2025-02-12, 19:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Det ställs krav på folk för att de ska kunna få liv/fortsätta att få lov att tex köra bil. Man ska inte ha vissa sjukdomar och skallen ska fungera någorlunda normalt.

Varför skulle man inte ställa samma krav på folk som vill ha dödliga vapen hos sig?
Skrev jag något om det du skriver..
Citera
2025-02-12, 19:10
Avslutad
Citat:
Politik innebär ”ge o ta” - så länge man inte har majoritet och kan diktera villkoren själva.

Om vapenlagen är viktig för moderaterna & co, då kan ju SD förhandla fram ngt som är viktigt för dem.

Jag skulle förstå om det handlade om invandringsfrågan och SD totalvägrade..

Man får välja sina strider och Jomshof valde fel fråga att haka sig på.

Jepp, så många presumtiva skolskyttar finns det inte att vinna röster bland. Strategiskt felbeslut.
Citera
2025-02-12, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wetske
Jepp, så många presumtiva skolskyttar finns det inte att vinna röster bland. Strategiskt felbeslut.

Det handlar inte om hur sannolikt det är utan hur stark irrationell oro sådana här rubriker skapar hos allmänheten.
Citera
2025-02-12, 20:02
Medlem
barkeepers avatar
Citat:
Politik innebär ”ge o ta” - så länge man inte har majoritet och kan diktera villkoren själva.

Om vapenlagen är viktig för moderaterna & co, då kan ju SD förhandla fram ngt som är viktigt för dem.

Jag skulle förstå om det handlade om invandringsfrågan och SD totalvägrade..

Man får välja sina strider och Jomshof valde fel fråga att haka sig på.

Ja det kan jag tycka också. Men han kanske protesterar över en hel rad grejor, det här kanske bara var droppen
Citera
2025-02-12, 20:12
Medlem
Vilken tur att det går jättebra för SD-packet i invandringsfrågan. Målet är vad? Skicka hem alla med invandrarbakgrund vart? Kostar gratis? Vem ska försörja vem?
Citera
2025-02-12, 20:21
Avslutad
SD tillhör cuck-högern. Deras roll är att låtsas vara konservativa och nationalistiska men samtidigt inte göra någon egentlig skillnad.

Jomshof har alltid varit obekväm för Prozac-Jimmie, för att han varit lite för angelägen att faktiskt förändra något.
Citera
2025-02-12, 20:25
Medlem
HugoStieglitzs avatar
Vinge sitter och ljuger om dödsskjutningarna i (Riks), eller så är han illa påläst. En mer seriös källa för amerikansk statistik finns här (Statista).
Citat:
Handguns are the most common weapon type used in mass shootings in the United States, with a total of 167 different handguns being used in 117 incidents between 1982 and September 2024. These figures are calculated from a total of 151 reported cases over this period, meaning handguns are involved in about 78 percent of mass shootings.
Källan ovan är från 2024.

AR 15 legaliserades av Tidölaget själva efter senaste riksdagsvalet (SVT), så om Vinge ska ha någon trovärdighet så måste han i så fall kritisera sin egen regeringskonstellation.
Citat:
Från och med augusti 2023 är det tillåtet att använda halvautomatiska kulvapen av typen AR vid jakt i Sverige. Dessa vapen, som AR10 och AR15, har en design som påminner om militära vapen, men deras funktion och regler för magasinskapacitet är desamma som för andra halvautomatiska kulvapen som länge har varit tillåtna för jakt.
Citera
2025-02-12, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Allaballawalla
Det är snarare utbredningen av nonsens från minst sagt okunniga vapenmotståndare som är för generös.

Kan vara så att Jomshof förstår det, men att du inte gör det.

