2025-02-09, 11:05
Medlem
jori9900s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2.3
Och du har läst hans förklaring till att han valde just ljusa personer? Enligt honom var det ju för att chansen då var störst att de var just svenskar.

Med andra ord.

Han hade inget emot nordiska människor i allmänhet. Han hade inget emot ljushyade eller ljushåriga. Han var ute efter folk som var svenskar, inte etniska svenskar utan svenskar. Och han låg i krig med Sverige i hans förvirring.

Hade han stött på sin handläggare på immigrationsmyndigheten (eller vem som nu var ansvarig för avslaget på hans asylansökan) där på IKEA så hade han attackerat denna utan tvekan. Och det även om denna var neger eller t o m landsman. Det var staten Sverige han ”försvarade” sig emot, inte etniska svenskar.

Nix. Du svamlar. Han var rasistisk mot svenskar och mördade endast folk med nordiskt utseende.

Dvs, ren rasism.

Det du tuggar om är bara flummigt svammel men konkreta fakta talar sitt tydliga språk oavsätt dina försök att hitta förmildrande orsaker.

Medan örebromördaren hade en tydlig dokumenterad historik av mental sjukdom som utlöste en psykos när han fick sin försörjning avslagen så sköt han på ren måfå i korridoren på dom som var närmast. Det råkade vara en undersköterskeklass som tyvärr blev offren men det var en slump.
Citera
2025-02-09, 11:08
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Verderia
Du argumenterar för argumenterandets sak, vet inte riktigt vad du vill. Nej, jag tänker inte sitta och läsa socialtjänstlagen. Vad som har hänt i Örebro-skyttens fall har inte framgått tydligt ännu så du kan inte säga att några lagkrav har åtsidosatts.
Om han inte hade nån slags sjukintyg var han väl tvungen att söka jobb för att ha rätt till bidrag, och om han då inte sökte jobb så drogs bidraget in - detta är vad jag har uppfattat hittills.
Nej, jag säger att du har fel och sprider felaktig information i tråden.
Citera
2025-02-09, 11:12
Medlem
jori9900s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Och vissa personer, särskilt inom vissa politiska läger, vill inte att gärningsmannen ska passa en viss profil (t.ex. högerextrem, misogyn, rasistisk).. Om han hade varit invandrare hade du/ni kanske accepterat den förklaringen direkt, men eftersom han var svensk vill ni hitta andra orsaker.

Det där är bara dina feministiska förutfattade meningar och lögner.
Du har inga bevis. Då är det bättre du håller klaffen.

Hade han varit högerextrem skulle det finnas bevis på det redan innan. Tex medlem i högerextrema grupper, skrivit högerextrema saker på nätet, delat ut högerextrema plamfetter..mm
Örebromördaren har inte lämnat sådana spår.
Och hade han utryckt högerextrema och rasistiska åsikter skulle polisen tagit både vapen och licenser ifrån honom.

Saken är att du är en idiot utan kunskap om något och därför tror du att det du skriver är vettigt. Det är det inte.
Senast redigerad av jori9900 2025-02-09 kl. 11:14.
Citera
2025-02-09, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jori9900
Nix. Du svamlar. Han var rasistisk mot svenskar och mördade endast folk med nordiskt utseende.

Dvs, ren rasism.

Det du tuggar om är bara flummigt svammel men konkreta fakta talar sitt tydliga språk oavsätt dina försök att hitta förmildrande orsaker.

Medan örebromördaren hade en tydlig dokumenterad historik av mental sjukdom som utlöste en psykos när han fick sin försörjning avslagen så sköt han på ren måfå i korridoren på dom som var närmast. Det råkade vara en undersköterskeklass som tyvärr blev offren men det var en slump.

Du får gärna länka till stöd för att det jag säger (att fienden var Sverige som nation och inte etniska svenskar) är svammel. Googlar du så hittar du just det jag påstår rätt enkelt.

Att mördaren i Örebro var psykotisk har du absolut inga som helst bevis för. Det är en ren gissning baserad på hans dokumenterade sjukdomsbild, att han just åkt på ett stort bakslag i livet samt att det han gjorde tyder på att han inte mådde bra.
Citera
2025-02-09, 11:24
Medlem
jori9900s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2.3
Du får gärna länka till stöd för att det jag säger (att fienden var Sverige som nation och inte etniska svenskar) är svammel. Googlar du så hittar du just det jag påstår rätt enkelt.

Att mördaren i Örebro var psykotisk har du absolut inga som helst bevis för. Det är en ren gissning baserad på hans dokumenterade sjukdomsbild, att han just åkt på ett stort bakslag i livet samt att det han gjorde tyder på att han inte mådde bra.

Att du googlar på något ser jag inte som någon fakta i saken.

