Citat:
Ursprungligen postat av
Sagodjur
Man skulle ju t ex kunna behovspröva antalet vapen man har rätt att äga och kunna påvisa dokumenterad användning. Någon som aldrig jagat, vilket kan vara fallet med RM (skolskytten i Örebro) kanske inte bör ha rätten till 4 vapen under 14 års tid.
Eller så kan vi ha förtroende för människor och konstatera att med en halv miljon legala vapen i Sverige är detta en oerhört udda händelse som inte ska få oss att tappa perspektivet och lägga på en enorm massa byråkrati kring ifall någon gör ett uppehåll i sin jakt under en period eller inte.
Sedan finns behovsprövning för den som vill ha mer än fyra licenser. Vapen fem och sex behöver motiveras och när jag ville byta ett sjätte vapen mot ett annat blev jag uppringd av en polis som frågade ut mig om användningen av alla mina sex vapen och varför jag behövde byta.
Det är åtskilliga människor varje år som förlorar sina vapenlicenser efter kontakt med psykiatrin. Det är ett rutinförfarande för vården att anmäla när någon bedöms olämplig. Har RA ens varit i kontakt med psykiatrin som vuxen och vad har de sett av hans mentala status? Vilka mekanismer behöver vi i så fall för att fånga upp de personer som psykiatrin behöver titta på? Det är där vi behöver insatser om du frågar mig.