2025-02-12, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ncr04
Här är videon på RA där han läser upp brevet om försörjningsstöd. Det är ingen komplett video utan den som Expressen lagt upp.

https://www.youtube.com/watch?v=C3vX5BurL34

Efter ha sett detta måste det svettas lite extra hos TV4.
Mixtrade och lyssnade själv på toa-inspelningen för några dagar sedan och det låter mer som en kvinna 45+ eventuellt med skånsk/utländsk dialekt.

https://gofile.io/d/Npa32m
Citera
2025-02-12, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Bra fråga. Senast för nån timme sen blev vi ju påminda om att Säpo är bra på att upptäcka och avvärja planerade islamistiska terrordåd, men det hänger ihop med att terrorister ofta jobbar organiserat i nätverk och att det finns trafik mellan dem som kan avlyssnas.

"Ej känd av polisen"-enstöringar av typen RA eller Breivik kan man inte fånga upp på det sättet av uppenbara skäl, de är helt solo. Klart man kan tråla efter suspekta sökningar men det blir ju ett väldigt trubbigt instrument. Häromdagen sökte jag t ex på rökgranater som kan köpas online. Vill jag ha såna? Tack men nej tack, jag ville se hur lätt eller svårt det varit för RA att beställa såna och det var ju dessvärre nästan som att en sjuåring med morsans kreditkort kunde beställa hem en lastpall eller två.

Men jag tänker att man kommer en bit på vägen genom att sänka tröskeln för förmyndarskap så att de inte kan skaffa varken vapen eller rökgranater hux flux, samt kanske nån form av obligatoriska check-ins med psykiatrin där man kollar läget en gång i kvartalet. Om de uteblir eskalerar man ärendet och låter polisen checka läget istället.

Jag håller med om att det är svårt att fånga upp ensamutövare och i synnerhet de som inte kommunicerar med andra. Tror man måste gå till grundproblematiken för att avvärja. Om man stoppar folk från att ens komma in i dessa destruktiva tankar genom att utöka psykvården så har man kommit långt. Men som sagt, det krävs pengar och politisk vilja. Politikerna är inne på ett helt annat spår. Tyvärr.
Citera
2025-02-12, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klorin287
Lägg därtill att det är mycket svårt att få ett jobb för en person som varit utanför arbetsmarknaden större delen av sitt liv. Den här killen hade verkligen hamnat i en återvändsgränd. Han borde ha räddats för flera år sedan men hur och av vem har jag förstått är svårt att säga.

Läste i Expressen att hans ansvariga lärare under högstadiet inte ville uttala sig om GM. Att ha en elev som inte svara på tilltal och mest sitter i ett hörn är för mig förenat med många röda flaggor.
Hans problem började redan under högstadiet och det verkar som han är outredd , tydligen har skolpsykologen haft samtal med honom vid enstaka tillfällen.

Navets skola i Örebro ansåg förmodligen att de gjort vad de kunde , med facit i hand gjorde dom ingenting. Hade GM som elev varit utåtagerande ,slagit andra elever och hotat lärare hade det hänt något.

Nu satt han i ett hörn och svarade knappt på tilltal , vilket inte störde någon.

Att han inte hade närvaro under 9 klass borde ha utretts och lett till stödjande insatser och förmodligen till en annan fprm av skolgång.

Jag är inte förvånad att lärare från den här tiden inte vill uttala sig...svagt!
Citera
2025-02-12, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snyggast.i.Speedo
Enligt SRs kartläggning av massmördaren hade han beställt hem knivar innan dådet. Hur används knivar i CS? Används rökgranater i defensiv eller offensiv taktik i CS?

Sedan har jag en fundering kring hunden. Har det kommit fram mer info om föräldrarnas hund? Hunden borde varit en skyddsfaktor för att förhindra självmord. Man massmördar inte människor i normala fall, men synnerligen inte om en hund väntar därhemma på att bli rastad och få mat. Att helt skita i hunden tyder på att Rickard gått långt in i mörka skogen med sina tankar. Grannar och boende i området la aldrig märke till Rickard men grannar kan omöjligen missat när en man rastar en hund regelbundet.

Har aldrig spelat själv. Tonåringen spelar. Men enligt Wikipedia så startar man med kniv och pistol.
Tror man även kan ”modda” egna vapen och sälja och köpa, det är nåt spel iallafall man för det i.

Från Wikipedia:
”I Counter-Strike kan spelare köpa olika vapen och utrustning med sina, i spelet, införskaffade pengar. Vapen som går att köpa är pistoler, hagelgevär, kulsprutepistoler, automatkarbiner, prickskyttegevär, kulspruta samt annan utrustning såsom granater och desarmerings-verktyg.”

De tre granatsorterna som finns i spelet har olika egenskaper. Handgranater gör skada på en eller flera spelare, den skada som utdelas kan variera mellan ett och 96. En chockgranat förblindar, under en viss period, den eller de spelare som ser den på sin skärm. De används för att göra sina motståndare till ett enklare mål. Rökgranaterna används för att skapa en rökridå så att motspelare inte kan se hur man rör sig.[11]

https://sv.wikipedia.org/wiki/Counter-Strike
Citera
2025-02-12, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ncr04
Här är videon på RA där han läser upp brevet om försörjningsstöd. Det är ingen komplett video utan den som Expressen lagt upp.

https://www.youtube.com/watch?v=C3vX5BurL34

De tror att den här videon är från 2021. Ett bra tag tillbaka.
Citera
2025-02-12, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RollonHomie
Jag kan hålla med de som tycker att myndigheter borde ha stöttat GM mer. Han hade uppenbarligen stora svårigheter och det verkar man inte ha haft någon förståelse för.

