2025-02-12, 06:40
Medlem
Grevens sammanfattning
Uppdaterad: 12 februari 2025

Kom gärna med förslag på ändringar, rättelser eller info att lägga till.

Observera: När det står att en uppgift är osäker/obekräftad så är den just det: osäker och obekräftad. Uppgiften kommer då oftast från någon skribent i tråden. Uppgiften kan vara sann eller falsk.

Brottsoffer:
- A.P 61 år
- R.R 63 år
- Ett homosexuellt par som bodde tillsammans sedan minst 20-25 år
- På en av BO:s Facebook står under dennes presentation "i ett samboförhållande".
- Den ene ska ha "sysslat med catering" (obekräftat).
- "Eldsjälar inom RFSL" (Expressen)
- De båda avlidna männen var engagerade i den lokala RFSL-föreningen. Den yngre satt i styrelsen och medlemmarna är chockade. Enligt föreningen har mannen som misstänks för dådet inte deltagit i deras verksamhet. Han är helt okänd för styrelsemedlemmarna.
- En av dem hade en rökrelaterad sjukdom. (klivia)
- Den äldre mannen brukade rasta sin hund i området

Bostadsområdet:
- Bostad: Solbackagatan 24, Annelund. Piteå
- Området består av både villor och radhus och beskrivs som väldigt lugnt.
- Här bor äldre sedan många år tillbaka, men även inflyttade barnfamiljer.

Grannarna beskriver BO:
- Boende i området "har bara gott att säga om männen". (Expressen)
- En av dem brukade alltid pyssla i trädgården på sommaren, berättar en granne. (PT)
-"Jag kände mest en av dem, de var världens finaste människor. Det är något helt fasansfullt som hänt, säger en granne till DN."
Citera
2025-02-12, 06:40
Medlem
Grevens sammanfattning

Kom gärna med förslag på ändringar, rättelser eller info att lägga till.

Observera: När det står att en uppgift är osäker/obekräftad så är den just det: osäker och obekräftad. Uppgiften kommer då oftast från någon skribent i tråden. Uppgiften kan vara sann eller falsk.

Misstänkt 1
- Jonath*n Joh*nsson-K*ngas
- 33 år
- Furun*sv*gen79
- Ej någon bil registrerad på sig
- Jonath*n Jok* på Facebook.
- https://www.facebook.com/profile.php?id=61550575467628
- MGM andra profil på fb: https://www.facebook.com/share/15rz9eziaY/
Psykisk ohälsa:
- Har under lång tid lidit av psykisk ohälsa och narkotikamissbruk.
- MGM har haft psykiatrisk tvångsvård sedan åtminstone 2018, både sluten och öppen, prövats 10 ggr.
- Hans insjuknanden ska enligt psykiatrin ha varit återkommande och haft inslag av hotfulla och aggressiva beteenden.
- I ena domen mot J som finns länkad i tråden (B 897-22) så erkänner en skötare i domstolen att J har uttryckt att han är "orolig för att han skulle göra "något". Ändå tar det flera timmar innan psykiatrin agerar och J hinner misshandla en kille på avdelningen.
- I domen så sent som 2024-05-02, (kastat ett bord i väggen på sjukhuset):
"...han genomgår behandling och programverksamhet hos psykiatrin och
socialtjänsten ... Under dessa förutsättningar bedömer tingsrätten att det saknas särskild
anledning att befara att han kommer att begå nya brott."
Tidigare brottslighet:
- Förekommer sedan tidigare under nio avsnitt i belastningsregistret, bland annat för våldsbrott och narkotikabrott.
- Vissa av de tidigare brotten som han dömts för ska ha han enligt egen utsago inte haft minnesbilder av eftersom han varit kraftigt medicinerad.
- För några år sedan dömdes han till sex månaders fängelse.
Tidigare domar mot MGM. Missbruk, psykisk ohälsa och bristande impulskontroll:
https://easyupload.io/m/0zgnbm
(Credd: vond)
Har haft olika förvaltare:
- På grund av psykisk ohälsa och dålig kontroll på sin ekonomi har MGM 1 blivit satt under förvaltarskap
- Under sex år var en Piteåkvinna i 75-årsåldern förvaltare åt mannen.
- Kvinnan skriver i ett utlåtande i en personutredning daterad februari 2024 att mannen är medicinerad, men upplevs fortfarande som oförändrat psykiskt sjuk och inte mottaglig för insatser via frivården. Han nekar till missbruk, men jag känner tvivel kring om han är drogfri. Han upplevs instabil, hör röster och får vredesutbrott", skriver kvinnan.
- Enligt kvinnan har han dock aldrig hotat henne. "Vi har haft ett gott samarbete".

