite mer på de nya låtarna och besvikelsen är fortfarande där. Men det som är positivt är att jag har hittat ett silverkorn på plattan: "Heidrun".

Melodisk låt i midtempo. Svänger bra och det skulle vara väldigt tråkigt om bandet inte spelade denna live nu framöver. Riffen, melodierna, rytmen och sången sitter fint.

Har du själv hittat några favoriter på "The Great Heathen Army"?
Citera
2022-10-02, 16:44
Medlem
Taufatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CtrlAltDelThis
Har lyssnat lite mer på de nya låtarna och besvikelsen är fortfarande där. Men det som är positivt är att jag har hittat ett silverkorn på plattan: "Heidrun".

Melodisk låt i midtempo. Svänger bra och det skulle vara väldigt tråkigt om bandet inte spelade denna live nu framöver. Riffen, melodierna, rytmen och sången sitter fint.

Har du själv hittat några favoriter på "The Great Heathen Army"?
Är inte Heidrun en parodi eller ironisk låt? Jag menar en låt om en get men bräkande 😂
Inte deras bästa album, ganska långt ifrån faktiskt. Tycker Find a Way or Make One är det bästa låten på albumet. Gillar inte saxon and Vikings vilket många verkar göra.
Citera
2022-10-11, 22:42
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taufatt
Är inte Heidrun en parodi eller ironisk låt? Jag menar en låt om en get men bräkande 😂
Inte deras bästa album, ganska långt ifrån faktiskt. Tycker Find a Way or Make One är det bästa låten på albumet. Gillar inte saxon and Vikings vilket många verkar göra.

Jag tänkte inte på geten först men insåg det senare Lite kul inslag ändå.

"Saxons And Vikings" är ingen låt jag tycker håller dunderklass. Så långt kan jag hålla med dig. Håller också med dig om att "Stora hednaarmén" inte är det mest fantastiska som Amon Amarth har prånglat ut på marknaden.
Citera
2022-10-21, 19:01
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Det går då inte dåligt för bolaget Amon Amarth AB. Ca 13 miljoner i omsättning förra året. Året innan ca 18 miljoner.

Johan Hegg slår på stort med sina bolagsengagemang som är 10 st.
Citera
2023-01-24, 22:20
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Det här är mina uppriktiga ord och ärliga omdöme om bandet och deras senaste album "The Great Heathen Army". Har lyssnat in mig rejält på albumet för att få ett välcementerat grepp om låtarna. Innan jag säger något mer vill jag säga att undertecknad till en början var orolig inför vilken klass plattan skulle hålla.

Att jag blev orolig hade att göra med att jag hört låten "Put Your Back Into The Oar" som var den första nya låten som lanserades av bandet förra året. Jag var inget stort fan av den visan när jag hörde den första gången och fortfarande tycker jag det är en ganska tveksam låt, eftersom jag vet vad bandet har för kapacitet låtskrivarmässigt när allt faller på plats. Men men.

Amon Amarth är bandet som oförtrutet ångar på genom vind och vatten, genom eld och genom regn. I all fall känns det så. De har fått kämpa i karriären men det har också gjort att man nu har fans över hela världen och omsätter flera miljoner kronor per år. Allt slit har lönat sig och det rejält.

De svenska vikingarna har hunnit med att släppa 12 album i och med detta. Och det måste man ju säga är mycket. Det gör ju onekligen att man osökt börjar tänka på utveckling och variation album emellan. Den frågan tar vi senare.

Skivan sparkar igång med låten "Get In The Ring" och visst det låter bra och allt sånt där. Stilmässigt håller den sig på mattan - det rör sig om musik på klassiskt Amon Amarth-manér. Problemet är att det där lilla extra saknas. Låten känns som en liten tamkatt istället för en törstig tiger. Även om jag diggar låten så kan jag inte heller tycka att texten är särskilt fyndig eller klockren. När jag hör textrader som "You're a wasp without a sting .. // .. You're a dog without a bite", ja då börjar jag undra vad som gick snett. Nej, det här var inte bästa öppningslåten på ett Amon Amarth-album direkt.

