2025-02-12, 10:34
Medlem
Men vad bra då kommer det öka ännu mer att folk kommer in och jobbar den 22 och 23 dec, tar semesterdagar i mellandagarna och småföretagarna får betala för helgdagarna istället…

Herregud, man har ju sina föräldradagar och då bör man väl få välja när man ska ta ut dom också.
Eller ska föräldralediga få ännu mindre pengar i december och april?

Som det ser ut nu så tar man ut 7dagar per vecka för att få full ersättning (ofta betydligt mindre än 80% av lönen). Det är positivt för samhället att man plockar ut sina dagar och sen återgår till ett normalt arbetsliv med barnomsorg så fort som möjligt.
Citera
2025-02-12, 10:43
Medlem
Ingen föräldrapenning på helger eller röda dagar är väl en lite missvisande rubrik ändå.

Det som ändras är att man inte kan ta ut lägstanivå-dagar på helger/arbetsfria dagar utan att ha tagit ut ersättning i minsta samma omfattning för dagar direkt före eller efter.

Så har det fungerat för dagar på sjukpenningnivå. Skillnaden nu är att det blir samma regler för alla typer av föräldrapenning.
Citera
2025-02-12, 10:47
Medlem
Nico77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SveaBunkern
https://www.sverigesradio.se/artikel/nya-regler-ingen-foraldrapenning-pa-helger-och-roda-dagar

Vilka fördelar och nackdelar tror ni det här kommer innebära?

Mindre barnafödande?
Mer eller mindre skillsmässor och separationer?
Mer fiffel?
Mindre fiffel?
Mer eller mindre in- och utvandring?

Låter helt underbart. Det är om med allting annat, har man inte råd får man avstå inget konstigt med det.
Citera
2025-02-12, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av molliesmille
I många yrken arbetar man oavsett veckodag//röd dag! Undantag för dessa kategorier?

Föräldrar har i regel arbetat innan de får barn och kommer att göra det igen. Det är inte så att man är hemma med barn i 50 år. Det är något som finns till för barnen. Ska föräldrarna ut och jobba över julhelgen när de är föräldraledig eller hur är det tänkt?
Citera
2025-02-12, 10:59
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Eftersom föräldrapengen är ca 80% av lönen tar många ut den 7 dagar i veckan. Du får inget storhelgstillägg på julafton liksom.

Detta är direkt en följd av Timbros hjärndöda påverkan att man ska avskräckas att ta ut barnledighet över storhelger. Det ska kosta för de som redan har det knapert. Tjänstemännen är ju lediga storhelger ändå, jävla as.

Arbetarpatrasken är väl också lediga på storhelger? Jag har en gammal polare från förr som jobbade som bilbyggare i Trollhättan. Han hade fan alltid mer ledigt än mig då jag var simpel tjänsteman. Nu när jag driver egna bolag/projekt så kan jag berätta för dig att jag kan i perioder bli sittandes med 12-16 timmars arbetsdagar oavsett om du kallar det helg eller vardag.

Citat:
Ursprungligen postat av Rumpkorven
Det är väl rimligt? Varför ska man kunna ta ut föräldrapenning på dagar då du ändå inte arbetar?

Det är både rätt och fel. En anledning är att man bara får 80% av lönen. För många familjer där båda är lågavlönade (vilket är normalt för många yrken i arbetar-gebitet) jämnar det ut inkomstbortfallet att de kan ta ut de extra dagarna. Kan de inte göra det så faller så mycket pengar bort att de får svårt att klara månaden.

Samtidigt så blir det mindre lediga dagar med barnet och det kan väl inte vara tanken tänker jag.

Det är ett systemfel. Men det man gör nu rättar bara till halva problemet. Den här lösningen kommer bara göra att vissa familjer inte kommer att ta ut alla dagar eftersom de inte får ekonomin att gå ihop.

Det man skulle gjort var att:

1. Bara kunna växla schemalagd dag/dagar mot föräldrapeng.
2. Lägga ersättningen på 100% (för lågavlönade)

Båda dessa punkter måste genomföras på samma gång. Genomför man bara punkt 1 så kommer det att drabba föräldrarna så de tar ut färre dagar.

Det kommer att drabba barnen och i längden samhället. Vi kommer att få ännu fler barn som har det sämre, mår sämre och som ett brev på posten kommer det att rendera i ett större behov av poliser och sjukvårdspersonal då samhället kommer bli råare och våldsammare. Den här effekten ser vi redan resultat av från tider då de högerextrema Moderaterna förstört Sverige. Inte minst den högerextrema Alliansen som vi hade.
Senast redigerad av kalkryggar 2025-02-12 kl. 11:02.
Citera
2025-02-12, 11:00
Medlem
ElonRuskpricks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nicholassarkozy
Vad ska jag som ensamstående tvåbarnspappa med egen vårdnad om barnen göra då?

Om röda dagar och helger dyker upp slumpmässigt så hade jag förstått dig.
Om du inte kan läsa en kalender och planera ditt liv så är du inte lämplig som förälder.

Vapen skall det vara licens för, men vilket idiot som helst kan bli förälder.
Citera
2025-02-12, 11:02
Medlem
Pancevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nicholassarkozy
Ttor du börjar i fel ände med ditt resonemang, är det rimligt att förvärvsarbetande föräldrar som betalar skatt och föder en ny generation barn inte ska klara sig ekonomiskt vissa månader?
Deras barn deras ansvar. Man får faktiskt planera sitt liv, alla får rätt så mkt pengar ändå till "våra" barn.

Förstår att du tycker det är tufft men folk gnäller på allt de betalar för men inte använder.
Citera
2025-02-12, 11:10
Medlem
BombaySaphires avatar
Helt rätt. Ta bort alla bidrag. Och skaffa framför allt inte barn innan du har råd med det.
Citera
2025-02-12, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rumpkorven
Det är väl rimligt? Varför ska man kunna ta ut föräldrapenning på dagar då du ändå inte arbetar?
Tror du på fullaste allvar att folk inte jobbar på storhelger? IQ badboll.
Citera
2025-02-12, 11:16
Medlem
Det finns klart förbättringspotential ännu i föräldrapenningen.

Tex att årets föräldrapenning utläggs före sista februari.
Att man inte varje år kan få sommar/jul utan måste söka andra perioder, dvs inte sommar/jul/eid etc varje år. Du får anv. dina semesterdagar som alla andra.

Sen det där med 80% av lönen kan man också diskutera.
Det borde vara en summa oavsett lön.
Citera
2025-02-12, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nico77
Låter helt underbart. Det är om med allting annat, har man inte råd får man avstå inget konstigt med det.
Du fattar att vi måste föda fler barn. Vem fan ska ta hand om dig när du blir gammal. Hoppas du dör i en skitig blöja.
Citera
2025-02-12, 11:29
Medlem
Nicholassarkozys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ElonRuskprick
Om röda dagar och helger dyker upp slumpmässigt så hade jag förstått dig.
Om du inte kan läsa en kalender och planera ditt liv så är du inte lämplig som förälder.

Vapen skall det vara licens för, men vilket idiot som helst kan bli förälder.
Okej, så du vill göra det ännu sämre för barnfamiljer. Noterat. Tur att du inte har barn din idiotjävel
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in