Men det främsta beviset för att GM visste vad han gjorde, är ju att han tog sitt liv efteråt.

Ja du har en poäng. Självmordet var nog påtänk länge men att han valde att utöva hämnd innan kom nog mer som ett infall någon tid innan. Jag skulle gissa på någon månad eller så. Troligen då han köpte in rök pyrotekniken.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Celestron
Märklig Selfie-video. Sådana brukar ju börja med att man ser magen på den som trycker på startknappen, för att sen backa ett par steg bakåt och sätta sej och prata.

Men RA har tydligen redan riggat kameran eller mobilen. Och lyckats starta den. Han reser sej sen upp ur sängen och börjar dricka ur en Cocacolaflaska det första han gör. Plockar upp pappret från kommunen och börjar läsa, med en entonig röst som om han var drogad. Frågan är ju om han bara ville testa kameran. Tog första bästa lapp på bordet och läste, för att kolla hur ljudet blev.

Vem skulle annars denna video vara adresserad till? Honom själv eller?

Videon var adresserad till samhället, till oss. Det är jag ganska övertygad om.
Han läste brevet inför kameran eftersom det betydde något för honom, förmodligen upplevde han det som ett hot eller en kränkning.
Hans entoniga röst, hela hans zombie-liknande uppenbare visar ju att det är någon som behövt samhällets hjälp. Att ingen såg det är häpnadsväckande.
Citera
Medlem
rubbergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rarecube
Eller hur! Väldigt märklig video. Jag ser två alternativ här, antingen är den klippt av GM från det att han ligger i sängen eller så är det någon annan bakom kameran som trycker på att spela in. Och vad är syftet med videon? Är den skickad till någon kanske? Expressen kan ha fått tillgång till videon från en anhörig.

Expressen har oxå uppgifter om att R fått ekonomiskt stöd från familjekretsen så det verkar som deras källa är nära R då det inte har gått att läsa ngn annanstans.
Citera
2025-02-12, 14:51
Medlem
Sitter ni legit och lägger kopplingar från Counter Strike och Rickards utförande, mannen detta har spårat rejält

Citat:
Ursprungligen postat av Yllefilt
Har aldrig spelat själv. Tonåringen spelar. Men enligt Wikipedia så startar man med kniv och pistol.
Tror man även kan ”modda” egna vapen och sälja och köpa, det är nåt spel iallafall man för det i.

Från Wikipedia:
”I Counter-Strike kan spelare köpa olika vapen och utrustning med sina, i spelet, införskaffade pengar. Vapen som går att köpa är pistoler, hagelgevär, kulsprutepistoler, automatkarbiner, prickskyttegevär, kulspruta samt annan utrustning såsom granater och desarmerings-verktyg.”

De tre granatsorterna som finns i spelet har olika egenskaper. Handgranater gör skada på en eller flera spelare, den skada som utdelas kan variera mellan ett och 96. En chockgranat förblindar, under en viss period, den eller de spelare som ser den på sin skärm. De används för att göra sina motståndare till ett enklare mål. Rökgranaterna används för att skapa en rökridå så att motspelare inte kan se hur man rör sig.[11]

https://sv.wikipedia.org/wiki/Counter-Strike
Citera
2025-02-12, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tradera
Läste i Expressen att hans ansvariga lärare under högstadiet inte ville uttala sig om GM. Att ha en elev som inte svara på tilltal och mest sitter i ett hörn är för mig förenat med många röda flaggor.
Hans problem började redan under högstadiet och det verkar som han är outredd , tydligen har skolpsykologen haft samtal med honom vid enstaka tillfällen.

Navets skola i Örebro ansåg förmodligen att de gjort vad de kunde , med facit i hand gjorde dom ingenting. Hade GM som elev varit utåtagerande ,slagit andra elever och hotat lärare hade det hänt något.

Nu satt han i ett hörn och svarade knappt på tilltal , vilket inte störde någon.

Att han inte hade närvaro under 9 klass borde ha utretts och lett till stödjande insatser och förmodligen till en annan fprm av skolgång.

Jag är inte förvånad att lärare från den här tiden inte vill uttala sig...svagt!

Skolan har ett stort ansvar här.
Skandal!
De borde ställas till svars. Om inte annat för att få upp ögonen, så att detta aldrig händer igen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rubbergirl
Expressen har oxå uppgifter om att R fått ekonomiskt stöd från familjekretsen så det verkar som deras källa är nära R då det inte har gått att läsa ngn annanstans.

Jag kan förstå anhöriga om så är fallet. Antagligen vill de visa den verkliga bilden av honom, inte den rasistiska bild som vissa vill få det till.
Citera
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av honn
Videon var adresserad till samhället, till oss. Det är jag ganska övertygad om.
Han läste brevet inför kameran eftersom det betydde något för honom, förmodligen upplevde han det som ett hot eller en kränkning.
Hans entoniga röst, hela hans zombie-liknande uppenbare visar ju att det är någon som behövt samhällets hjälp. Att ingen såg det är häpnadsväckande.

Säkert såg både soc och föräldrar att han var sjuk. Jag tror dock att RA motsatte sig vård.
Vad ska man då göra? Tvångsvård? Ja, han borde ha fått tvångsvård.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in