2025-02-12, 09:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SloppySeconds
Det frågas frågor om någon kommer in till akut psyk och är suicidal.
Exempelvis "Har du vapen hemma" med uppföljningsfrågor.
Sedan blir det nattmacka

Psykvården är faktiskt bra på att övervaka och tro det eller ej - hjälpa.

Det har jag inte märkt av
Citera
2025-02-12, 09:13
Medlem
Mycket tänkvärd kolumn av Kadhammar, som berör massmordet:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/4BlMoV/massmordet-pa-campus-risbergska-i-orebro-visar-hur-dumhet-blir-ondska

Citat:
Algoritmerna är listiga. De vet att människor längtar efter bekräftelse. De vet mer om dig än vad du själv gör. Varje gång du går ut på nätet styrs du i en viss riktning och utsätts för hjärntvätt.

Mänskligheten marineras i interkontinental dumhet och hat. Om du är tillräckligt mottaglig och låter dig marineras tillräckligt länge kan du ta dina vapen och gå ut för att skjuta dem som sägs förstöra vårt land.
Citera
2025-02-12, 09:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trollmongot
Många jaktvapen går bara att ladda med två skott, en terrorist väljer hellre en brödkniv som vapen.

Det är i princip aldrig som jaktvapen används vid den här typen av brott och rån.
Dom är för långa och går inte att gömma , samt att dom går att ladda med några få kulor.

Jaktvapen som bara går att ladda med två skott är totalt oattraktiva vid brottslig
verksamhet.

Vilka jaktvapen går bara att ladda med två skott?

Du kanske tänker på halvautomater som bara ska gå att ladda med två skott I magasinet vid jakt på bl.a björn o fågel, eller fem skott på övrigt vilt.
På skjutbanan kan man ha större magasin...
Citera
2025-02-12, 09:14
Medlem
Citat:
Sedan blir det nattmacka

Ah, det är ju bra!

Men om t ex gärningsmannen aldrig varit inlagd på psyk så har ju sådan fråga troligen aldrig ställts. Gör man bara en utredning av diagnos så vet jag att sådana frågor inte brukar ställas i alla fall.

Den här artikeln klargör vad som gäller:
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/det-kravs-for-att-fa-vapenlicens-i-sverige

Man kanske borde se över de där rutinerna och göra regelbundna uppföljningar och kanske vara extra försiktig med de som har vissa diagnoser. Jag är inte emot jakt och skytteverksamhet, men kreti och pleti behöver inte ha licenser hit och dit. Alla som får licens kan ju köpa vapen, och ju fler som har licens desto mer vapen finns det i omlopp i Sverige och desto större blir risken för skjutningar av olika slag. Och det tror jag ju vi alla har fått nog av.
Citera
2025-02-12, 09:14
Medlem
SloppySecondss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laro89
Det har jag inte märkt av
Hade RA kontakt med vården återstår att se.
Sannolikt hamnat mellan stolarna..

Familjens samspel med honom är väl viktig anser jag.
Citera
2025-02-12, 09:15
Medlem
Citat:
Sedan blir det nattmacka

Läkare behöver inte fråga.
Dom har anmälningsplikt för människor dom anser inte borde ha vapen oavsett om dom vet om dom har vapen eller inte...
Citera
2025-02-12, 09:16
Medlem
Tio erfarna ljudtekniker: TV4 måste förklara sig

Vi tycker inte att TV4:s försvar håller måttet och vi tror inte att publiceringen tål vidare granskning. Om TV4 vill vara transparenta bör de göra tillgängligt exakt i vilket format de tagit del av orginalljudet och göra en fil utan ytterligare komprimering eller bearbetning tillgänglig för oberoende granskning. De bör också i detalj redogöra för den signalkedja, de verktyg som använts och med vilka inställningar de behandlat ljudet.
https://kvartal.se/artiklar/tio-erfarna-ljudtekniker-tv4-maste-forklara-sig/
Citera
2025-02-12, 09:18
Medlem
Kantarelllers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quggel
Vad man undrar är om han nu levt på pengar från föräldrarna, borde de då inte haft koll på att han faktiskt lagt pengarna på vapen och ammunition? Det är väl inte superbilligt? Och hur förvarade han detta? Besökte de aldrig honom? Väldigt mystiskt.

Sen får man väl anta att föräldrarna mår dåligt just nu. Det nämndes att fadern är politiker. Stämmer det?
Ja juste det hade jag glömt. Socialdemokratisk politiker tror jag någon skrev om jag inte minns fel?
Citera
2025-02-12, 09:20
Medlem
SloppySecondss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wankelman
Läkare behöver inte fråga.
Dom har anmälningsplikt för människor dom anser inte borde ha vapen oavsett om dom vet om dom har vapen eller inte...
Vet ej de exakta procedurerna.. antar att det finns faktorer som gör att någon faktiskt frågar.
Kommer du in med färgkritor så kanske de inte frågar.. "Jaha har du vapen i bilen?"
Citera
2025-02-12, 09:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av laafham
Tio erfarna ljudtekniker: TV4 måste förklara sig

Vi tycker inte att TV4:s försvar håller måttet och vi tror inte att publiceringen tål vidare granskning. Om TV4 vill vara transparenta bör de göra tillgängligt exakt i vilket format de tagit del av orginalljudet och göra en fil utan ytterligare komprimering eller bearbetning tillgänglig för oberoende granskning. De bör också i detalj redogöra för den signalkedja, de verktyg som använts och med vilka inställningar de behandlat ljudet.
https://kvartal.se/artiklar/tio-erfarna-ljudtekniker-tv4-maste-forklara-sig/

Jag fattar inte varför det spekuleras om det här. Den som fick med ljudet på telefonen var troligen den som hörde det allra bäst. Vad säger den personen? Är det någon som frågat denne?
Citera
2025-02-12, 09:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Qwertus
ELVA (11) döda på ett bräde då gråter hela landet och engagerar sig !!!!!

2024 dödades det 44 personer enligt polisens statistik i skjutningar i landet !

Detta är över 4 gånger mer än de som dödades i skolskjutningen i Örebro 2025. Hur snedvridna är vi människor egentligen? Vi visar en enorm gemensam omtanke med tyst minut och flaggor på halv stång för dessa ELVA individer. Fyrtiofyra sköts ihjäl utan mer omtanke förra året än att de flesta tillskänkte dem tanken att nu är det en mindre kriminell på gatan.

Nu är det en svensk som sköt invandrare då vaknar hela Sverige om vad som gick fel fram till denna massaker ägde rum och alla skall engagera sig. Rasism eller ej?!

I Sverige skall ingen behöva skjutas , hoppas att invånarna fortsätter att ha så mycket kurage så vi fortsätter att ha en tyst minut för varje nytt offer för skottlossning i landet!

Fast det mördas ju folk hela tiden eftersom människor är dumma i huvet. Våld mot kvinnor, gängskjutningar etc. Du tycker inte att det är lite skillnad på det här dådet som är det värsta massmordet i modern historia i vårt land? Tycker du verkligen det är märkligt att det får stor uppmärksamhet? 10 oskyldiga människor mejas ned på ett bräde av en främling.
Citera
2025-02-12, 09:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4pmovement
Ja, det var kanske därför han valde skolan.
Tror det var 70 procent med annan bakgrund enligt rektorn. Han hade ju också gått på skolan ett flertal gånger
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in