2025-02-11, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brynolfen
Ja, nu har jag väl aldrig sagt att man skjuter lika fort med en repeter som en semiauto ? Min poäng var att alla vapen är farliga och kan orsaka stor skada i händerna på fel person , skillnaderna är inte så stora som en del vill få det att låta som för att ha en anledning att förbjuda en viss vapentyp.

Vilka skador det blir hanldar mer om yttre omständigheter och hur "duktig" och målmedveten skytten är, vilken kaliber man använder osv snarare än själva vapnet i sig även om det givetvis har en viss betydelse. Poängen är att det inte har så stor betydelse att det ska rättfärdiga ett förbud mot just AR-15.

Sen ditt resonemang där du blandar in dynamiskt skytte är bara kosntigt , med det resonemnget och din uppenbara övertro på AR-15:s förträfflighet så borde väll alla jägare bara jaga med AR-15 om det är så bra och effektivt , det är väl snarare du som säger emot dig själv.
nu har jag syftat på alla halvautomatiska gevär inte bara ar 15. Finns ju SVT 40 eller m1 garand, Automatgevär m/42 mm. Eldhastighet har betydelse hur mycket skador ett vapen kan orsaka sannolikhet att träffa och skada ökar ju högre eldhastighet. Givetvis har förmågan att hantera vapnet en viss inverkan. De som har licens brukar ha någon form av kunskap att hantera vapnet
Citera
2025-02-11, 21:33
Medlem
lyktstolpes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buddy99
Ja, dessa vapen blir eftertraktade och hamnar på så vis i orätta händer.

Hamnar de i fel händer är det fel på bakgrundskontrollen på den som innehar vapnet och inte vapnet i sig.

Eftertraktade är de för följande(och inte för att skjuta människor):

Den är ergonomiskr bra för de flesta med justerbar kolv. Rekylen går rakt bakåt, minimalt pipuppslag, vilket förstärks av mynningsbromsen. Pistolgrepp ger bättre avfyrning. Halvautomatfunktionen ger goda möjligheter till uppföljningsskott.
Den är lätt att rengöra, då pipan är lätt demonterbar. Pipan är på de flesta modeller friflytande.
Jag förstår snarare inte, varför man inte skulle vilja ha en. Jag ser den som ett utmärkt jaktvapen.
Citera
2025-02-11, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fluff995
Du har inte följt med på sociala medier senaste dagarna märker jag.

Vad menar du? Jag menar att varför ska han bry sig så mycket att ett vapen förbjuds? Jag är medveten om Örebro, om det var det du menar.
Citera
2025-02-11, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Du har säkert en helt unik begåvning och säregen kunskap vad gäller vapen, men någon mynningsladdare användes INTE vid dådet. Mynningsladdade vapen användes på 1800-talet.

de var ett halvautomatiskt vapen som användes så hade inte civilt folk haft tillgång till de så hade han troligen inte kunnat skjuta så pass många med repeter gevär eller myningsladdat gevär eller så hade han troligen varit tvungen och ha med sig en drös musköter eller repeter gevär som var förberedda. Finns en orsak att vi inte tillåter civilsamhället ha tillgång till automatvapen eller maskingevär eftersom att de har högre eldhastighet. Räcker väl med en sån typ som Mattias Flink som fick tillgång till automatvapen och fick psykbryt 7st fick sätta livet till. Då var de lättare att komma åt vapen från de militära som ändrades på senare år
Citera
2025-02-11, 21:52
Medlem
fluff995s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vmpolen2022
Vad menar du? Jag menar att varför ska han bry sig så mycket att ett vapen förbjuds? Jag är medveten om Örebro, om det var det du menar.

Nej, jag menar att hela sverigedemokratiska väljarbasen flippat.

Plus då att lagskärpningen går emot både vallöften, avtal och sverigedemokratiska grundprinciper. Men jag menade främst att X, Facebook, Flashback mm gått glödhet i flera dagar pga SDs ställningstagande. Klart Jomshof bryr sig om saker som kan få SD att gå mot ett stort valnederlag, eller i värsta fall att hela partiorganisationen kollapsar.
Citera
2025-02-11, 22:06
Medlem
Jomshof kanske väntar till hösten och då utmanar Åkesson som partiledare?
Citera
2025-02-11, 22:12
Avslutad
Jahapp, då blev Rickard Andersson martyr inom SD/högerextrema -kretsar, året lågoddsare .

Se DN, SvD, Aftonbladet, Expo etc.
Åkesson fattade detta och tog det enda möjliga beslutet, man kan inte vara skolskyttarnas parti utåt. Helt rätt taktiskt beslut. Hur kan man ens tro nåt annat?

Ledningen visade var skåpet ska stå, Tobbe lär inte heller släppas i in från kylan. Ens om han kommer med kalashnikoven eller AR15 i högsta hugg som på bilderna han postade.
Citera
2025-02-11, 22:16
Medlem
Schnuppfens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chunky000
Jomshof var / är den jag personligen har mest förtroende för i SD ,så trist , Antar att det här är början på slutet !?

Nejdå, det rådde enbart en kommunikationsbrist i sammanhanget. Jomshof följde den gamla regeln "Såsom i USA ock i Sverige". Han utgick från att den Amerikanska AR-15 debatten kunde översättas till svenska folkets syn på saken - Men det kunde den inte!
Citera
2025-02-11, 22:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av fluff995
Vore väldigt konstigt om man inte gjorde vissa offer på landsdagarna 2025. Man kan göra olika bedömningar av hur många SD-väljare som faktiskt bryr sig om gun-gate, men det är i alla fall uppenbart att det är en märkbar del av SD-väljarkåren, och en ansenlig del av de partiengagerade. Nåt måste göras för att visa att man inte skiter i vad de tycker.

