2025-02-04, 13:02
Avstängd
Talking-Donkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hissen100
Det här var goda nyheter. Omvänd vinstvarning! Alla dotterbolagen har gått över förväntan. Sen har Q4 varit otroligt bra! Astor har mycket i görningen bl.a. drönarstöraren Astor eclipce som är på gång att serietillverkas.
Fortfarande ligger jag minus med mitt GAV, gick in alltför tidigt men nu är det inte långt borta från att ligga plus. Ligger väldigt tungt i detta bolag. 2025 kommer att bli ett kanonår!
Du ser inga större risker då?
Jag är alltid rädd att aktien bara är något att lura småspararna med.
Jag funderar på att rensa bort litet surdeg och satsa mer pengar i Astor idag eller imorgon.
Citera
2025-02-04, 13:15
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Talking-Donkey
Jag funderar på att rensa bort litet surdeg och satsa mer pengar i Astor idag eller imorgon.

Det kommer att bli en fortsatt volatil resa. Förhoppningsvis mest uppåt.
Citera
2025-02-04, 13:29
Avslutad
Citat:

Några större risker ser jag inte. Men bolaget har expanderat väldigt mycket och gjort en del förvärv. De har gjort en del riktade emissioner för att finansiera uppköpen men alltid till högre kurser. Bolagen de har köpt har gått väldigt bra så det har verkligen lönat sig. På kort sikt kan aktiekursen dämpas om ytterligare förvärv görs, det vet man aldrig, så det är den risken jag ser. Men bolaget har framledes signalerat för stark tillväxt och positivt nettoresultat. De har gått bättre än förväntat så framtiden ser ljus ut hur man än vänder och vrider på det.
Citera
2025-02-10, 15:42
Medlem
Kolonns avatar
Citat:
Jag tycker risken från nuvarande nivå är väldigt begränsande. De består av fem bolag som är inriktade på sin nisch.

De tillverkar heller inte enbart materiell till försvar, de tillverkar även båtar, båtmastar, bilfälgar (Marstrom), medicinutrustning (Mikroponent), bilindustrin (Mikroponent), rymdindustrin (Scandiflash+Mikroponent).

Både Mikroponent och Marstrom har nya maskiner som dragits igång nu vid årsskiftet som ökar kapaciteten ytterligare.

De har visat sig vara vinstdrivande under hela 2024 trots de enorma satsningar på tillväxt.

Men hela aktiemarknaden sitter och väntar på Eclipse/Astor IV.
Citera
2025-02-11, 10:23
Avslutad
Nu fick de dessutom en köprekommendation på 17 kr där det framgår att det är en välskött företag som har gjort genomtänkta investeringar. ” Här visar Scandinavian Astor Group (Astor), en serieförvärvare inom industri och försvar, en stark meritlista med att förvärva dolda mästare med marginaler över genomsnittet till attraktiva priser (sex förvärv för 195 Mkr till endast 6,3x EV/EBITDA med en genomsnittlig EBITDA-marginal på 17%).”

Dessutom har Sverige tredubblat sina försvarsutgifter sen vi gick med i NATO, det ska även utökas med 7% varje år till år 2030.

Sänder med en länk:

https://www.placera.se/placera/pressmeddelanden/2025/02/11/scandinavian-astor-group-original-research-scandinavian-astor-group-ab-von-nuways-ag.html
Citera
2025-02-11, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hissen100
Nu fick de dessutom en köprekommendation på 17 kr där det framgår att det är en välskött företag som har gjort genomtänkta investeringar. ” Här visar Scandinavian Astor Group (Astor), en serieförvärvare inom industri och försvar, en stark meritlista med att förvärva dolda mästare med marginaler över genomsnittet till attraktiva priser (sex förvärv för 195 Mkr till endast 6,3x EV/EBITDA med en genomsnittlig EBITDA-marginal på 17%).”

Dessutom har Sverige tredubblat sina försvarsutgifter sen vi gick med i NATO, det ska även utökas med 7% varje år till år 2030.

Sänder med en länk:

https://www.placera.se/placera/pressmeddelanden/2025/02/11/scandinavian-astor-group-original-research-scandinavian-astor-group-ab-von-nuways-ag.html

Det var en köpt analys men ändå en riktigt bra analys.
Citera
2025-02-11, 22:47
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Skagget123
Det var en köpt analys men ändå en riktigt bra analys.

Det har inte framgått om det är en beställd analys eller inte, men det får man nog förmoda. Givetvis så får man ta alla såna här rekar för vad det är eftersom det kan föreligga en intressekonflikt. Men det ligger trots allt i analyshusets intresse att vara någorlunda opartisk och göra en genomgripande och korrekt analys. Ser fram emot rapporten om 8 dagar.
Citera
2025-02-12, 10:47
Medlem
Från sida 5 i analysen,

”Following its predecessor (Astor III), Astor IV is still under development, but first delivery contracts have already been signed.”
Citera
2025-02-12, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jabuka1974
Från sida 5 i analysen,

”Following its predecessor (Astor III), Astor IV is still under development, but first delivery contracts have already been signed.”

Oj. det var en nyhet!
Citera
2025-02-12, 16:32
Medlem
Kolonns avatar
Fin och gedigen analys Säljs det Astor IV och Eclipse måste dom höja riktkursen dessutom.
Citera
2025-02-17, 14:21
Avstängd
Talking-Donkeys avatar
Nu är det gott att man inte sålt Astor.
Tror den kommer fortsätta uppåt.

Sålde hälften av mina Saab för 270.7
Fin uppgång, men det kanske kommer falla tillbaka något?

Vad tror ni?
Citera
2025-02-17, 15:25
Medlem
Citat:
Nu är det gott att man inte sålt Astor.
Tror den kommer fortsätta uppåt.

Sålde hälften av mina Saab för 270.7
Fin uppgång, men det kanske kommer falla tillbaka något?

Vad tror ni?

SAAB är ju svår, uppgången nu är på att Trump rövknullar EU i Ryssland. Vilket leder till att EU måste klara sig själv. Vilket leder till att man måste rusta upp. Vilket leder till att SAAB kan sälja mer.

Vilket då leder till att aktien gick upp.

Astor är lite annat ändå de hade omvänd vinstvarning. Men nog dras de upp av rövknullet de också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in