2025-02-08, 20:42
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cordelia
Det där stämmer faktiskt inte. Jag känner folk som läser programmet och det är varken enkelt att komma in eller att läsa där. I alla fall inte i Stockholm. Om det är intressant utbildning är väl iof en annan sak… Det är en fil kand + med allt vad det innebär…

Kanske har de högre krav i den staden. Men socionom är 7 terminer så har man bara fil kand så har man gått 6 terminer. Det räcker för att bli soctant, man måste inte ens vara socionom. Det skulle glädja mig om de ökat kraven och ännu mer om de fattar att de måste samarbeta med klienten.
Citera
2025-02-08, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
Ditt andra stycke är vi överens om. Offren verkar ha varit slumpmässiga. Det att han rört sig över en väldigt stor yta och att offren var utspridda, vilken/vilka källor har du till detta?

https://www.tv4.se/artikel/7J3gG1R4t1xHlGZHR0qxWE/nya-uppgifterna-efter-massakern-kropparna-lag-utspridda-oever-stor-yta
”Har rört sig i stora delar av byggnaden”

Nu kommer nya uppgifter om hur dådet och konfrontationen med polisen ska ha gått till.

– Gärningsmannen har gått runt i stora delar av skolbyggnaden, som är på 17 000 kvadrat. Så kan jag säga, säger Lars Bröms, insatsledare för identifieringsarbetet.

Menar du att offren låg utspridda i stora delar av byggnaden?

– Ja, svarar Lars Bröms kort och tillägger att gärningsmannen springer ganska långt in i skolbyggnaden innan han tar sitt eget liv.
Citera
2025-02-08, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlinge
Jaktlag då?

Många jagar själva eller med familj och vänner på egen eller arrenderad mark, utan att vara med i jaktlag.
Citera
Medlem
Ko-vid-19s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bendi
Det här med rasistiskt motiv, finns det någonstans i Sverige man kan gå inte på ett ställe med mycket folk för att sljuta och INTE skjuta en viss andel invandrare?
Bra poäng. Random köpcenter nuförtiden består väl av minst 50% utlänningar oavsett tid på dygnet.
Citera
Medlem
Säkert redan länkats, men enligt epxressens artiklel så verkar han ju ha vart runt i princip hela byggnaden baserat på vart skadorna är. https://www.expressen.se/nyheter/sverige/sparen-efter-skolskjutningen-i-orebro-bilder-visar-skotthal/
Citera
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barkeeper
Vet vi att det vet svenskar med bland offren? Jag har bara hört im de tre invandrarna än så länge.

Ja vissa var svenskar, vissa såg ju svenska ut som bosnier; finns en separat tråd om offren.
Citera
2025-02-08, 20:44
Medlem
fluff995s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Men det verkar inte vara så i detta fall? Polisen hittade honom först när de letat länge? Man får väl anta att polisen gick senast när Nationella insatsstyrkan kom med helikopter; de lär ju knappast ha väntat utanför.
Han kan ha suttit barrikaderad nånstans. Eller bara gömt sig i nåt trängre utrymme. Sen vet vi utomstående inte hur genomsökningen av skolan gick till. De kan ju ha metodiskt drivit GM mot ett mindre och mindre område. Jag tror inte nödvändigtvis polisen är 100 procent ärlig med hur de beskriver förloppet. Att de hittade GM först efter lång tid behöver inte betyda att de inte fick kontakt med honom vid ett par tillfällen innan dess.

Det här med hur PDV-sök går till rent taktiskt är tydligen känslig information, enligt en studie jag länkade längre bak i tråden. Så det skulle ju rent teoretiskt kunna vara så att polisen mörkar och ljuger om förfarandet för att framtida potentiella GMs inte ska få några idéer.
Senast redigerad av fluff995 2025-02-08 kl. 20:46.
Citera
2025-02-08, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlinge
Hade Rickard egen mark?

Behövs inte då man kan köpa jakt här och där, om man har pengar. Sen kan man ju också känna folk som låter en jaga på deras mark.
Citera
2025-02-08, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Ja det blir ju så. När svenskarna bara är 10 % av befolkningen kommer alla dåd vara rasistiska för det går inte hitta några svenskar att mörda.

Vad menar du med 10% svenskar?
Citera
2025-02-08, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mellanting
Såvitt jag har förstått har han som vuxen endast haft försörjningsstöd. Jag utgår från att hans svårigheter framkommit i kontakterna med Socialtjänsten. Den stora frågan är varför de inte tagit sitt samverkansansvar och slussat honom till Försäkringskassan?

Det är frågan! Han kanske inte hade någon SGI kvar? Då kan en väl inte heller få sjukbidrag?
(Sgi = sjukpenninggrundande inkomst)
Återstår andra inkomster som aktivitetsstöd, lönebidragsanställning... Vad finns det mer? Är det nån som kan alla ersättningar som dessa sjuka kan söka? Och vem hjälper dem med det? Hade han redan fått del av dessa och de nu var slut för hans del?
Senast redigerad av DEF1 2025-02-08 kl. 20:49.
Citera
2025-02-08, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Poliser har skyddsväst till vardags.
Mitt svar var "ett svar på ett svar" där en person tror att det räcker med lite stake och skyddsväst för att pang-panga ner en förövare. Jag vill hävda att det inte är riktigt så enkelt. Vad polisen har för klädsel var inte det som diskuterades mao.
Citera
2025-02-08, 20:48
Medlem
moralhoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zadnahoj
Säkert redan länkats, men enligt epxressens artiklel så verkar han ju ha vart runt i princip hela byggnaden baserat på vart skadorna är. https://www.expressen.se/nyheter/sverige/sparen-efter-skolskjutningen-i-orebro-bilder-visar-skotthal/

Det kommer bli intressant att läsa om händelseförloppet, för mitt intryck är att det var många USK: or, vilket ger mig intrycket att det var personer från samma klass/lektion som han tog först. Kan vara så att en del försökte fly och han kom ifatt dom innan de hann in i ett tryggare utrymme?

Från vittnen så verkar det som att han inte ens försökte ta sig in i klassrum. Något rum hade inte ens lås så han hade bara kunnat dra upp dörren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in