2025-02-12, 16:45
Medlem
RA kom till skolan 1,5 timme innan dådet enl uppgift. Frågan är om någon lärare kom in sent den dagen..

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr77qd/aftonbladet-direkt?pinnedEntry=1335551
Citera
2025-02-12, 16:46
Medlem
ursalunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Nej min kompis fick inte göra lumpen pga adhd... men dom kanske har ändrat det senaste 4 åren.

Men det inte för att för att de är farliga av hantering med vapen. Det är väldigt få personer som man väljer att göra lumpen och klart då väljer man de lämpligaste.
Citera
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaEzz
De enda som hävdar att GM var "psykiskt sjuk", än mindre "svårt psykiskt sjuk" är sådana som av någon outgrundlig anledning försöker försvara massmördaren och hans gärning i TS. Dvs det finns inte ett spår av belägg för de påståendena.

Jag försvarar inte på något sätt gärningen. Och jag hävdar med bestämdhet att RA var svårt psykiskt sjuk.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sagodjur
Så GM dök upp på skolan 1,5 timme innan han började skjuta, bärandes på minst 3 gevär och granater och INGEN reagerar.

Vad är nästa steg? Kanske bör skolan dela ut skjutvapen till dom som kommer besök, för att underlätta ännu mer?

Kanske placera en varuautomat där man kan köpa rökgranater och betala med swish?

Han hade dom ju in gitarrfodral.. är väl inget konstigt någon bär på en sådan?
Citera
2025-02-12, 16:47
Avstängd
-Nigger-s avatar
Citat:
De enda som hävdar att GM var "psykiskt sjuk", än mindre "svårt psykiskt sjuk" är sådana som av någon outgrundlig anledning försöker försvara massmördaren och hans gärning i TS. Dvs det finns inte ett spår av belägg för de påståendena.
Han skulle gå på sjukbidrag och fått mer hjälp av samhället. Han kanske inte visste hur han skulle gå till väga för att begära hjälp? Du vet ingenting om det.
Citera
2025-02-12, 16:48
Avstängd
karlinges avatar
Citat:

Nej då, man kan tala om flera saker här. Breivik var gravt psykiskt sjuk och det gick i släkten. Betyder inte att han inte var medveten om sina handlingar och tydligt rasist.
Citera
Avstängd
-Nigger-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FleraSakeriLuften
Eller tänk brytning på somaliska 'Va ska vi gjoora?
Mycket mer sannolikt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursalund
Men det inte för att för att de är farliga av hantering med vapen. Det är väldigt få personer som man väljer att göra lumpen och klart då väljer man de lämpligaste.

Jon sökte frivilligt.. blev nekad! Orsaken var adhd diagnos.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Nigger-
Han skulle gå på sjukbidrag och fått mer hjälp av samhället. Han kanske inte visste hur han skulle gå till väga för att begära hjälp? Du vet ingenting om det.

Efter 15 år som beroende av hjälp så hade han troligen koll på hur man ansöker om det
Citera
2025-02-12, 16:49
Medlem
ursalunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Steinarr
Krav? Lol. RA var oanställningsbar. Han har varit oanställningsbar sedan högstadiet eller kanske till och med sedan han föddes. Det finns inget någon kunde ha gjort åt den saken. De kunde ha ställt hur många krav som helst men resultatet hade bara blivit ännu mer psykisk ohälsa. Man kan inte kräva att en psykiskt sjuk person ska skärpa sig eftersom en psykisk sjuk person inte har valt att vara just psykiskt sjuk.

Detta dåd hade troligtvis inte hänt om RA hade blivit sjukpensionerad för 10 år sedan och sluppit allt tjafs med myndigheter.

Du överdriver. Du vet varken hans diagnos eller hur mycket gjorde föräldrar och samhället. Tom folk me Downsyndrom kan fungera bra i samhället och jobba med enklare uppgifter. Det kunde han väl också göra tror jag.
Utredning få väl visa vilken hjälp fick i skolan och hans vuxet liv.
Citera
2025-02-12, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Skicka klippet till sina föräldrar eller annan?

Ett klipp som låg kvar i någons messenger och som vidarebefordrats till media?

Ja det känns ju märkligt att han ligger ner i sängen först och reser sig på "ett jobbigt sätt" eller rättare sagt det ser ansträngt ut.

Kan mycket väl tänka mig att han pratat med mor eller far som inte förstått honom och ber honom att berätta vad som står i brevet.

Svårt att veta anledningen till filmen men att få reda på varför den spelades in kan spela stor roll i hur han tänkte enligt mitt tycke.

Inspelad för information till förälder=helt ointressant mer än att vi får se hur han rör sig och pratar.
Inspelad för att den ska spridas eller att han vill uttrycka sina känslor mot soc=misstänkt motiv.

Skulle gärna vilja få reda på vilken plattform denna spelades in och hur Expressen kom över den, verkar som att hela klippet är grovt redigerat och saknar en stor del i början och slutet då Expressen uttrycker sig "I ett videoklipp som expressen nu kan publicera" när det i vanliga fall brukar låta "Ett videoklipp som Expressen har tagit del av".
Kan givetvis vara jag som lyssnar lite för ordagrant men kändes ovant att höra.
Citera
2025-02-12, 16:50
Medlem
moralhoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tepe1
RA kom till skolan 1,5 timme innan dådet enl uppgift. Frågan är om någon lärare kom in sent den dagen..

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr77qd/aftonbladet-direkt?pinnedEntry=1335551

Intressant. Satt han på toan hela tiden och väntade? Jag känner att väskan kan inte varit bra att gå runt med... fanns det skåp att lasta saker in?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in