Bättre klös blir det när andra låten i ordningen, titelspåret, kommer igång. Här visar Amon Amarth lite mer respekt och var skåpet ska stå! Den oro jag först kände är som bortblåst. Låten tickar på och gör det på ett väldigt behagligt sätt. Det är minnesvärda gitarrstycken och en vredgad Johan Hegg på sång. Kan inte komma på något negativt att säga om denna alls.

Sen kommer vi fram till skivans "hit" som jag kallar det: "Heidrun". Här har vikingarna verkligen skruvat upp det melodiska till det maximala. Verserna marcherar fram tryggt men stadigt. Refrängen skulle kunna smälta fram halva Nifelheim. Solot känns inspirerat av folkmusik. Helt och hållet i min smak, tack för det killar! Allsångspartiet i slutet kommer nog vara en upplyftare på konserterna. Nynnvänlig så det förslår.

Då när den tredje låten har ebbat ut kommer vi fram till lite brister i låtskrivandet. Eller brister och brister... men det blir en lång transportsträcka kan jag uppleva. Som varar under fem låtar. Börjar med "Oden Owns You All" och slutar med "Skagul Rides With Me". Trots att Saxon-vokalisten Biff Byford gör en god och hedersvärd insats i låten "Saxons And Vikings" så drar inte det upp intresset nämnvärt. Naturligtvis ska killarna ändock ha credits för att man försöker krydda musiken på detta sätt.

Det finns ändock saker som jag tycker sticker ut en aning i den här myllan. Låten som heter "Dawn Of Norsemen" dundrar på, lite som vanligt, under verserna för att sen bryta upp i refrängen på ett väldigt melodiskt sätt. Njutbart. Det är bra drag i vissa av dessa fem låtar men jag tycker ändå att det finns en slätstrukenhet. Och sånt vill vi ju helst inte veta av på ett sånt här album.

Men då har vi kommit fram till slutstationen och här är det inte snack om någon slätstrukenhet längre. Finalen heter "The Serpent's Trail" och här är det svårt att inte bli imponerad. Sex minuter lång ungefär och riktigt välfylld med örongodis. Det är tunggung och ångestförlösande. Hela låten utstrålar något illavarslande och gör ett stort intryck på mig. En högst värdig avslutning på ett album som inte är världsklass men heller inte medelmåttigt.

Precis som så många gånger tidigare så fogar Amon Amarth ihop lättillgänglighet med tyngre tongångar. Det fungerar onekligen. Det är inte riktigt så djupt imponerande att albumet greppar tag om mig som lyssnare redan från början och aldrig släpper taget. Men så tycker jag inte att någon Amon Amarth-album är heller. Skivan har vuxit för mig sedan jag först började bekanta mig med den. Bara att tacka och ta emot.

Det är klar distinktion mellan verser och refränger och visst är låtarna strukturerade på genomtänkta sätt som vanligt. Man hör att bandet har hämtat inspiration från 80-talets heavy metal-scen. Och det här inkorporerar man på ett bra sätt med tyngre element. Det krävs inte mycket hjärnkapcitet för att förstå att bandet har utvecklats sen albumdebuten "Once Sent From The Golden Hall" (1998) och ännu mer sen demodagarna när bandet spelade death/black-metal som kändes Necrophobic/Dissection-inspirerad.

Bandet begår inte några direkta snedsteg på albumet men någon ny mark försöker man heller sig inte på att bestiga. Det var nog heller aldrig tanken. Vikingamännen känner sig trygga i sin ringhörna, jag tror de känner att motståndet är på betryggande avstånd. Albumet står sig bra i genrekonkurrensen. Jag skulle ändå vilja se att dessa vikingar försökte ta ett steg framåt och försökte få till en ännu bredare musikalisk horisont. Det kan vara svårt och risken finns att det resulterar i baktändning, men att stagnera är heller inte ett bra alternativ.

Amon Amarth har aldrig varit särskilt noga med att nyttja bas och trummor som fristående instrument. Man låter dessa ingå i det stora hela, vilket är helt i sin ordning, men ändå lite synd kan jag tycka. Jag skulle hellre se att man bättre tog tillvara på de möjligheterna som dessa instrument ger. En mer fulländad ljudbild är väl aldrig fel, eller?