MGM 1 får ny förvaltare 1 jan 2025:
- Från 1 januari tog en man i 75-årsåldern från södra Sverige över förvaltarskapet
- 26 januari, bara ett par dagar för morden i Piteå, hotade MGM 1 att döda förvaltaren. Detta var i samband med att han nekades pengar till en mikrofon.
- "Du ska göra som jag säger din dryga gubbjävel. Jag kommer och hälsar på dig eller så skickar jag någon och det är bara några telefonsamtal bort. Tror du mig inte", sade mannen i ett telefonsamtal till förvaltaren.
Övriga vittnesmål om MGM 1:
"För ca 4 år sedan kom vederbörande fram till mig när jag stod och lossade gods på ett äldreboende i stan. Har frågade om han fick rappa för mig, pratade med "orten-brytning" fast han ju är helsvensk
Jag avskyr rap så jag svarade att det jag klarade mig utan.

Då svarade han att "då rappar jag för dig ändå" varpå han började köra på om braj, utanförskap och den ständiga övervakningen av polisen." (Mistermartin)

Misstänkt 2
- Häktad
- 39 år
- Em*nuel M*thiesen
- Bor i Öjebyn, Piteå
- Greps på Arlanda en dryg vecka efter morden
- Lång historik av narkotika och kriminalitet
- Dömd för brott vid minst fem tillfällen. Narkotika, olovlig körning, grovt vapenbrott (kniv och hammare), häleri m.m.

Misstänkt 3
- Häktad i sin frånvaro
- 31 år
- Ch*nia Lun*gren
- På rymmen. Efterlyst av polis

Kriminella banan:
- Brottslig bana ända sedan åtminstone 2014. Våld, stölder, rån, narkotika, drogutlösta psykoser m.m:
- olaga hot
- ringa stöld
- flera olika narkotikabrott
- brott mot vapen/knivlagen (har haft kniv och knogjärn
- Stölder och rån mot både ICA och COOP
- Slagit sönder fönster till olika fastigheter med yxa.
- Misshandel
- Försök till grov misshandel
- Olaga hot
- Narkotikasmuggling
- Hon har haft drogutlösta psykoser. Har bland annat trott att poliser skulle mörda hanne.
- "Hotfull typ som för inte så längesen högg en pojkvän i armhålan med en kniv" (barbatos)
- "Chania la ut något i december om hur det daltas med pedofiler" (krakjavel)

Nuvarande och tidigare kopplingar till utlandet:
- Ch*nias barn bor i Malaga med barnens far (obekräftat)
- Säger sig ha tidigare jobbat i både Norge och Berlin, samt som revisor vid 18 års ålder.
- Ska tidigare ha bott i Alicante, osäkert när och hur länge.

Obekräftade spekulationer och rykten som luftas i tråden:

- Det ryktas om att BO (båda) har haft en förkärlek för unga pojkar (förgripit sig på en 12 åring) och att detta bottnar i någon slags utpressningsaktion där MGM 1 efter MGM 2 och 3 hade lämnat bostaden har gått fullständigt bananas och dödat båda två vilket satt dem (2&3) i en riktigt dålig sits. Är väldigt mycket som bevisar detta! De två som senare blev misstänkta ville bara stå upp mot pedofiler och var inte ens på plats när morden ska ha skett. (Whosthisbitch)

- BO blev inte attackerade i sömnen. Alla 3 MGM var där och konfronterade BO om övergrepp. MGM 2 och MGM 3 lämnade efter de fått en ursäkt och eventuell ngn slags ersättning. De visste inte ens om att MGM1 hade dödat dem förrän det kom i tidningen. (Whosthisbitch)

