2025-02-09, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Statistenidittliv
Precis det är alltså någon som inte ens träffar patienterna som avgör.
Det kan det nog vara.

I det här fallet verkar GM inte ha haft någon vårdkontakt. Det har i alla fall inte rapporterats så jag skulle vara förvånad om han hade inkommit med läkarintyg.

Jag tycker jag har goda skäl för den misstanken eftersom han isolerade sig så pass mycket.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ekonomistudent91
Motivet är fortfarande okänt.

Det är också möjligt att det inte kommer att finnas något förundersökningsprotokoll tillgängligt för allmänheten.

Jag är nu helt säker på att GM hade invandrarfientliga motiv och att vår regering också agerar på ett sådant sätt.

Juridiskt material ska vara offentligt om det inte är sekretessbelagt. I detta fall borde det inte röra sig om sekretess, eftersom brott av denna typ inte utgör ett hot mot nationens säkerhet – såvida det inte handlar om att skydda GM och hans invandrarfientlighet eller att gynna Sverigedemokraterna.

Jag anser att det är dags att sätta press på regeringen och avsätta den, för att förhindra att Sverigedemokraterna och andra fientliga krafter styr landet.
GM gjorde detta för att han avskydde skolan och valde därför den som motiv. Med 85 % invandrare så är det inte konstigt att det finns invandrare bland offren.

Hade han haft hat mot invandrare så hade han valt ett annat motiv med 100 % invandrare och där hade han dessutom kunnat döda betydligt fler.

Glöm rasistdåd, han är inte värt det. Bara ett obetydlig svin som sköt i den skola där han inte blivit godkänd.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Artyg
Teorin om att han var ute efter soctanter och skriker "Jag kan ju inte jobba" faller platt när man kollar på listan.
Minns att jag såg ett inslag på teve bara dagen efter händelsen där någon påstod att det fanns personer från socialtjänsten i skolan som gick nån form av utbildning.
Citera
2025-02-09, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mellanting
Det har diskuterats ingående redan.

Myndigheterna har ju ett samverkansansvar så det är faktiskt anmärkningsvärt att han verkar ha uppburit försörjningsstöd större delen av sitt liv.

Mer lämpligt hade väl varit en sjukersättning utan krav på aktivitet.

Ansöker man innan man fyllt 30 finns möjlighet att beviljas aktivitetsersättning, i princip likvärdigt med sjukersättning för äldre sökande. Vad jag förstår kan den ersättningen beviljas bland annat för de med funktionsvariationer åt det autistiska hållet.
Citera
2025-02-09, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ekonomistudent91
Motivet är fortfarande okänt.

Det är också möjligt att det inte kommer att finnas något förundersökningsprotokoll tillgängligt för allmänheten.

Jag är nu helt säker på att GM hade invandrarfientliga motiv och att vår regering också agerar på ett sådant sätt.

Juridiskt material ska vara offentligt om det inte är sekretessbelagt. I detta fall borde det inte röra sig om sekretess, eftersom brott av denna typ inte utgör ett hot mot nationens säkerhet – såvida det inte handlar om att skydda GM och hans invandrarfientlighet eller att gynna Sverigedemokraterna.

Jag anser att det är dags att sätta press på regeringen och avsätta den, för att förhindra att Sverigedemokraterna och andra fientliga krafter styr landet.
Hur kan du vara säker på det? Finns väl mycket mer som pekar på att han själv gått på komvux än invandrarfientliga motiv? Klistrar in mitt resonemang från annat inlägg:

”Han bytte om och startade allt inne i komvuxs del av skolan. Den delen av skolan han själv gått på alltså. (Tes: riktat mot hans egen skolgång)

Det var nationella prov på fm. Detta borde ha medfört att just komvuxelever av en händelse inte var på plats efter lunch just denna dag. (Tes: en tursam miss i hans planering)

Var det endast undersköterskorna som hade lektioner denna eftermiddag? Isf går det att säga ännu mindre om motiv utifrån vilka han dödade.

Jag läste att en matematiklärare dog. Han hade studerat just matematik på Risbergska. Kan han ha haft henne som lärare? Eller var det (vilket jag egentligen tror) också en slump att hon befann sig där precis då? Här skulle det annars faktiskt kunna finnas en koppling GM/BO till skillnad mot övriga han dödade.