Med allt detta sagt är mina sista meningar dessa: "The Great Heathen Army" är det album som folket och fansen förväntar sig. Det kommer göra Amon Amarth-fans nöjda, tror jag. Några överraskningar står väl inte att finna i det musikaliska. Det värmer ändå i hjärtat att denna svenska vikingahär fortsätter leverera kvalitetsmusik.
Senast redigerad av CtrlAltDelThis 2023-01-24 kl. 22:25.
Citera
2024-07-02, 16:49
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Metal-vikingarna laddar just nu batterierna inför dessa kommande turnédatum:

27/7 – Plovdiv, BG – Hills of Rock 🇧🇬
29/7 – Istanbul, TU – Parkorman 🇹🇷
31/7 – Rockstadt Extreme Fest – Rasnov, RO 🇷🇴
02/8 – Full Rewind Festival – Roitzschjora, DE 🇩🇪
03/8 – Wacken Open Air – Wacken, DE 🇩🇪
05/8 – Halle 622 – Zurich, CH 🇨🇭
07/8 – Leyendas del Rock – Villena, ES 🇪🇸
09/8 – Alcatraz Festival – Kortrijk, BE 🇧🇪
10/8 – Elb-Riot Festival – Hamburg, DE 🇩🇪
11/8 – Bloodstock – Derbyshire, UK 🇬🇧
14/8 – Midgardsblot – Borre, NO 🇳🇴
15/8 – Rock Castle – Moravsky Krumlov, CZ 🇨🇿
16/8 – Summer Breeze – Dinkelsbühl, DE 🇩🇪
17/8 – Reload Festival – Sulingen, DE 🇩🇪
19/8 – Arena Alpe Adria – Lignano Sabbiadoro, IT 🇮🇹
20/8 – Dogana – Innsbruck, AT 🇦🇹
22/8 – Saarlandhalle – Saarbrücken, DE 🇩🇪
23/8 – Kloster Schiffenberg – Giessen, DE 🇩🇪
24/8 – Tivoli Vredenburg – Utrecht, NL 🇳🇱
26/8 – Amager Bio – Copenhagen, DK 🇩🇰
28/8 – Skeppsbron – Umeå, SE 🇸🇪
29/8 – Fyrishov – Uppsala, SE 🇸🇪
30/8 – Folkets Park – Huskvarna, SE 🇸🇪
31/8 – Liseberg - Gothenburg, SE 🇸🇪
Citera
2024-11-26, 15:47
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Det ploppade upp reklam för detta på Facebook:

Citat:
Amon Amarth Ironside - Single Malt Whisky är en svensk single malt som är förädlad och tillverkad med yttersta precision i såväl dryck som paketering. Whiskyn andas nordisk mytologi rakt igenom och Inspirerad av bandets rika arv och musikaliska berättande. Whiskyn har en märkbart rökig palett, där toner av färsk apelsin och ljus choklad harmoniserar med subtila nyanser av gyllengula äpplen och vanilj. Beställ på Systembolaget.

Någon som inhandlat och testat på denna? Själv dricker jag som inte alkohol så det är liten idé att fråga mig efter recension.
Citera
2024-11-27, 14:03
Medlem
Ett av de bättre svenska DM - Banden som finns imo! Lyssnar på repeat när jag är på jobbet.
Citera
2025-02-13, 14:44
Medlem
Lite nya uppiffade versioner av ett gäng videos,
Fafner's Gold, Mjölnir, Hammer of Thor, Shield Wall, Raven's Flight och Crack the Sky.
https://www.youtube.com/@AmonAmarthOfficial/videos
Citera
2025-02-13, 14:48
Medlem
Räcker det inte med tråden från 2007 med närmare 130 inlägg?
(FB) Amon Amarth
Citera
2025-02-13, 16:24
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nypan-sr
Räcker det inte med tråden från 2007 med närmare 130 inlägg?
(FB) Amon Amarth

Kort svar: nej.

Trådar i den sektionen är mer tänkta som list-trådar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in