2025-02-11, 18:04
Medlem
Bigpoxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Martensite
Suck! Givetvis skall gärningsmannen utmålas som någon sorts offer. Han var en "ensamvarg" och han var "arbetslös". Varför skall alltid kriminella utmålas som offer i svensk media? Samma sak med alla kaosblattar som skjuter och spränger. "Aaa, men han hade faktiskt en svår barndom, så det är klart vi förlåter honom" eller "Han blev underkänd i matte på högstadiet, så givetvis är det fullt rimligt att han spränger folk i luften, döm honom inte". Sluta utmåla äckliga svin som offer! De förtjänar bara förakt!
Fram till den dagen han beslutade sig för att ta med sig ett antal människor in i döden var han på många sätt ett offer. Ett offer för svåra personlighetsstörningar som begränsade hans liv så han fick leva till stor del i ett utanförskap med en oförståelse från omgivningen. Stämmer det sedan att socialen raserade den tillvaro han ändå lyckats bygga upp genom att ställa krav som han inte kunde leva upp till var han ömkansvärd.

Men som sagt, det var innan han tog ett beslut som präglas av ren ondska och hänsynslöshet av värsta slag. Efter det finns bara avsky och förakt att känna för han.
Citera
2025-02-11, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Ingenting tyder på att du tänker logiskt.

Jag tar det med dig eftersom att du tycks uppfatta saken som ett mysterium.

Cooltrayne

Mördaren valde medvetet skolan för att han kände till platsen sedan tidigare, offren är slumpmässiga då de råkade befinna sig där och då.

Jag svarade på ett tidigare inlägg, där en polis påstod att de inte hittat något motiv.

Det är väl bara att hoppa bak några inlägg så ser du ju det?
Lite segt att du ska tala om för mig att jag har fel, när jag håller med dig från första början?
Citera
2025-02-11, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Dom hoppar från att det var mot soc till att det var slumpmässigt och utesluter inte främlingsfientligt dåd.. vad bli bästa då?

3 motiv som inte är kompatibla. Ja vad gör man då?
Citera
2025-02-11, 18:06
Medlem
Mindbusinesss avatar
Undrar var i Örebro han köpte ammunition? Knappast något man beställer online.
” - Vapeninköpen har funnits med under en längre tid, men det vi kan se är ammunitionsinköp här under 2025 och det kan ju ses som en viss form utav förberedelse. ”
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/flera-skjutna-vid-skola-i-orebro?inlagg=a1b7170b00b9f06b86ffc9505b941428
Citera
2025-02-11, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Jag pratar inte om media utan polis och regering!

Ja, men varför skulle polis och regering mörka något som tidningarna redan har bestämt sig för, och skrivit om, tänker jag.
Citera
2025-02-11, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Det är inte alls klart att mördaren drevs av ett hat specifikt mot de han mördade.

Han kan ha hatat samhället och skolan som samhällsinstitution blev platsen att markera detta hat i syfte att skada samhället i stort.

Han har lyckats.
Dvs han är en klassisk skolskytt, om än till åren kommen. Det är nästan alltid en attack på skolan i sig där den får stå symbol för allt möjligt - samhället, amerikanska drömmen, personliga misslyckanden, förnedring. Vilka han skjuter spelar ingen roll för honom, bara det är så många som möjligt.

Man tycker att detta borde vara logiskt för de flesta, men icke. Adam Lanza sköt bara 7-åringar. Hmm, måste bero på personliga agg mot just 7-åringar. Derp derp!
Citera
2025-02-11, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Benka60
”Leif GW Persson förklarar det bra, hans koppling till ett socialt sammanhang i samhället var ju denna skola, han tog ut sitt hat mot dem där. Han kände sig förmodligen misslyckad och utanför tror jag och det vändes i ett hat som han tyvärr riktade utåt mot oskyldiga”

Jag håller med GW. Att tillslut blev det för mycket. Att han skaffat rökgranater och flera magasin tyder på att han hade planerat detta ett tag eller om han såg att han köpte samma utrustning som han hade i CS.
Sedan är ju frågan om det blev för mycket tankar så det slutade med att spela CS IRL.

Den teorin har jag varit inne på. Det skulle kunna förklara varför han hade 3 vapen (vilket jag kan tycka är udda) på sig och massor av ammunition, rökgranater, att han bytte om till andra kläder och gick in i karaktären. Han spelade CS irl.
Senast redigerad av Snorkraka887 2025-02-11 kl. 18:11.
Citera
Avstängd
Elm17s avatar
Foliehattar på alla som skyllde detta på rasistdåd.
Citera
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mindbusiness
Undrar var i Örebro han köpte ammunition? Knappast något man beställer online.
” - Vapeninköpen har funnits med under en längre tid, men det vi kan se är ammunitionsinköp här under 2025 och det kan ju ses som en viss form utav förberedelse. ”
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/flera-skjutna-vid-skola-i-orebro?inlagg=a1b7170b00b9f06b86ffc9505b941428

Precis som jag trodde hela tiden. Han började planera det här dådet när han fick försörjningsstödet indraget i januari.
Citera
2025-02-11, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anteanti
Tänkt på de med, han verkade väldigt lugn hela tiden, förmodligen nån medicin eller dylikt

Han kanske var psykopat och hade ett flackt känsloliv. Avtrubbad.
Citera
2025-02-11, 18:09
Medlem
När polisen säger att Rickard "valt offren slumpmässigt" menar man, såvitt jag kan tolka det, inte det definitionsmässiga "slumpmässigt", utan helt enkelt att det "råkat bli dessa". Med det menar man att han inte gått in i skolan för att skjuta sin gamla mattelärare. Däremot säger man fortfarande att det är öppet om det är ett ideologiskt motiv, senaste i intervju i DN idag. Min tolkning är att man hittat information om att Rickard har någon typ av ideologiskt intresse, men att han under själva skjutningen fått nöja sig med dom offer han lyckats skjuta helt enkelt.
Citera
2025-02-11, 18:11
Medlem
skoputss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AH88
Det går knappt att resonera kring det utan att bli anklagad för att rättfärdiga attentat samt att vara rabiat rasist men skönt att polisen bekräftar det som många gissat/förstått redan. Det är statistiskt lätt att räkna ut att de döda tycks stå i relation med hur etniciteten såg ut på stället. Nu saknas det bara att TV4 pudlar angående sitt självsäkra uttalande gällande deras "experters" analys av ljudklippet. Alla har uppenbart sina egna agendor.

Hoppas tv 4 blir anmälda; de är, i det här läget, ett hot mot rikets säkerhet.

Edit: Ulf Kristersson borde skämmas, och sluta ömka invandrare innan han har en aning; han splittrar landet och sår oro i befolkningen.
Senast redigerad av skoputs 2025-02-11 kl. 18:17.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in