2025-01-26, 23:50
Medlem
ImStillCutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
En automat med lockup aktiverat blir ungefär som en manuell ja, och det betyder fortfarande att den beroende på aktuella körförhållanden etc kan antingen dra lite mer, dra likvärdigt, eller dra lite mindre än en manuell.

Du skrev att en DSG slirar på kopplingen när den står still, det är FEL det gör den inte. Nu flyttar du målstolparna och säger att en DSG slirar på kopplingen då och då, framför allt vid kökörning. Ja det stämmer, men det gör väl för fan en manuell låda med, så vad i helvete tror du att du får för poäng med ett så hjärndött argument…?

DSG sparar bränsle i första hand genom att växla mer optimalt än var normalföraren orka eller klarar att göra konstant, och detta sker blixtsnabbt, och styrs av en drös inputs från en mängd sensorer som analyserar och väljer växlingspunkter, samt att man vanligen har fler växlar att spela med som gör att motorn kan hållas mer exakt på de varvtalsområden där den har bäst verkningsgrad etc.

Ingen har flyttat några målstolpar. Hävdar fortfarande att manuell låda vinner i längden i förbrukning.
Manuell låda är mer användbar och därför ska alla lära sig använda eller ta ett automatkort, men det ska INTE kunna bytas till manuell per automatik. Klarar man inte ta körkort med manuell klarar man det inte sen heller. Men det här inlägget tas väl bort det med ...
Citera
2025-01-27, 02:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 448
Vet du jag kan också köra bil men skulle aldrig börja harva manuellt.

Och den dsg du jämför med är lite enklare att klå än sjuan
Det kan ju bero på att du är en dålig bilförare! At köra manuell är inget svårt för en normal person, dessutom drar dom alltid mindre soppa....
Citera
2025-01-27, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ImStillCute
Ingen har flyttat några målstolpar. Hävdar fortfarande att manuell låda vinner i längden i förbrukning.
Manuell låda är mer användbar och därför ska alla lära sig använda eller ta ett automatkort, men det ska INTE kunna bytas till manuell per automatik. Klarar man inte ta körkort med manuell klarar man det inte sen heller. Men det här inlägget tas väl bort det med ...

Det är uppenbart att du ändrade dig efter vad jag svarade (oavsett du gjorde det medvetet eller omedvetet) då du först pratade om stillastående bilar och sen ändrade det till krypkörning.
Oavsett vilket så hade du helt fel i ditt påstående de att en DSG-låda slirar på kopplingen vid stillastående i köer.
En DSG funkar så att så fort du aktiverar broms så ge signal at kopplingarna (ja det är två kopplingar) skall öppnas. Därmed slirar en DSG inte när man står still, och det blir därför heller ingen skillnad mot en manuell vid krypkörning i köer därför att då måste man slira på kopplingen även med en manuell. Sannolikt kan sådan körning t o m vara snällare för kopplingarna i en DSG än en vanlig manuell därför att de allra flesta DSG har kopplingarna i oljebad medan manuella lådor har torrkoppling.

Sen är det inte nåt särskilt starkt argument att manuell skulle vara mer användbar, då skulle vi väl ha samma diskussion om den övriga transmissionen, FWD vs RWD och AWD/4WD, om just vad som är mest användbart alltid är det som är viktigast, för alla, alltid….

Och sen har jag heller inte sagt tvärt emot dig än förbrukning, utan håller med dig att manuell sannolikt än idag kan vara snålare än en automat i länden. Det jag säger är att en automat inte tvunget alltid måste dra mer än en manuell utan kan vara likvärdig eller t o m snålare under viss körning och förhållanden, samt beroende på vilken typ av manuell.

