Citat:
Ursprungligen postat av
grungewhore
Eftersom föräldrapengen är ca 80% av lönen tar många ut den 7 dagar i veckan. Du får inget storhelgstillägg på julafton liksom.
Detta är direkt en följd av Timbros hjärndöda påverkan att man ska avskräckas att ta ut barnledighet över storhelger. Det ska kosta för de som redan har det knapert. Tjänstemännen är ju lediga storhelger ändå, jävla as.
Arbetarpatrasken är väl också lediga på storhelger? Jag har en gammal polare från förr som jobbade som bilbyggare i Trollhättan. Han hade fan alltid mer ledigt än mig då jag var simpel tjänsteman. Nu när jag driver egna bolag/projekt så kan jag berätta för dig att jag kan i perioder bli sittandes med 12-16 timmars arbetsdagar oavsett om du kallar det helg eller vardag.
Citat:
Ursprungligen postat av
Rumpkorven
Det är väl rimligt? Varför ska man kunna ta ut föräldrapenning på dagar då du ändå inte arbetar?
Det är både rätt och fel. En anledning är att man bara får 80% av lönen. För många familjer där båda är lågavlönade (vilket är normalt för många yrken i arbetar-gebitet) jämnar det ut inkomstbortfallet att de kan ta ut de extra dagarna. Kan de inte göra det så faller så mycket pengar bort att de får svårt att klara månaden.
Samtidigt så blir det mindre lediga dagar med barnet och det kan väl inte vara tanken tänker jag.
Det är ett systemfel. Men det man gör nu rättar bara till halva problemet. Den här lösningen kommer bara göra att vissa familjer inte kommer att ta ut alla dagar eftersom de inte får ekonomin att gå ihop.
Det man skulle gjort var att:
1. Bara kunna växla schemalagd dag/dagar mot föräldrapeng.
2. Lägga ersättningen på 100% (för lågavlönade)
Båda dessa punkter måste genomföras på samma gång. Genomför man bara punkt 1 så kommer det att drabba föräldrarna så de tar ut färre dagar.
Det kommer att drabba barnen och i längden samhället. Vi kommer att få ännu fler barn som har det sämre, mår sämre och som ett brev på posten kommer det att rendera i ett större behov av poliser och sjukvårdspersonal då samhället kommer bli råare och våldsammare. Den här effekten ser vi redan resultat av från tider då de högerextrema Moderaterna förstört Sverige. Inte minst den högerextrema Alliansen som vi hade.