2025-02-09, 10:12
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Ser att du sitter och citerar mig med samma ämne i två olika trådar så läs följande:

(FB) USA:s biståndsmyndighet USAID har stängts ned (2025-02-03)

Ja det gör jag då du tydligen inte begriper vad det handlar om och att det är lika sant eller falskt oavsett vem som tar fram uppgifterna
Citera
2025-02-09, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mickenyqvist123
Vi har nog alla sett bilderna och namnen på de DOGE-gorillor som stormade diverse departement de senaste dagarna. De har begått en rad olika brott enligt den samlade expertkårens bedömningar - om de kommer undan med det får framtiden utvisa. Men hur repar de mod att göra dessa våghalsiga stunts?

Jag avskyr aset Elon Musk, och den här episoden är ett exempel på varför. Man kan verkligen se scenariot utspela sig - att han står där och predikar om att de ska rädda världen och dessa techbros blir så pass uppjagade av tanken att vara med i en historisk revolution där de dessutom får jobba under direkt order från sin idol.

Det är omoraliskt. Alla vet att det är mycket enklare att få en 20-åring att falla i led än en 40-åring. Han har fått dem att begå brott som de kanske inte ens är medvetna om själv, inte om han suttit där och predikat som någon ärkebiskop om att allt är bra och det bara är att köra på. Jag tror de kommer haja till om 5-10 år och tänka "fan vilken idiot jag var då, jag blev manipulerad".

Musk utnyttjar sin status till att få andra att göra grovjobbet. Nu har ju hela DOGE-apparaten presidentens beskydd så de kommer säkert att komma undan - men ifall det blir problem i framtiden så är det ju bara för Musk att kasta dessa techbros som han snärjde in under bussen.

Möjligt att Elon en gång i livet hade bra intentioner men inte ens ni MAGA-vurmare kan väl förneka att han blivit mer och mer extrem med sina metoder. Han verkar djupt bitter på livet och vill hämnas på världen för att saker och ting inte blivit som han ville.

Vad ska diskuteras ? Är man inte myndig vid 20-25 års ålder och kan ta egna beslut ? Donald Trump kanske kan benåda de precis som Joe Briben benådade sin familj ?
Citera
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karlsson05
Vilka uppgifter är det som är hemliga? Det handlar enbart att ta fram pengatransaktioner.
Det blir inte mer samt eller falskt oavsett vem som tar fram uppgifterna.

Det viktiga är att det kommer fram vad usa finansierar eller vad de inte finansierar

Ekonomiska transaktioner vilket också inkluderar adressuppgifter till personer med skyddad identitet.
Citera
Medlem
develis avatar
Citat:
Vilka uppgifter är det som är hemliga? Det handlar enbart att ta fram pengatransaktioner.
Det blir inte mer samt eller falskt oavsett vem som tar fram uppgifterna.

Det viktiga är att det kommer fram vad usa finansierar eller vad de inte finansierar
Vet du inte ens vad personuppgifter är?
Citera
2025-02-09, 10:16
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IVidere
Är det Elon eller en av de 6 hackarna du pratar om ? Och om det är en av hackarna vem av de isåfall ?

Som jag fattar det Edward "I was racist before it was cool" Coristine AKA "Big Balls."
Citera
2025-02-09, 10:18
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Ekonomiska transaktioner vilket också inkluderar adressuppgifter till personer med skyddad identitet.
Jasså, vilka då? Menar du organisationen som har fått pengarna?
Citera
2025-02-09, 10:19
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av mickenyqvist123
Varför är du inne på Politik:USA forumet en tidig lördagsmorgon om du inte bryr dig?

Bra fråga jag inte har något vettigt svar på!

Men vad gör det för skillnad för Sverige och svenskarna på individ nivå oavsett vad Trump tar sig för?
Det han gör, gör han för usa! Och det kan vi bara ha åsikter om, göra något kan vi inte.

Så varför bry sig kort o gott.
Tycker vi har tillräckligt med egna bekymmer i Sverige så det räcker och blir över att ta tag i.

Så varför då lägga energi på vad andra länder har för sig.
Citera
2025-02-09, 10:19
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Vet du inte ens vad personuppgifter är?

Vilka personuppgifter? Det handlar om vilka organisationer som har fått del av amerikanska skattepengar.
Citera
2025-02-09, 10:22
Medlem
Citat:
Som jag fattar det Edward "I was racist before it was cool" Coristine AKA "Big Balls."

Okej tack, då ska jag läsa på om denna person och hans historik.
Citera
2025-02-09, 10:24
Medlem
develis avatar
Citat:
Vilka personuppgifter? Det handlar om vilka organisationer som har fått del av amerikanska skattepengar.
Innan du öht öppnar käften mer så bör du ta del om vart de är och roddar.

Parallellt med att återta personal (stämning från fackförbund) blockerade en annan federal domare Elon Musks DOGE från att få tillgång till finansdepartementets register som inkluderar personliga ekonomiska uppgifter om miljontals amerikaner, rapporterade amerikanska medier.
Citera
2025-02-09, 10:24
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:

Ekonomiska transaktioner i USA fungerar inte utan adressuppgifter, typiskt så skriver man checkar vilket inkluderar bostadsadress, d.v.s varje transaktion brukar inkludera en check.

Narrativet som sprids nu är att det enda hotet är från "Deep State" och korrumperade krafter inom landet. USA har inga yttre fiender alls, trebokstavsmyndigheterna är de enda som kan hacka ett sånt här datorsystem så alla kan vara lugna och docila, inget kan hända osv.

I själva verket har de satt upp en stor attackvektor som en hackare kan komma åt alla system via.
Citera
2025-02-09, 10:30
Avslutad
Citat:
Ekonomiska transaktioner i USA fungerar inte utan adressuppgifter, typiskt så skriver man checkar vilket inkluderar bostadsadress, d.v.s varje transaktion brukar inkludera en check.

Narrativet som sprids nu är att det enda hotet är från "Deep State" och korrumperade krafter inom landet. USA har inga yttre fiender alls, trebokstavsmyndigheterna är de enda som kan hacka ett sånt här datorsystem så alla kan vara lugna och docila, inget kan hända osv.

I själva verket har de satt upp en stor attackvektor som en hackare kan komma åt alla system via.

Vad är det för farligt eller fel med att visa hur mycket pengar vissa organisationer har fått?
Har de inte fått några pengar så kan du bevisa det med kontoutdrag, inte svårare än så.

Tycker du att det är rimligt att usa finansierar oppostionsmedia flyktingströmmar och ev opiumodlingar i Afghanistan?

Det är ju sådant som man kunde tro att kina och Ryssland håller på med
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in