2025-02-13, 09:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svepps
Nej det tycker jag verkligen inte och om jag ska vara ärlig så hoppas jag att varenda insats som gjorts och inte gjorts granskas och ifrågasätts.

Jag är väldigt trött på hur utsatta människor bollas mellan olika enheter och fråntas rätten till ett värdigt liv.

Värdelösa politiker från både höger och vänster som sparar pengar på helt fel saker. Och slösar pengar på helt fel saker.
Citera
2025-02-13, 09:11
Medlem
BlackKnightDuncans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brakfesten009
O.k. Jag blandade ihop den civila och den militära varianten i hastigheten, men i princip är det samma typ av vapen, låt vara att den civila kan vara snöpt i möjligheten att avge automateld.

Den civila inte bara KAN vara utan ÄR "snöpt". För att bygga om en AR15 till en helauto behöver man CNC-maskin för precisionsbearbetning av underbeslag (lower) och en s.k. auto-sear som du monterar istället för den befintliga, och dessa auto-sear är inget man kan köpa i handeln utan att du har (i USA federalt) statligt godkännande (dvs du har vapenlicens för helautomatiska vapen sedan tidigare).

Edit. Nu är allt ovan off topic då gärningspersonen inte hade någon AR15.
Citera
2025-02-13, 09:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svempa2014
Där har föräldrarna ett ansvar. Med ett sånt barn får man fortsätta vara förälder även till en vuxen.

GM blev som vi alla andra myndig vid 18 års ålder och tar därmed egna beslut. Möjligheten att omyndig förklara en person avskaffades innan GM föddes.

Föräldrarna kan i och för sig vara god man eller förvaltare åt GM men det gäller bara i stort bara ekonomiska frågor. Om GM inte har tvångsvård så är det helt hans egna beslut som gäller i vårdfrågor, där kan ingen bestämma över honom inte ens en god man.

Om föräldrarna inte är god man eller förvaltare åt GM har de inget formellt ansvar för honom. Men även någon av dem är det åt GM är deras ansvar begränsat till det ekonomiska. GM är myndig och tar egna beslut som alla andra myndiga.
Citera
2025-02-13, 09:13
Medlem
Citat:
Märkliga föräldrar som inte tvingade sjukvården att hjälpa honom.

Tvinga sjukvården? I vilken fantasi lever du?
Enda sättet att få hjälp idag är att gå ner på sina bara knän och gråta högljutt om att få den.
Mest troligt kommer de ändå bara spotta på dig och vända dig ryggen.

Som flera redan varit inne på så måste du som sjuk/funktionsnedsatt vara den som söker hjälpen du har rätt till. Samhället tar absolut noll hänsyn till att du inte klarar av att be/ansöka om den själv, det förväntas av dig. Inte heller är det någon som berättar vilken hjälp du har rätt till, även det ska man som sjuk/funktionsnedsatt kunna navigera sig fram till genom en djungel av byråkrati.

Det så kallade skyddsnätet är en illusion, har du inte förmågan själv eller en person i din närhet med förmågan att kunna navigera den byråkratiska djungeln så är det fritt fall.

Just autism, som Rickard påstås ha, är något som psykiatrin/vården är miserabelt okunniga om. De har sina DSM/ICD manualer som de kan ställa diagnosen med, men där tar kunskapen slut. Saker som samsjuklighet (tex selektiv mutism), sensorisk över/underkänslighet, meltdowns, shutdowns, stimming och andra vanligt förekommande symtom saknas det helt kunskap om.

En annan sak som missas i tråden är symtomen och effekten av långvarig depression. Utifrån det vi fått fram om Rickard och hans livssituation känns det ganska enkelt att diagnostisera honom med svår depression. Ett av det absolut vanligaste symtomen är att man blir känslomässigt avstängd (numb), när man mått väldigt dåligt väldigt länge så är det som att kroppen och hjärnan stänger av känslorna som en försvarsmekanism. Den mest empatiska och omtänksamma människan man känner kan bli helt avstängd och känslokall, jag tänker att det kan vara en del av förklaringen i hur han kunde genomföra ett sånt här dåd. Vanliga symtom på depression är också irritation och ilska, en ilska som jag själv skulle beskriva om irrationell. Lite som när man har lågt blodsocker och ALLT är fel, hela livet suger och alla kan dra åt helvete utan någon egentlig orsak.

Lägger vi dessutom till en (C)PTSD diagnos ovanpå allt det här så får vi en potentiellt väldigt instabil person. Jag tänker att det kan vara rimligt att Rickard kan ha haft en sån diagnos också efter åratal av utsatthet och trolig mobbning.

Triggar man en sån person (tex med hot om indragen inkomst) så kan det flippa väldigt snabbt och brutalt. De flesta tar ut ilskan/frustrationen på sig själv genom självskada eller självmord, men det kommer alltid finnas de som tar ut sin ilska på andra också. Vilken väg man tar handlar nog mycket om vad som triggat och slumpen i reaktionen.
Citera
2025-02-13, 09:14
Avstängd
Elm17s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smalandsbo
Den ligger inte under betallänk, jag postade artikeln för några sidor sedan och den är helt öppen med klippet i.

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/sa-ska-polisen-hitta-rickard-anderssons-motiv/

Konstigt. Det är denna artikeln jag pratar om som ligger uppe på deras första sida.

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/rickard-anderssons-egna-ord-om-forsorjningsstodet/

Tack för den artikeln dock. Hade totalt missat den.
Citera
2025-02-13, 09:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rarecube
Ja, kunskap är alltid bra. Sedan kan ju vapen bäras löst också för jag tvivlar på att gängkriminella går runt med fodral om sina vapen. Om det rör sig om mindre pickadoller så kan de få plats i vanliga ryggsäckar med. Men jag håller med om att kunskap är viktigt så kunskapen om psykisk ohälsa är särskilt något som alla yrkesverksamma som kommer i kontakt med människor borde få lära sig om så att de kan slå larm för att förhindra liknande.