- Exakt, hörde att MGM 1 "skrytit" om att han slagit ihjäl 2 stycken pedofiler.. men om det är sant eller inte kan jag inte svara på (vafanyrarduom)

- Yep, MGM 1 ska ha berättat det till sin bror. (sktv)

-Emanu*els mamma är lesbisk och kände paret väl. Vet att att hon umgicks med folk i den lokala RFSL-föreningen. (benklare)

(Spekulationer och rykten som än så länge bör tas med en nypa salt, även om de mycket väl kan visa sig stämma till mer eller mindre grad)
Citera
2025-02-12, 06:41
Medlem
(Uppdaterad 12 februari 2025)

FAQ - vanliga frågor:
Kort bakgrund:

Två homosexuella och samboende män i 60-årsåldern hittades döda i sin villa i Piteå. En granne hittade dem efter att ha undrat varför uppfarten inte hade skottats på flera dagar. Polisen inledde en mordutredning och drygt 10 timmar senare grips en 33-årig man (MGM 1), på sannolika skäl misstänkt för morden. Mannen har en lång historik av psykisk ohälsa och brottslighet. Ingen känd koppling mellan BO och MGM 1. En dryg vecka senare blir ytterligare två personer misstänkta för inblandning i morden, varav den ena har häktats (MGM 2) och den andra är häktad i sin utevaro (MGM 3).

Vilka är misstänkta?

MGM 1: Den först häktade:
- 33 år
- Jonath*n Joh*nsson-K*ngas
- Bor i Piteå
- Lång historik av narkotika, kriminalitet, utåtagerande beteende och psykoser.

MGM 2: Häktad 6 dagar efter MGM 1:
- 39 år
-Em*nuel M*thiesen
- Bor i Öjebyn, Piteå
- Lång historik av narkotika och kriminalitet

MGM 3: Häktad i sin utevaro:
- 31 år
- Ch*nia Lun*gren
- På rymmen. Efterlyst av polis
- Brottslig bana ända sedan åtminstone 2014. Våld, stölder, rån, narkotika, drogutlösta psykoser m.m.

Samtliga 3 misstänkta är "misstänkta för mord, gemensamt och i samförstånd"

När förväntas FUP (förundersökningsprotokollet) vara klart?
En mordutredning tar lång tid. Förutsatt att de häktade är de som kommer att åtalas kan man räkna med ett åtal/FUP någon gång i maj-juni 2025.
Vad var motivet till morden?
Motivet till morden är fortfarande okänt och utreds av polisen. Åklagaren har sagt att de har en bild av vad som hänt, men inget tydligt motiv. I tråden nämns obekräftade rykten/spekulationer om att MGM velat konfrontera BO på grund av påstådda övergrepp mot en 12-åring. Sanningshalten kring detta är osäker.
Hur genomfördes morden?
De två kropparna hittades i brottsoffrens villa, i sovrummet. En hittades i sängen och den andre på golvet. Enligt åklagaren fanns "stickande, skärande våld på bägge brottsoffren". Ett avbrutet knivskaft har hittats i trappan upp till sovrummet.
Hur kom man MGM 1 på spåren?
Enligt åklagaren var det vittnesuppgifter som ledde fram till att man kunde gripa honom. Det är olika vittnen, både grannar och andra personer.
När mördades BO?
Enligt åklagaren mördades BO någon gång mellan onsdag 29 januari och fredag 31 januari.
En granne säger att han senast såg det ene BO onsdag kväll. Kropparna hittades fredag kväll.
Finns det någon känd koppling mellan de misstänkta och de avlidna?
Nej. Enligt åklagaren finns ingen känd koppling mellan den först gripne 33-åringen och de mördade männen. Det har spekulerats om att ett av offren tidigare kan ha varit god man eller förvaltare åt den misstänkte, men detta har motbevisats med hänvisning till en Piteå-kvinna i 75-årsåldern som var förvaltare till Jonathan och sedan avsade sig förvaltarskapet strax innan morden.
Hur långt är det mellan BO och MGM1 bostäder?
De ligger i helt olika stadsdelar, ca 4,5-5 km med bil och drygt 3,2 km fågelvägen
Relationen mellan de tre MGM
Ingenting har framkommit i media om eller hur de tre MGM känner varandra.
Vilket straff kan de(n) misstänkte förvänta sig om de döms?
Med tanke på den MGM 1:s historik av psykisk ohälsa och psykiatrisk tvångsvård, är rättspsykiatrisk vård med särskild utskrivningsprövning det mest troliga straffet. Annars är fängelse på livstid det näst mest troliga.