Du har verkligen låg IQ. Jomshof är snart borta från rikdagen. Han kommer inte finnas på valbar plats i nästa val. Jag är knappast någon vapenmotståndare, men jag ser inget värde i att vi har massor av privatpersoner som springer omkring med olika halvautomatiska vapen utan någon verklig anledning. De moderna halvautomatiska vapen som finns på marknaden är så effektiva att det är riktigt farligt för polis att försöka ingripa. Kan inte polis ingripa för att vapnen är så farliga att de måste invänta en specialstyrka, ja då har vi ett allvarligt problem.
Citera
2025-02-12, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vmpolen2022
Varför bryr du dig om vapen för?!
Därför att det borde vara en mänsklig rättighet att få bära vapen. Dels för självförsvar, men också som en garant mot en totalitär stat. Alla är inte stövelslickare sojapojkar som dig.
Citera
2025-02-12, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lordalatar
Du har verkligen låg IQ. Jomshof är snart borta från rikdagen. Han kommer inte finnas på valbar plats i nästa val. Jag är knappast någon vapenmotståndare, men jag ser inget värde i att vi har massor av privatpersoner som springer omkring med olika halvautomatiska vapen utan någon verklig anledning. De moderna halvautomatiska vapen som finns på marknaden är så effektiva att det är riktigt farligt för polis att försöka ingripa. Kan inte polis ingripa för att vapnen är så farliga att de måste invänta en specialstyrka, ja då har vi ett allvarligt problem.
På vilket sätt menar du att ett "modernt" (AR15 kom till under 50-talet) halvautomatiskt gevär är så effektivt att det är farligt för polis jämfört med ett omodernt halvautomatiskt gevär? Eller en cylinderrepeter för den delen?
Citera
2025-02-12, 21:50
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lordalatar

A, well.... Halmgubbar igen... Vad du tror om Jomshofs utsikter till nästa val ger jag inte mycket för. Din analysförmåga framstår som enbart känslomässig och extremt bristfällig när det kommer till konkreta och objektiva parametrar. Jag ser det bara som önsketänkande från någon som egentligen inte har den blekaste aning om vad det egentligen är som ska bedömas.

Det första seriösa och fullt funktionella halvautomatiska geväret kom redan 1885.

AR-10 lanserades redan 1955 och den mindre och lättare versionen i klenare kaliber - AR-15 - lanserades 1956. Det är dessa vapen som diskuteras förbud på och ligger till grund för Jomshofs avgång.

En AR-15 laddas vanligtvis med ammunition av typ 5,56x45 mm NATO eller .223 Remington (Teoretiskt sett samma ammunition, men rent praktiskt finns det skillnader dem emellan. Vill du kunna skjuta båda ammunitionstyperna i samma vapen bör det vara kamrat i .223 Wylde.).

Ammunitionen till detta vapen är således i klass 2 och alltså det man använder vid jakt på vilt upp till rådjurs storlek. Det är ammunition som inte anses vara tillräckligt kraftfull för att ens få användas till att jakt på dovvilt, kronvilt, älg, vildsvin, lodjur, varg, björn eller mufflon. Så ditt surt om hur farligt det är klingar extremt falskt i förhållande till verkligheten.

Du kan uppenbarligen inte ett smack om vapen och/eller ammunition. Det är typen av ammunition som avgör hur "farligt" vapnet är, inte vapentypen.

Anledningen till att polisen väntar in "specifialstryrka" är på grund av att det är direkt korkat att utsätta sig för onödiga risker. Inte heller polisens personal ska utsättas för onödiga risker.

Det kan vara riktigt farligt för polis att ingripa även om det är en obeväpnad person som ska omhändertas. I händerna på fel person är alla typer av vapen eller tillhyggen för farliga.

Att du inte ser någon verklig anledning till att någon har en viss typ av vapen betyder inte att det inte finns någon verklig anledning till det.

Det finns vapen och kalibrar som gör det möjligt att skjuta en människa likväl som en bil på ett par km och det helt utan omladdning; varken automatisk eller manuellt.

Så du kan ju ta dina känsloargument och din låga IQ och köra upp i apan om du inte vill fortsätta framställa dig själv som fullständigt verklighetsfrånvänd. Som det är nu gräver du bara ner dig allt djupare i din grop av nonsens och känsloargumentation.

Okunskap gör dock att vi får allvarliga problem. Precis den typen av okunskap du märkligt nog uppvisar självsäkert och stolt som om du skulle vara 16 år och malligt försökte skryta med att du precis skitit på dig
Citera
2025-02-12, 22:23
Medlem
Schnuppfens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Separatisten
Du har ju helt missat vad frågan handlar om, och då blir slutsatserna därefter.

Tvärtom, toker Jag svarade ju en annan användare som trodde att allt var slut för SD. Det är det absolut INTE.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in