När det gäller örebromördaren.
Om det finns dokumenterat att hans sjukdomsbild påvisar psykos så är det ju ett bevis för det. Eller hur?

Bra iaf att du medger att han inte mådde så bra vid tillfället. Tack.
En psykos kan ju utlösas av det och det är ju inget konstigt i så fall. Det är ju därmed en arbetshypotes och ingen gissning.
Senast redigerad av jori9900 2025-02-09 kl. 11:28.
Citera
2025-02-09, 11:26
Medlem
Separatistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Och vissa personer, särskilt inom vissa politiska läger, vill inte att gärningsmannen ska passa en viss profil (t.ex. högerextrem, misogyn, rasistisk).. Om han hade varit invandrare hade du/ni kanske accepterat den förklaringen direkt, men eftersom han var svensk vill ni hitta andra orsaker.

Särskilt vänstern har ju utnyttjat tillfället. De missar ju dock att en stor del av jägarkåren röstar på vänsterpartier.

Som jag skrev i en annan tråd tidigare:

Det illa dolda glädjeruset när en gärningsman tros vara till gagn för politiska poänger göder mitt tvivel på människan betydligt mer än enskilda bestialiska dåd.

Massmord handlar alltid om individen, och i de flesta fall har det sedan länge varit känt att personen haft problem men samhället har inte gjort något - i det här fallet läkare och Polisen.

Vapen i sig är inte farliga.
Citera
2025-02-09, 11:34
Medlem
Citat:
Att du googlar på något ser jag inte som någon fakta i saken.

När det gäller örebromördaren.
Om det finns dokumenterat att hans sjukdomsbild påvisar psykos så är det ju ett bevis för det. Eller hur?

Bra iaf att du medger att han inte mådde så bra vid tillfället. Tack.
En psykos kan ju utlösas av det och det är ju inget konstigt i så fall. Det är ju därmed en arbetshypotes och ingen gissning.

Nej, googla något är inte detsamma som att få fram fakta. Men det är väl iaf lite bättre än att som du, bara påstå saker utan några som helst källhänvisningar?

Sedan kan du gärna få kalla det hypotes om du vill. Ordet betyder ju ”ännu obevisat antagande” och är ju alltså inte detsamma som fakta. Mördaren kan mycket väl varit psykotisk när han begick morden men att påstå att han med säkerhet var det, är fel. Jag har heller inte läst att det finns tidigare dokumenterade psykoser i mördarens sjukdomshistoria.
Citera
2025-02-09, 11:38
Medlem
Citat:
Rasister brukar ljuga

Finns många som är stolta över sina rasistiska åsikter också.

Vad tycker du om hans funderingar om att mordet kan ha varit en olyckshändelse då? Eller att det innan han fick avslag på sin asylansökan verkar som att han tyckte Sverige var ett drömland?

Killen är någon jag inte vill ha som granne och det skulle gälla även om jag hade samma hudfärg som honom.
Citera
2025-02-09, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Losnut
Vem pratar du med?!

Intrycket media ger är snarare att det är betydligt värre ifall invandrare råkar illa ut i samhället än svenskar som inte är värda ett skit.
Media möjligen men inte bland folk och absolut inte här 90% verkar vara nazister eller liknande 🤔
Citera
2025-02-09, 11:44
Medlem
Cadells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fluff995
Vet inte riktigt hur folk förväntar sig att människorna ska få hjälp, om människorna i fråga tackar nej till hjälpen. I mitt jobb (inom vården) har jag genom åren kommit i kontakt med rätt många människor som borde få psykologisk/psykiatrisk hjälp. Men psykiatrikerna kan inte tvinga sig på en person som bestämt säger nej. En enstöring som GM var, misstänker jag, inte intresserad av vård.

Ja, då är det ju en annan sak
Då måste vi införa tvångsvård i sånnafall
Det är ju enda möjligheten.
Personligen väntade jag envist och det gav resultat
Citera
2025-02-09, 11:45
Medlem
Det blev lite olyckligt
Att polisen påstod att det absolut inte fanns ideologiska motiv, efter 5 min

Sen vevar man igång rejält och lägger skuld på andra grupper
Kastar skit på alla med diagnoser, ensamma, utsatta, arbetslösa, bidragstagare mm
Tillbaks till 1800-talet direkt. Vi skulle lika gärna bränna häxor igen

Det man säger är att svaghet är hela orsaken till massmord, absolut inte något annat
Man staplar på ännu mer fördomar för utsatta

Så länge man inget vet
Så håller man tyst
Annars blir det fake news
Citera
2025-02-09, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nitlip
Media möjligen men inte bland folk och absolut inte här 90% verkar vara nazister eller liknande 🤔
Du ser vad du vill se, precis som ljudteknikerna hos TV4 som hallucinerar rasism.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in