2025-02-09, 12:37
Medlem
moralhoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MurrayHewitt
Aftonbladets grafik med kartor och bilder var intressant.

https://special.aftonbladet.se/story/73ogd9?utm_source=iosapp&utm_medium=share

Värt att läsa! Verkar som han började i ett klassrum tvärs över toaletterna där han bytte om, vilket antagligen är anledningen till att varför så många verkar vara i vård- och omsorg.
Citera
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enders.Aldebrink
Det finns massor av platser att skjuta på om han varit ute efter invandrare osv. Frisörsalonger, restauranger (mitt i lunchtid dessutom), butiker, kyrkor/moské mm.
Så han hade helt klart sitt mål på någon på Komvux. Och där sköt han även dom som kom ivägen. Många invandrare pluggar på komvux samtidigt som det verkar va ett område med många invandrare, och då är det inte konstigt att just dom blir offer.
Dessutom verkar offren ha olika religion och kultur, en blandning av kristna och muslimer mm. Och även svenskar.
Så nej, det bör inte varit ett rasistdåd.

Men på Risbergska som mer eller mindre är en labyrint kunde han agera relativt ostört, särskilt då han hade med sig rökeffekter.

Ute på öppen gata skulle polisen kunna nedkämpa honom mycket tidigare.

Ditt argument håller inte.

Så nej, ingenting är helt klart eller ens klart.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror Sven
Nej, men jag ser det som ett mycket troligt spår. Jag hoppas det inte stämmer.

Nej, jag är inte invandrare. Märkligt påstående i sammanhanget. Likaså att jag "attackerar alla som tror eller diskuterar det motsatta".

Jag tycker du har avslöjat din egen agenda. Tack.

Kan vara så att han var nog ingen rasist men det kändes kanske jobbigare att göra det mot en skola med bara svenskar.
Citera
2025-02-09, 12:40
Medlem
flytandelyckas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Artyg
Vet vi hur RA pratade? Tänker att en person med svår(?) autism inte pratar lika prickfritt som en nyhetsankare.

Hade varit intressant om vi har klipp på GM prata (han ska ha varit aktiv i online-gaming så antigen finns det klipp eller så bör någon veta hur han pratar?).

De autister jag känner har heller inte ett naturligt flyt när de pratar.

Vad är din källa på att han varit "aktiv i online-gaming"?
Citera
Medlem
På den videon som någon filmar utifrån dörren till ingång C tror jag det var? Där filmas mördaren komma gående, och från andra korridoren ser man en person gå snabbt. Helt ovetande om att Hon/ Han strax råkar på denna man med vapen. Den som filmade drog sig snabbt undan och sökte skydd. Undrar vad som hände med denna människa? Om det var denne som hittades alldeles vid ingången död? Kan inte sluta fundera på just detta.
Citera
Medlem
Måste man inte sälja sina tillgångar för socialbidrag, typ bostadsrätt, bild och - vapen
Nån som vet?
Citat:
Ursprungligen postat av Silverglitter
Allt med den här människan är skumt. Han har inte jobbat sedan 2013 men har ändå bostadsrätt, dyra vapen, något år med stor kapitalinkomst och fått socialbidrag i alla år utan att tvingas jobba. Eller har föräldrarna försörjt honom alla år fast han var vuxen? Hur tänkte de isåfall?
Citera
2025-02-09, 12:41
Medlem
Artygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vishking
Spelar det någon roll?

Muslimsk skäggig man= terror
Vit ung man= högerextremism

Det är liksom den bilden vi alla har och förhåller oss till. Det är medfört att hjärnan fungerar så. Är ju rätt logiskt att den fungerar så, ett gäng tonårskillar som går mot dig med uppdragna huvor är troligtvis ett större hot än två glada småflickor som kommer gåendes mot dig med nyinköpt lördagsgodis. Rätt naturligt att vi snabbt kan identifiera var riskerna finns och vilka riskerna är snabbt.

Värre när "seriösa" nyhetsförmedlare gör dito då folk kan få för sig att de har striktare ramar innan de publicerar något.

Klart det spelar roll. Vi sprider ju rädsla och dividerar samhället helt i onödan.

Konsekvenserna av detta hat/rädsla som orsakas av detta dåd (oavsett motiv) kan i långa loppet vara dödligare än själva dådet.

Såvida man inte har en politisk agenda där ens egna världsbild är sanningen så finns det ingen som vinner på att vi drar förhastade slutsatser.
Citera
2025-02-09, 12:42
Medlem
Artygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flytandelycka
Vad är din källa på att han varit "aktiv i online-gaming"?

Polisen sa det, tyckte jag läste det i tråden. Jag sitter på mobil så har svårt att gräva fram det men någon får gärna göra det. Kan leta fram det senare när jag är vid dator.

De nämnde inte specifikt vilken platform etc.
Citera
2025-02-09, 12:43
Medlem
flytandelyckas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Artyg
Polisen sa det, tyckte jag läste det i tråden. Jag sitter på mobil så har svårt att gräva fram det men någon får gärna göra det. Kan leta fram det senare när jag är vid dator.

De nämnde inte specifikt vilken platform etc.

Har inte läst eller hört det någonstans.
Citera
2025-02-09, 12:44
Medlem
SloppySecondss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlinge
Inte invandrare? Då lyckades han ganska dåligt. Vad tänker du att han "var ute efter" då?
7 av 10 vad kan det stå för ?
Citera
2025-02-09, 12:46
Medlem
Artygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flytandelycka
Har inte läst eller hört det någonstans.

Jag letade snabbt med mobilen och hittade detta som första träff i tråden:
(FB) Örebro: Våldsdåd på Risbergska komvux - "Ett tiotal omkomna" (2025-02-04)

Det har definitivt pratats om. Är själv nyfiken på artikeln där SR/SVT pratar om den, någon med länk?
Citera
2025-02-09, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av moralhora
Värt att läsa! Verkar som han började i ett klassrum tvärs över toaletterna där han bytte om, vilket antagligen är anledningen till att varför så många verkar vara i vård- och omsorg.

Idéer om varför byter han om? Han har tre stora vapen, rökgranater, massor av ammunition och magasin. Gå in på toalett för att byta om. Varför besväret. Vilka kläder hade han innan? Och efter ombytet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in