2025-02-10, 15:34
Medlem
Jag använder webbhotellet Simply som tillåter flera domäner kopplade till samma webbhotell, men via så kallade domänalias. Jag vill köpa en ny domän men som ska ha ett helt annat innehåll än min första domän. Finns det några fallgropar här ur till exempel SEO-perspektiv, eller driftperspektiv?
Borde jag bara köpa ett separat webbhotell till min nya sajt?
Citera
2025-02-10, 22:45
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vilseinaturen
Finns det några fallgropar här ur till exempel SEO-perspektiv

Ska du samma eller olika innehåll under de olika domänerna?
Citera
2025-02-10, 23:20
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Jag använder webbhotellet Simply som tillåter flera domäner kopplade till samma webbhotell, men via så kallade domänalias. Jag vill köpa en ny domän men som ska ha ett helt annat innehåll än min första domän. Finns det några fallgropar här ur till exempel SEO-perspektiv, eller driftperspektiv?
Beror väl på hur stor trafik du har.
SEO-mässigt vet jag inte om det är någon skillnad (är dåligt insatt).
Men driftsmässigt är det klart att det är en viss nackdel att ha samma serverinstans för olika siter. Om servern går ned så går båda dina siter ned, exempelvis.
Citera
2025-02-10, 23:20
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henriko
Ett ”helt annat” innehåll = olika innehåll
Citera
2025-02-10, 23:28
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise

Du skulle jag gissa att sökmotorerna inte kommer straffa dig.

Men jag vet naturligtvis inte. Ingen vet, för det är hemligt hur dom arbetar.

Och i den mån någon provat sig fram till något, som denne nu tror sig veta, så kan det ändra sig imorgon.
Citera
2025-02-11, 09:12
Medlem
Citat:
Beror väl på hur stor trafik du har.
SEO-mässigt vet jag inte om det är någon skillnad (är dåligt insatt).
Men driftsmässigt är det klart att det är en viss nackdel att ha samma serverinstans för olika siter. Om servern går ned så går båda dina siter ned, exempelvis.

Ja där har du en poäng. För tillfället är jag bara inte så sugen på att dra på mig dubbla serverkostnader eftersom trafiken är så liten. Men den här typen av lösningar, att man har fler domäner kopplade till samma hotell borde väl vara relativt vanlig? Fast det kanske mer gäller mindre hemsidor. Ett större företag har väl andra prioriteringar än att spara några tusenlappar om året.
Citera
2025-02-11, 09:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henriko

Ja det ska vara olika innehåll och de ska inte ha något med varandra att göra, mer än att dela server då.
Citera
2025-02-12, 00:26
Medlem
henrikos avatar
Citat:

Jag erkänner. Jag skummade trådstarten för fort, och missade de orden.
Citera
2025-02-12, 00:56
Medlem
Hej!

Jag har flera domäner på samma webbhotell/server. Fungerar alldeles utmärkt. Nu har jag ingen jättehög belastning på mina hemsidor. Som tidigare skrivits är nackdelen att om servern går ner så dyker samtliga dina domäner/hemsidor.

Jag kör Inleed som tillåter obegränsat antal domäner på samma server i sina olika prisplaner. Mycket nöjd. Skitenkelt att administrera dessutom.

Google bryr sig inte om detta utan de tittar helt enskilt på varje domän. Så du blir inte straffad i pagerank. Se till att köra ssl bara för varje enskild domän för det premieras av google.
Citera
2025-02-12, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aseye
Hej!

Jag har flera domäner på samma webbhotell/server. Fungerar alldeles utmärkt. Nu har jag ingen jättehög belastning på mina hemsidor. Som tidigare skrivits är nackdelen att om servern går ner så dyker samtliga dina domäner/hemsidor.

Jag kör Inleed som tillåter obegränsat antal domäner på samma server i sina olika prisplaner. Mycket nöjd. Skitenkelt att administrera dessutom.

Google bryr sig inte om detta utan de tittar helt enskilt på varje domän. Så du blir inte straffad i pagerank. Se till att köra ssl bara för varje enskild domän för det premieras av google.
Det låter betryggande! Jag vet inte om de tekniska lösningarna skiljer sig åt mellan webbhotell men Simply verkar använda något som kallas domänalias. Nackdelen då om jag förstår det rätt är att jag inte verkar få nya mailadresser till mina nya domäner. info@domän2.se leder då till info@domän1.se. Har du samma problem?
Citera
2025-02-12, 19:36
Medlem
Citat:
Nackdelen då om jag förstår det rätt är att jag inte verkar få nya mailadresser till mina nya domäner. info@domän2.se leder då till info@domän1.se. Har du samma problem?

Nej. Hos Inleed så har man möjlighet till obegränsat med antal e-postadresser till varje domän. De är skilda åt.

Rekommenderar verkligen Inleed. Bra priser och grym support.

https://inleed.se/webbhotell
Senast redigerad av aseye 2025-02-12 kl. 19:38.
Citera
2025-02-12, 22:56
Medlem
GrillTeknikers avatar
Citat:

Kör på samma, inga konstigheter eller problem, så länge webhotellet tillåter det och det går att konfigurera för flera domäner.

Känner till även stora företag med egen server som har flera domäner på samma server, inget konstigt alls.

Dessutom ligger det redan en massa andra domäner kopplade till "din" server, iochmed att andra webhotellskunder har sina konton på samma fysiska server hos webhotellet. Jag utgår från att du inte har en egen server, utan "shared hosting", vilket är det vanliga om man inte har stora behov och är beredd att betala en större slant.
Senast redigerad av GrillTekniker 2025-02-12 kl. 22:59.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in