Men ska det i sig verkligen vara någon som är absolut avgörande för vilken växellåda du eller jag ska eller vill välja…?
Låt säga att en person väljer automatkörkort och automatlåda i en mindre bil, medan du väljer manuellt körkort och en större kraftfullare manuell bil. Det kan ju resultera i att din bil ändå kommer att dra väsentligt mer i förbrukning än den andra mindre bilen med automat. Båda har dock valt det ni önskar och vill ha.
Citera
2025-02-01, 01:01
Medlem
Citat:
Gosseliten , jag förnedrar vem som helst bakom ratten
Men klarar inte av att frikoppla och växla?
Citera
2025-02-03, 20:51
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-i-KBA
Men klarar inte av att frikoppla och växla?

Ja jag saknar körkort och har trehjulig cykel och arbetar på samhall
Citera
2025-02-04, 08:23
Bannlyst
Citat:
Ja jag saknar körkort och har trehjulig cykel och arbetar på samhall

Jag kan förstå att man tycker att automat är bekvämare - det tycker jag också - men att inte kunna växla manuellt är ju smått efterblivet.
Citera
2025-02-04, 10:25
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blocktober
Jag kan förstå att man tycker att automat är bekvämare - det tycker jag också - men att inte kunna växla manuellt är ju smått efterblivet.

Ja klarar inte av det alls

Jag förbjöds att ta körkort men det berodde på att jag skelar kraftigt , inte bara dålig motorik
Citera
2025-02-10, 22:35
Avslutad
När jag tänker på det förstår jag inte riktigt varför det här ska behöva vara ett bekymmer för Trafikverket. Om det blir svårt att få tag på bilar för manuell låda att köpa in så får man väl helt enkelt bara lägga det ansvaret på den som ska köra upp.

När jag skulle köra upp för motorcykel lånade jag ingen från Trafikverket, utan körde på min egen.
Citera
2025-02-10, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
När jag tänker på det förstår jag inte riktigt varför det här ska behöva vara ett bekymmer för Trafikverket. Om det blir svårt att få tag på bilar för manuell låda att köpa in så får man väl helt enkelt bara lägga det ansvaret på den som ska köra upp.

När jag skulle köra upp för motorcykel lånade jag ingen från Trafikverket, utan körde på min egen.

Visst måste uppkörningsbilar vara försedda med dubbelkommando numera? Kan problematisera det för uppköraren att hitta sådan. På mc knappast aktuellt.
Citera
2025-02-10, 22:48
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Visst måste uppkörningsbilar vara försedda med dubbelkommando numera? Kan problematisera det för uppköraren att hitta sådan. På mc knappast aktuellt.
Det är ju förstås en grej. Men då kan man ju göra så att man behöver ta körkort för automat först, och sedan får man köra upp för manuell i sin egen bil.

Du har rätt i att det inte är aktuellt för motorcykel, men det är samma sak när man tar körkort för tungt släp eller för tung lastbil.
Citera
2025-02-10, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Det är ju förstås en grej. Men då kan man ju göra så att man behöver ta körkort för automat först, och sedan får man köra upp för manuell i sin egen bil.

Du har rätt i att det inte är aktuellt för motorcykel, men det är samma sak när man tar körkort för tungt släp eller för tung lastbil.
Men inget krav på dubbelkommando på någon av dessa väl?
Tunga fordon har jag ingen direkt koll på, får du köra upp med automat där?
Citera
2025-02-10, 22:56
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Men inget krav på dubbelkommando på någon av dessa väl?
Tunga fordon har jag ingen direkt koll på, får du köra upp med automat där?
Nej, det är inga krav på dubbelkommando på de heller.

Min poäng här är att det inte riktigt behövs dubbelkommando för när du ska köra upp för tungt släp eller för lastbil eller buss, eftersom alla dessa kräver att du har visat att du inte är helt tappad eftersom du måste ha B-körkort för att få göra en sådan uppkörning.

Så därför kan man göra på ungefär samma sätt här. Vill du köra upp med manuell så får du göra det i egen bil utan dubbelkommando, men först efter att du har fått körkort för automat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in