Dolda vapen kan man inte skydda sig mot.

Men den här mördaren gick omkring som en jägare med vapen i väskor/fodral.

Det tycker jag borde vara förbjudet för det finns ingen anledningen att göra det på allmän plats eller på bussar.
Citera
2025-02-13, 09:17
Avstängd
Elm17s avatar
Om Rickard var där 2 veckor innan så är det garanterat som han planerat skjutningen för att sedan utföra den.

Varför han var på skolan 1,5 timme före dådet var förmodligen för han var nervös och ville göra sig hemma och byta om i lokalen innan han utförde det brutala dådet.
Senast redigerad av Elm17 2025-02-13 kl. 09:50.
Citera
2025-02-13, 09:17
Medlem
Citat:
Dolda vapen kan man inte skydda sig mot.

Men den här mördaren gick omkring som en jägare med vapen i väskor/fodral.

Det tycker jag borde vara förbjudet för det finns ingen anledningen att göra det på allmän plats eller på bussar.

Ja, alltså att han kunde gå runt med vapenfodral på skolan, på bussen och på stan utan att någon reagerade är konstigt. Folk borde våga lägga sig i mer tror jag. Hellre ringa om en misstänkt händelse en gång för mycket än att inte ringa alls.
Citera
2025-02-13, 09:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rarecube
Ja, alltså att han kunde gå runt med vapenfodral på skolan, på bussen och på stan utan att någon reagerade är konstigt. Folk borde våga lägga sig i mer tror jag. Hellre ringa om en misstänkt händelse en gång för mycket än att inte ringa alls.

Ja men då krävs utbildning. Ett gitarrfodral genererar inga samtal till polisen.
Citera
2025-02-13, 09:21
Medlem
Citat:
Ja men då krävs utbildning. Ett gitarrfodral genererar inga samtal till polisen.

Sant.
Citera
2025-02-13, 09:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PainfulVacuum
Tvinga sjukvården? I vilken fantasi lever du?
Enda sättet att få hjälp idag är att gå ner på sina bara knän och gråta högljutt om att få den.
Mest troligt kommer de ändå bara spotta på dig och vända dig ryggen.

Som flera redan varit inne på så måste du som sjuk/funktionsnedsatt vara den som söker hjälpen du har rätt till. Samhället tar absolut noll hänsyn till att du inte klarar av att be/ansöka om den själv, det förväntas av dig. Inte heller är det någon som berättar vilken hjälp du har rätt till, även det ska man som sjuk/funktionsnedsatt kunna navigera sig fram till genom en djungel av byråkrati.

Det så kallade skyddsnätet är en illusion, har du inte förmågan själv eller en person i din närhet med förmågan att kunna navigera den byråkratiska djungeln så är det fritt fall.

Just autism, som Rickard påstås ha, är något som psykiatrin/vården är miserabelt okunniga om. De har sina DSM/ICD manualer som de kan ställa diagnosen med, men där tar kunskapen slut. Saker som samsjuklighet (tex selektiv mutism), sensorisk över/underkänslighet, meltdowns, shutdowns, stimming och andra vanligt förekommande symtom saknas det helt kunskap om.

En annan sak som missas i tråden är symtomen och effekten av långvarig depression. Utifrån det vi fått fram om Rickard och hans livssituation känns det ganska enkelt att diagnostisera honom med svår depression. Ett av det absolut vanligaste symtomen är att man blir känslomässigt avstängd (numb), när man mått väldigt dåligt väldigt länge så är det som att kroppen och hjärnan stänger av känslorna som en försvarsmekanism. Den mest empatiska och omtänksamma människan man känner kan bli helt avstängd och känslokall, jag tänker att det kan vara en del av förklaringen i hur han kunde genomföra ett sånt här dåd. Vanliga symtom på depression är också irritation och ilska, en ilska som jag själv skulle beskriva om irrationell. Lite som när man har lågt blodsocker och ALLT är fel, hela livet suger och alla kan dra åt helvete utan någon egentlig orsak.

Lägger vi dessutom till en (C)PTSD diagnos ovanpå allt det här så får vi en potentiellt väldigt instabil person. Jag tänker att det kan vara rimligt att Rickard kan ha haft en sån diagnos också efter åratal av utsatthet och trolig mobbning.

Triggar man en sån person (tex med hot om indragen inkomst) så kan det flippa väldigt snabbt och brutalt. De flesta tar ut ilskan/frustrationen på sig själv genom självskada eller självmord, men det kommer alltid finnas de som tar ut sin ilska på andra också. Vilken väg man tar handlar nog mycket om vad som triggat och slumpen i reaktionen.

Det stämmer allt du säger. Man behöver någon anhörig som hjälper till. I mördarens fall föräldrar eller vuxna syskon.
Citera
2025-02-13, 09:23
Medlem
moralhoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bigpox
Ja det skulle kunna finnas många förklaringar om nu vittnesuppgiften skulle vara riktig, men det i särklass troligaste än så länge är att vittnesuppgiften av en eller annan orsak inte är korrekt.

Det är också en stor risk då alla är på helspänn.

Men det borde som sagt vara förhållandevis lätt att se om hans mobil pingat skolan någon gång under upptakten till dådet. Jag tror inte han lämnat den hemma, speciellt då man köper bussbiljett på mobiler numera. Även om han kollat upp scheman på Risbergska, som låg öppet på hemsidan, kan ge en ledtråd hur mycket planering han gjort.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in