Även MGM 2 och MGM 3 har bevisade psykiatriska problem, med bland annat psykoser och liknande. Här är Greven emellertid inte lika säker på att det blir vård, utan 50/50 vård eller fängelse.
Citera
2025-02-12, 06:42
Medlem
Grevens sammanfattningar
1. FAQ - vanligaste frågorna om fallet
2. Tidslinje
3. Händelseförlopp brottet och upptäckten av kropparna
4. Brottsoffer
5. De 3 misstänkta. Spekulationer om motiv
6. Polisens och åklagarens arbete
7. Domstol/åklagare/advokat/domstolshandlingar
Citera
2025-02-12, 06:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrevenFB
Grevens sammanfattningar
2. Tidslinje
4. Brottsoffer

Uppdaterat tre av sammanfattningarna. Enbart lite småkorrigeringar och tillägg, inget "major".

Hojta till om ni anser att något info saknas eller behöver ändras.
Citera
2025-02-12, 07:06
Medlem
Crankyshake2s avatar
Att folk inte låser dörrarna nattetid i norrbotten är en myt. Bor själv i Norrbotten. Vet INGEN som skulle gå och lägga sig med dörren olåst.
Citera
2025-02-12, 07:53
Medlem
DyingAtheists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crankyshake2
Att folk inte låser dörrarna nattetid i norrbotten är en myt. Bor själv i Norrbotten. Vet INGEN som skulle gå och lägga sig med dörren olåst.
Folk gör olika. Själv låser jag aldrig dörren, inte mina föräldrar heller (iaf inte tidigare).
Citera
2025-02-12, 07:56
Medlem
Låser sällan
Citera
2025-02-12, 07:57
Avstängd
Varför låser man inte om sig på natten?

Vad som helst kan ju hända i dessa tider.
Citera
2025-02-12, 08:39
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrevenFB
Grevens sammanfattningar
2. Tidslinje
4. Brottsoffer
Till startinlägget.

/Mod
Citera
2025-02-12, 08:57
Medlem
Jag skulle säga att pedofiler är en exklusiv skara av förövare, som är en trofé att ta av daga i jämförelse med andra skadedjur. Lyckas du med det kommer de flesta i samhället att stötta ditt tilltag, till fördel för de utsatta barnen. Hjälte och ikonstatus.

Kjell Rindar tidigare ordförande för RFSL hävdade att pedofilen inte är sjuk utan skänker ömhet och kärlek... Detta skrevs 1983 i ett politiskt uttalande till justitiedepartementet till försvar för pedofilen. Så sent som 2011 talade samme Kjell Rindar på pridefestivalen i Stockholm.

Så om du är en av eldsjälarna i RFSL i Piteå 20025, så finns det ofta en officiell version av verkligheten, angående vad du kämpar för. Det betyder inte att det osagda inte behöver existera. Själv stöttar jag inte RFSL, utan barn och unga, utsatta för övergrepp.

Vad gäller de här missbrukarnas motiv till morden, så lär det strax komma fram. De kanske behövde pengar? Vi får se.
Citera
2025-02-12, 09:09
Medlem
I lokaltidningen står idag detta:

33-åringens advokat avsäger sig uppdraget: "Advokatetiska skäl"
Advokaten Carolina Nilsson avsäger sig uppdraget som offentlig försvarare för 33-åringen som misstänks för dubbelmord. I stället blir det Jonas Westerlund som tar över.
– Jag gör det av advokatetiska skäl.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in