Citat:
Ursprungligen postat av
ImStillCute
Ingen har flyttat några målstolpar. Hävdar fortfarande att manuell låda vinner i längden i förbrukning.
Manuell låda är mer användbar och därför ska alla lära sig använda eller ta ett automatkort, men det ska INTE kunna bytas till manuell per automatik. Klarar man inte ta körkort med manuell klarar man det inte sen heller. Men det här inlägget tas väl bort det med ...
Det är uppenbart att du ändrade dig efter vad jag svarade (oavsett du gjorde det medvetet eller omedvetet) då du först pratade om stillastående bilar och sen ändrade det till krypkörning.
Oavsett vilket så hade du helt fel i ditt påstående de att en DSG-låda slirar på kopplingen vid stillastående i köer.
En DSG funkar så att så fort du aktiverar broms så ge signal at kopplingarna (ja det är två kopplingar) skall öppnas. Därmed slirar en DSG inte när man står still, och det blir därför heller ingen skillnad mot en manuell vid krypkörning i köer därför att då måste man slira på kopplingen även med en manuell. Sannolikt kan sådan körning t o m vara snällare för kopplingarna i en DSG än en vanlig manuell därför att de allra flesta DSG har kopplingarna i oljebad medan manuella lådor har torrkoppling.
Sen är det inte nåt särskilt starkt argument att manuell skulle vara mer användbar, då skulle vi väl ha samma diskussion om den övriga transmissionen, FWD vs RWD och AWD/4WD, om just vad som är mest användbart alltid är det som är viktigast, för alla, alltid….
Och sen har jag heller inte sagt tvärt emot dig än förbrukning, utan håller med dig att manuell sannolikt än idag kan vara snålare än en automat i länden. Det jag säger är att en automat inte tvunget alltid måste dra mer än en manuell utan kan vara likvärdig eller t o m snålare under viss körning och förhållanden, samt beroende på vilken typ av manuell.
Men ska det i sig verkligen vara någon som är absolut avgörande för vilken växellåda du eller jag ska eller vill välja…?
Låt säga att en person väljer automatkörkort och automatlåda i en mindre bil, medan du väljer manuellt körkort och en större kraftfullare manuell bil. Det kan ju resultera i att din bil ändå kommer att dra väsentligt mer i förbrukning än den andra mindre bilen med automat. Båda har dock valt det ni önskar och vill ha.