2025-02-10, 17:03
Medlem
rubbergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enders.Aldebrink
Ja absolut lär det skjutits innan också. Jag har inte koll på hur länge det pågått när han började filma.
Men jag kunde inte heller räkna exakt hur många skott jag hörde och avrundade till 50. Tror det var något färre.

Ja så kan det mycket väl vara.

Aftonbladet säger att första skotten på filmen inträffar 12:32:55

https://tv.aftonbladet.se/video/380886/filmerna-visar-skot-45-skott-paa-sju-minuter-och-56-sekunder
Citera
2025-02-10, 17:05
Medlem
jori9900s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Förmodligen triggad av något från nätet... likasinnade. Brukar väl oftast vara så ..

Nja, du förenklar grovt. Dessutom var han ju helt ensam, vilka likasinnade snackar du om?

Han fick sitt försörjningsstöd som han levde på indraget av soc och blev av med lägenheten. Det var det som triggade honom.

Orsaken till att han fick det indraget var misslyckade studier vid vuxenskolan, samma vuxenskola dit han sedan gick för att hämnas.
Citera
2025-02-10, 17:05
Moderator
OYs avatar
Citat:
Tror inte det haft göra med vare sig diagnoser eller mobbing .. jag tror han hade sådant hat mot invandrare. Behöver inte vara svårare än så. Han kan blivit inspirerad av skjutspel och invandring ..

Motivet kan också vara att skada samhället i sig, kanske kände sig sviken, varken mer eller mindre.

Inspirerad av dataspel kan han ha varit oavsett motiv.
Citera
2025-02-10, 17:06
Medlem
Linköpingsmördaren Daniel Nyqvist led väl av en dissociativ personlighetsklyvning. Han kunde se sig själv utföra knivmorden men det var inte ”han”.
Jag vet inte om det finns några likheter med Rickard Andersson men något säger mig att Rickard Andersson inte var sig ”själv” den dagen.
Citera
2025-02-10, 17:06
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vanligajag
Har selektiv mutism kommit upp som en diagnos GM led av ? I kombination med autism.

Selektiv mutism debuterar oftast redan i förskoleåldern. RA pratade i skolan och hade kompisar ända fram till att årskurs 7 inleddes.
Citera
2025-02-10, 17:07
Medlem
Enders.Aldebrinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rubbergirl
Aftonbladet säger att första skotten på filmen inträffar 12:32:55

https://tv.aftonbladet.se/video/380886/filmerna-visar-skot-45-skott-paa-sju-minuter-och-56-sekunder
Men det är svårt att veta hur lång tid det gått, och hur många skott som avfyrats innan han börjar att filma. Eller är det bara jag som har otur när jag tänker?
Citera
2025-02-10, 17:08
Medlem
2big4yous avatar
Citat:
Tror inte det haft göra med vare sig diagnoser eller mobbing .. jag tror han hade sådant hat mot invandrare och kvinnor. Behöver inte vara svårare än så. Han kan blivit inspirerad av skjutspel och invandring .. dock tror jag dessvärre inte detta inte kommer komma ut! Man är rädd för kaos.
Han läste matte vid skolan 2019-20-21 men misslyckades. Kopplingen finns att hitta där.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Linköpingsmördaren Daniel Nyqvist led väl av en dissociativ personlighetsklyvning. Han kunde se sig själv utföra knivmorden men det var inte ”han”.
Jag vet inte om det finns några likheter med Rickard Andersson men något säger mig att Rickard Andersson inte var sig ”själv” den dagen.

Denna "något" känns icke trovärdig
Citera
Medlem
Lyssna tidigare på debatten om vapenlagen mtp brottet här.

Ska man då även se över de som
är olämpliga att ha körkort, förbjuda försäljning av termosar att göra bomber av mm?

Borde man inte i stället gradera och matcha de psykiskt instabilas förmögenhet till aktiviteter och skapa meningsfulla insatser för de i samhället?

Sök 10 jobb i månaden år ut och år in 100, 1000 tals jobb lär inte ge något på CV:t som räcker till jobb. Sen slå undan benen och med tvång dra in ekonomin är en sjuk cyniskt samhällsutveckling. Inhuman och ovärdig för Sverige.

Det är helt orimligt att montera ner hela psykvården och sen bara skapa massa lagar som man tror ska skydda samhället mot dessa oberäkneliga personer som snarare behöver en fast hand, en arbetsdag och vägledning än att lämnas ensamma vind för våg.

Vad säger inte att nästa gång är det en bil eller termosbomb?

När man är psykiskt instabil, desperat och pressad, utan skyddsnät ”tager man vad man haver” som Cajsa Warg sa.

Med eller utan lag, invandrare eller ej.
Citera
2025-02-10, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enders.Aldebrink
Har lyssnat igenom hela en gång utan stopp.
Får det till ca 50 skott som hörs totalt.
OM det stämmer, och med dom uppgifterna från polisen att dom hittade 10 magasin kan han ha haft jaktmagasin med 5 patroner i varje.
Reagerar också på att han verkar röra sig (av hur man hör volymen på skotten) inom en ganska begränsad yta, och även om man tänker på att det går ganska fort mellan svagare smällar till att det smäller utanför dörren.
Brandlarmet startar efter ca 5 min.
Förvånansvärt få skrik från rädda, och egentligen bara vid ett tillfälle.
Vart i klippet ska TV4-frasen vara, kunde inte uppfatta den alls.
Dom ändra röster är mot slutet när polisen ropar.
Och vad är det han säger vid 11.40, "polis..."?

Jäklar va rädd han måste vara när han sitter där inne.

Edit. Låter de inte även som han använder samma vapen, inte hagel?

Det TV4 ska ha hört är vid 0:36 in i videon.
Citera
Medlem
Enders.Aldebrinks avatar
Toalettfilmaren har lagt ut hela filmen idag. Tidigare är det väl bara i media man kunnat se delar?
I så fall kan det ju va så att han nu just fått tillbaka sin telefon från polisen (om inte klippet laddats upp i molntjänst).
Då bör dom ju va klar med hans telefon och vara en bra bit, kanske i slutet av utredningsdelen av händelseförloppet.
Citera
Medlem
Orkar inte läsa igenom tusentals sidor av crap och bullshit.

Har bara en rak fråga!

Har det bekräftats ännu att R endast sköt mot invandrare och skonade dom han ansåg "svenska" till utseendet?

Eller finns det blonda vita "svenska" som är avrättade?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in