Citat:
Ursprungligen postat av
Menea
Fast det verkar ju inte så.. han hade ju gått på skolan och han fick bidrag.. han kunde åka på resor osv osv… han kunde köra bil.. vem betala körkortet? Han åkte på dyra resor..!? Vem betala resorna? Han hade egen lägenhet vem betalade hyror? Jo skattebetalarna och troligen hans föräldrar… han gick på skolan försökte läsa upp matten med enligt läraren kom han ibland .. han satt hemma och spela mördarspel istället vad jag förstod det som.
Samhället verkar gett han hjälp .. det går inte att tvinga någon .. han kunde valt ta sitt eget liv i hemmet men han valde beställa hem rökbomb .. han orkade packa sin väska med vapen ammo.. han tog sig medvetet till skolan bytte om på toan och sköt ihjäl mestadels barns mammor och kvinnor som troligen haft ett betydligt värre liv än honom .. flytt från krig och elände och kämpat för sina egna liv!
Så nu sitter ni här och tycker synd om fanskapet!! Helt sinnesjukt..
Hur du tolkar mitt inlägg som att jag tycker synd om honom, begriper jag inte.
Det har jag aldrig påstått.
En sån här gång måste samhället fråga sig vad som gick fel, varför det gick fel, och vad samhället kan göra för att förebygga att det händer igen.
Gärningsmannen har uppenbarligen inte mått bra.
En människa som begår en sån här gärning kan omöjligen klassas som "frisk".
Eller menar du att han var normal?
Fullt fungerande?
Att han varit utomlands, kunde köra bil, tagit jägarexamen o.s.v. betyder inte att han var "frisk"..
Frågan kokas alltså ner till:
Hur undviker vi att få ett nytt liknande attentat?
Hur ska samhället fånga upp individer som riskerar att bli sådana gärningsmän?
För det är ofta ensamma pojkar/män som är utanför som blir det.