Jimmie har suttit sedan sedan stenåldern, och är uppenbart inte tillräckligt energiskt längre. Han har redan tagit närapå ett sabbatsår pga utbrändhet, och borde kanske ha avsatts redan då. Ingen gillar Vinge. Gillar dom honom ens i Stockholm? Han och Linda Lindberg var båda inblandade i förhandlingarna som föranledde Tidöavtalet, som jag personligen tycker måste ses som ett stort misslyckande. Vad ska man göra med losers som varken är populära eller kompetenta? Byta ut dem mot yngre och hungrigare förmågor.

Blir väl kanske Skåne och Stockholm mot resten av landet på landsdagarna. Känns som att Jimmiegänget har sitt stöd där, och kritikerna sitt stöd i resten av landet.

Jag tror att det egentligen började redan förra året i Sölvesborg där SD Borgen är och hela SD styrelsen avgick.
Detta skaka nog till partiet ordentligt...
Citera
2025-02-11, 22:26
Medlem
Separatistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schnuppfen
Nejdå, det rådde enbart en kommunikationsbrist i sammanhanget. Jomshof följde den gamla regeln "Såsom i USA ock i Sverige". Han utgick från att den Amerikanska AR-15 debatten kunde översättas till svenska folkets syn på saken - Men det kunde den inte!

Du har ju helt missat vad frågan handlar om, och då blir slutsatserna därefter.
Citera
2025-02-11, 22:31
Medlem
HugoStieglitzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buzzerbuzzer
Skyttarna bryr sig mer om sina pengar än om vilket gevär dom får ha i vapenskåpet dom kommande åren och röstar moderaterna oavsett.
Citat:
Ursprungligen postat av sonicguide
Frågan är varför det är så många sverigedemokrater som vill kunna bära runt på ett halvautomatiskt vapen. Har det alltid varit så? Inte konstigt att polisen håller extra koll på extremhögern.
Citat:
Ursprungligen postat av anomalign
Inte för att försvara Åkesson, men inte är väl frågan om rätten att ha semiautomatiska vapen någon hjärtefråga för SD?
Man kan tycka att ett nischat förbud mot just AR 15 är en ickefråga, men det är det egentligen inte. Tidigare var frågan om vapenlicens främst en byråkratisk fråga som hanterades av tjänstemän hos Polismyndigheten, och det fanns en uppfattning bland många att det var aktivistiska tjänstemän som försvårade vapeninnehavet och inte politiker. Nu har flera politiker börjat bekänna färg, och de gör det dessutom på ett sätt som faktiskt avslöjar mycket.

Man vill förbjuda en vapenmodell som inte användes vid den senaste skjutningen i Sverige, i stället förbjuder man då ett vapen för att det används vid skjutningar i USA som ligger en hel ocean bort. Amerikaniseringen av svensk politik går bara längre och längre, och hade det varit dubbelt så vanligt med skjutningar med AK74/-101 i Ryssland så hade ingen brytt sig eftersom Ryssland är ett land som svenskar knappt vet någonting om alls (utom att man är mot invasionen av Ukraina).

Viljan att förbjuda vapen uppstår i affekt och inte med någon eftertanke. Som om folks tankar radiostyrs av media så bortser man helt från alla illegala vapen som gängkriminella använder, i stället sublimeras ilskan mot lagliga vapen och den (extremt lilla vågar jag påstå) minoritet av dessa som använts vid dödligt våld.

Frågan om att få äga vapen är mycket viktigare än vad folk tror. Vi lever i en stabil demokrati och många tar dagens ordning för given. Den som kan extrapolera samhällstrenden ser dock både ökad polarisering och en stat som av allt fler uppfattas som både fientlig och korrupt. De har inte nödvändigtvis fel heller, eftersom staten allt mindre styrs av byråkrater som är där för att utföra en uppgift och i stället mer driver sina egna agendor och ofta utan att politikerna kan eller vill göra något för att stävja det. Demokratins största fiende idag är demokratin själv och alla de politiker som jagar kortsiktiga poäng i stället för att tänka som statsmän.

Om (eller kanske rentav när) staten kollapsar eller alltmer förknippas med en viss gruppering så kommer allt fler känna ett (förmodligen rättmätigt) behov av att ha ett eget våldskapital för att inte vara utlämnade. Många säger att vi måste värna vår demokrati, men du kan inte tvinga andra att värna den eftersom de ofta fyller demokratibegreppet med ett väldigt subjektivt och nischat innehåll.

De som förstår detta lär kunna anpassa sig och skaffa vapen ändå, de största förlorarna kommer att vara de som jublar när makthavarna avväpnar folket för de förstår inte ens varför de borde vara oroliga.
Citera
2025-02-11, 22:43
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lilla-Plutten
Tror även att starten av detta var det som skedde i Sölvesborg SD's fäste, att hela SD styrelsen avgick med omedelbar verkan..
Tog nog väldigt hårt för hela SD som parti...

Tror Du att Sölvesborg har fått så stort genomslag på riksnivå? Säkert vissa interna effekter, men för väljarkåren i stort är jag mer tveksam.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in