2025-02-10, 21:53
Medlem
Taufatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhiskeyTango84
Det är svårt att ens få vapenlicens idag. Du får inte ha något på dig i belastningsregistret, du måste vara totalt pålitlig i nykterhetsynpunkt och en väldans massa sjukdomar, handikapp och mediciner är också diskvalificerande bla.

Dessutom måste du ha en jägarexamen på det alt varit med i en sportskytteförening en längre tid och dessutom vara en aktiv medlem och hyfsad skytt på det.

Licenserna är inte på livstid längre utan är villkorade på 5 år och om pappa staten anser att du tex inte tävlar aktivt tex som sportskytt över den tiden så kan licenser återkallas.

Minsta brott eller ett och annat omhändertagande för fylla eller om du skulle bli sjuk eller handikappad så ryker licensen direkt.

Dessutom inga kulgevär med större magasin än femskottsmagasin och inga hagelvapen som rymmer mer än 2 patroner, undantaget den du kan ha laddad i loppet lagligt på en semiautomat plus då den extra kula du kan ladda i loppet på din studsare lagligt.

Dessutom total uppsyn vad det gäller vapenskåp osv och polisen kan inspektera ditt hem när som helst och brister det i säkerhetsrutinerna där så tar de bara med sig dina vapen och licensen återkallas.
Det är väl ändå ganska lätt att få vapenlicens. Jägarexamen är inte svårt och sedan bara vänta 6-8 veckor på att polisen ska behandla din ansökan. Jag tror runt 90% av alla inte har något problem att få godkänt på ansökan. Sedan är det bara enhandsvapen som är femåriga licenser. Vapen på jaktlicens vara i alla tider och du behöver inte ens redovisa jaktmark eller något utan bra godkänt resultat på examen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OliverCromwell
Sossarna stödjer ju förslaget. Det var deras förslag från början ju.

S och M kan lätt få den igenom utan SD.
Tack, har inte följt denna fråga då den inte påverkar mig.
Citera
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Nej men en vildsvinsflock kan vara stor, hundratals individer. Det blir till att använda gifter istället om du inte får använda semiautomat. Jag tycker inte det är en rimlig väg att gå, i synnerhet om det är någon slags lathetsgrej att de inte vill psyktesta folk med licens.

Okej, visst, då förstår jag poängen.

Fel tråd kanske, men utöver bättre kontroll av vilka som får licens skulle det väl kanske även vara en idé att inte utfärda livstidslicenser? De som sysslar med sportskytte måste väl regelbundet förnya sina licenser medan jägare har dem livet ut?
Citera
2025-02-10, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Twitterturken
Nu har SD verkligen skitit i det blå skåpet, Jomshof var en av få politiker inom SD som inte vänt kappan efter vinden och bytt åsikt i var och varannan fråga.

Tror detta är början på slutet för SD, valet 2030 åker de nog ut ur riksdagen.

Skiter väl Jimbo i, han har kommit fram till köttgrytorna och har fribiljett till buffen livet ut. Vad Svennebanan och Ahmedkoran tycker ger han röven i.
Citera
2025-02-10, 21:56
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptagon
Richard Jomshof avgår som ordförande i justitieutskottet då han och SDs ledning har olika syn på om det halvautomatiska geväret AR 15 ska vara lagligt att inneha i Sverige eller inte. Vad är era tankar kring detta?

https://x.com/RichardJomshof/status/1889022940638798072?ref_src=twsrc%5Etfw%7Ctwcamp%5 Etweetembed%7Ctwterm%5E1889022940638798072%7Ctwgr% 5E3fbc85f889dd16af446290b5729eff1b862b1674%7Ctwcon %5Es1_&ref_url=https%3A%2F%2Fwww.aftonbladet.se%2F nyheter%2Fa%2FRr77qd%2Faftonbladet-direkt%3FpinnedEntry%3 D1334826

Bra gjort av Jomshof (om han nu avgått av egen fri vilja?)! Han visar att han tar ansvar när partiet sviker sina väljare.
Citera
2025-02-10, 21:56
Medlem
tlcswes avatar
Citat:
Haha! WHAT?!

Den får du verkligen förklara?

Terroristen i Nice som körde ihjäl ett 100-tal pers 2015 var mycket mer effektiv än någon med ett skjutvapen.

Din logik hänger verkligen inte ihop.

Ja det är jättegulligt av dig att plocka fram ett exempel där en bil användes i ett tereordåd.

Man på vilket sätt är det svårt att förstå samhällsnyttan mellan en lastbil och ett automatvapen?
Citera
2025-02-10, 21:57
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vintergrisen
Okej, visst, då förstår jag poängen.

Fel tråd kanske, men utöver bättre kontroll av vilka som får licens skulle det väl kanske även vara en idé att inte utfärda livstidslicenser? De som sysslar med sportskytte måste väl regelbundet förnya sina licenser medan jägare har dem livet ut?

Ja absolut. Jag har inga problem med att folk har vapen hemma men det ska ju vara regelbundna kontroller både på personerna och hur vapnen hanteras och förvaras. Jag kommer ihåg att vi brukade skämta om att "Jägarna"-filmerna var dokumentärer, men nuförtiden så tycker jag det inte är ett skämt att säga det.
Citera
2025-02-10, 21:57
Medlem
Han startar nog nytt parti...
Citera
2025-02-10, 21:58
Medlem
Att storma ut från ett möte som en liten crybaby. För fan, Jompa.
Citera
2025-02-10, 21:59
Medlem
Taufatts avatar
Lite förvånad att han avgår för en sådan sak. RJ har väl inte varit någon stor jägarvän utan snarare lite vegan, mot pälsdjur och lite sådana mjuka frågor.
Citera
2025-02-10, 21:59
Avslutad
Citat:
Sossarna stödjer ju förslaget. Det var deras förslag från början ju.

S och M kan lätt få den igenom utan SD.
Det parti som försöker kommer förlora stort på det. Det verkar som det här blev ödesfrågan för i princip samtliga jägare.
Jag tror det har att göra med att både SD och moderaterna lovade lättare vapenregler, och alla inom jakt och skytte såg fram emot det. Men istället förrådde de sina väljare med det största sveket de kunde göra.
Gemene man uppfattar det inte om halvautomatet utan om principen att de ljög folk rakt i ansiktet och sedan högg dem i ryggen.

SD är helt över, moderaterna kommer tappa enorma mängder jägare för all framtid. När folk blivit förrådda är det sällan de kommer tillbaka.

Nu finns en risk att AFS och andra mindre partier kommer explodera i storlek och att de erfarna politiker som inte ville vara en del i att sälja befolkningen till utländsk makt istället går med i dem.

Ska bli kul att se vad som väntar nu för nya initiativ kommer inte dag ett, när människor bestämmer sig så görs det på insidan först, och det är inte förrän senare det blommar ut i gärningar.

Det här kan ha mycket stor påverkan som syns först om tre fyra år.
Citera
2025-02-10, 22:02
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Twitterturken
Nu har SD verkligen skitit i det blå skåpet, Jomshof var en av få politiker inom SD som inte vänt kappan efter vinden och bytt åsikt i var och varannan fråga.

Tror detta är början på slutet för SD, valet 2030 åker de nog ut ur riksdagen.

De ska alltså tappa 16 procentenheter? Tillåt mig att tvivla. Vad menar du att de där väljarna skulle gå till för parti istället?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in