En sista sak. OM han främst ville döda personer med invandrarbakgrund. Borde han inte ha startat i SFIs del av skolan då? Den delen han startade i (komvux) borde vara den del av skolan som det en vanlig dag är flest svenskar på plats jämfört med både SFI och undersköterskeprogrammet.

Min slutsats är att det inte går att dra några slutsatser alls utifrån den informationen vi har att tillgå nu. Men att sannolikheten att han var ute efter att ”döda så många invandrare som möjligt” känns låg.

Och att polisen försöker mörka något tror jag absolut inte. Vi kommer få veta, tids nog.”
Senast redigerad av Zymbal 2025-02-09 kl. 20:16.
Citera
2025-02-09, 20:10
Medlem
Bigpoxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GustafBradson
Forskning framtagen i USA visar att en GM kan hinna träffa fyra personer i minuten vid den här typen av dåd.

GM verkar ha varit aktiv i c:a tio minuter. Det ger en teoretisk potential på fyrtio döda.
Det verkar som att inrymningen i lektionssalar har fungerat bra och då antagligen hållit nere antalet offer. Att på ett säkert sätt kunna låsa in sig i klassrum kan nog vara ett minst lika bra skydd som att ständigt ha låsta ytterdörrar på en skola.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
GM gjorde detta för att han avskydde skolan och valde därför den som motiv. Med 85 % invandrare så är det inte konstigt att det finns invandrare bland offren.

Hade han haft hat mot invandrare så hade han valt ett annat motiv med 100 % invandrare och där hade han dessutom kunnat döda betydligt fler.

Glöm rasistdåd, han är inte värt det. Bara ett obetydlig svin som sköt i den skola där han inte blivit godkänd.
Du har ingenting som backar dina påståenden
Citera
Medlem
glajarns avatar
Det konstiga är att dom inte kallar detta för ett terror attack
Hade det varit en invandrare som gått in på en skola och skjutit ihjäl svenskar så hade man helt klart kallat detta för en terrorattack.
Vad han var ute efter är ju ganska klart med tanke på vilka som han dödade.
Att det inte finns motiv är bara skit snack tror jag. Polisen vet nog mer än vad dom säger.
Citera
2025-02-09, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adidaskrigare
Menar du att bara för att dem HITTAR 3 vapen så har han använt dem? Det är ett vagt påstående...
Fine, mellan 1-3 användes och det borde polisen kunna ta reda på.
Citera
2025-02-09, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname

Fast, när islamist-terrorister utför attacker mot västerlänningar så ryker i princip alltid ett antal muslimer med så det säger inte ett skit. Det kan vara så enkelt som att dessa svenskar "kom i vägen", försökte stoppa eller liknande.
Citera
Medlem
Som många skrivit, om RA skulle gått ut på annan valfri skola, butik, köpcentrum, buss, tåg etc och skjutit hade han självklart träffat en viss procent invandrare. 2025, Sverige. Det ser ut så.
Oavsett motiv, som fortfarande ingen vet, så är det ju självklart hemskt.

Min teori är att han valde den sista skolan han gick på, där han misslyckades, för att bevisa att han visst klarar av att prestera ngt, dvs. att skjuta.
Citera
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuor
Adam Lanza hade förmodligen någon typ av schizoid/schizotyp personlighetsstörning. Något åt schizofreni-hållet i alla fall.

Detta är väldigt ovanligt och svårt att diagnostisera. Orsakerna är en blandning mellan DNA, droganvändning och dåliga miljöfaktorer tidigt i livet. Har man starka anlag för det så kan bland annat psykisk trauma utlösa det.

Adam Lanza hade garanterat inte autism och det hade nog inte Richard Andersson heller.

Jag kan tänka mig att den som utredde Richard tog den enkla vägen och gav honom en autismdiagnos för att man inte visste bättre, precis som i Lanzas fall.

Jag tror också att Richard Andersson hade en schizoid/schizotyp störning.

Du är delvis på rätt spår. Adam Lanza hade med största sannolikhet minst TVÅ psykiska störningar/diagnoser, dels någon typ av schizoid/schizotyp personlighetsstörning och dels autism.

Jag tror även att RA hade mer än ”bara” autism.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in