2025-02-11, 15:05
Medlem
RutgerFuchss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GustafBradson
Vi kommer nog tyvärr inte att bli så mycket klokare efter ett år heller, eftersom ingen vet vad som rörde sig i huvvet på GM för en vecka sedan.

Visst vi kanske vet mer hur han har surfat och sådana saker men någor motiv, i djupare mening, är nog svårt att få fram eftersom GM är död.
Ja, det är nog digitala spår som man i så fall får fiska upp, annars verkar han ha varit socialt isolerad. Möjligen skulle intervjuer med socialtjänsten eller familj kunna ge något, men det borde ha framkommit vid det här laget.
Citera
2025-02-11, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lamplight99
Min kompis barn går på skolan intill. Det första jag fick höra av denna ungdom plus klasskompisar var att ”någon sköt på skolgården med automatvapen”.
De hade sprungit för livet. Eller så uppfattades det bara så för att skolorna låg så tätt. Men det är mkt motstridiga uppgifter… det har väl bekräftats nu att han först gick och bytte om och sedan öppnade eld inne på Risbergska?
Han sköt inte utomhus. De som hittades vid entrén hade lyckats ta sig dit. Att ambulansen fick retirera var för att de hörde skott och inte kunde bedöma om det var inne eller utomhus.
Citera
2025-02-11, 15:06
Medlem
Bigpoxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spartacusnch
Spekulerar gör folk när de inte får svar, som nu när de lägger en våt filt över det hela o förväntar sig att folk bara ska acceptera att detta kommer ta ett år innan vi får svar. Det är ju sånt som späder på konspirationsteorier.
Folk kommer ändå bara ta åt sig om de får det svaret de vill ha och får de inte det så tror de att det ligger en konspiration bakom och fortsätter spekulera om det motivet de vill att det ska vara.
Citera
2025-02-11, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klockan22.30
Han sköt inte utomhus. De som hittades vid entrén hade lyckats ta sig dit. Att ambulansen fick retirera var för att de hörde skott och inte kunde bedöma om det var inne eller utomhus.
Jag har sett bilder där glasrutor skjutits sönder så skytten kan ha skjutit inifrån och ut genom fönster. Det kan då ha tolkats att skottlossningen skett utomhus. Möjligen.
Citera
Medlem
Hela videon av Hashem Shams när han var inlåst på toaletten på Risbergska skolan i Örebro: https://www.youtube.com/watch?v=Tl8sAzhGqoE
Citera
Medlem
RIKSKRIMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tomtenisse14
Dom anhöriga vill inte läste jag på SVT.

Synd att media inte kan lämna dem i fred.
Citera
2025-02-11, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tomtenisse14
Dom anhöriga vill inte läste jag på SVT.
ok tack, hittade dem dock här på flashback nyss
Citera
2025-02-11, 15:12
Medlem
RIKSKRIMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyberSilvia
Bra jobbat, TV4! Inte helt otippad konsekvens, kanske.

(SVD)

För den som undrar vad det gäller, slänger jag upp filen igen. Många hör "Jag kan (ju) inte jobba! Vafan!" Men vem vet, och vi vet ju inte ens om det var han som skrek. Suck, så jäkla oansvarigt.

https://whyp.it/tracks/256391/europe-jobba?token=rGpZV

Jag tycker det låter som en kvinna som säger något på något annat språk. Tv4 behöver döpa om sig till Ansiktsburk om de visar sig att de hade fel.
Citera
2025-02-11, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gracefulmind

Vårt samhälle, liksom all världens samhällen, bär alla typer av folk/personligheter/öden osv.
Rasister, icke-rasister... Ibland är DET ett motiv - och ibland inte.
Ibland ligger svartsjuka bakom mord. Ibland ekonomisk vinning. Ibland hämnd för en gammal upplevd oförrätt. Ibland bara pga av psykopati och lust... osv.

Det handlar inte om att vi-övriga/efterlevande-ska skapa motivet, dvs fabricera.
Det handlar om att ta reda på fakta och återge den-i den mån man kan finna motivet.

Finns det alltid bara 1 motiv
när en sån här sak händer?
Kan det inte finnas flera bidragande faktorer
som tillsammans utgör motivet
så att alltihop liksom "når upp till tröskeln"
och våldsdådet sker?
Du har garanterat bättre koll än mig på sånt här
och jag frågar mest för att jag är nyfiken.
Citera
2025-02-11, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TjockisHarald
Intrassant artikel dock:
https://lakartidningen.se/opinion/debatt/2016/08/autismpektrumtillstand-vanligt-hos-massmordare/
Avslutningsvis tar Allely och medarbetare upp betydelsen av att rikta intervention/prevention till de individer med autistiska symtom/autismspektrumtillstånd/Aspergers syndrom som visar tecken på vålds- eller skytteintresse. Varningssignaler måste upptäckas tidigt så att farliga händelser kan förhindras. Detta är ett viktigt framtida forskningsfält.

Det gäller att försöka förhindra de autister som har intresse för våld och skytte. Inte autister som inte får bidrag som var vad som sades och jag anser är ett bisarrt påstående.
Citera
2025-02-11, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bigpox
Folk kommer ändå bara ta åt sig om de får det svaret de vill ha och får de inte det så tror de att det ligger en konspiration bakom och fortsätter spekulera om det motivet de vill att det ska vara.
Jo förvisso, men polisen måste ju snabbt ut med ett trovärdigt förhändelselopp och en plan för att förhindra liknande, så de som är rädda o oroliga kan känna trygghet igen, och få folket att känna förtroende igen för polisen. Vilket är viktigare än spekulationerna på flashback.
Citera
2025-02-11, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tetraboxen
Den tanken är ju helt absurd. Att en exakt likadan person ska uppstå och göra exakt samma sak är föga troligt. Du förstår det var? Annars tänk.
Det är stor risk att någon mer kommer inspireras av det här hemska dådet. Vi får inte glömma att det finns "sjuka" människor som inspireras, fascineras och fantiserar om att genomföra just skolskjutningar. Det finns slutna grupper där personer kan dela dessa tankar och fantasier med varandra. En sådan här händelse kan ityvärr i allra högsta grad bidra till att det händer igen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in