2025-02-07, 15:23
Medlem
Hobbybondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Grillo-
Nej, Flashback har inte pekat ut någon oskyldig. Däremot har "snillen" som bara gjort en slagning på MrKoll o dragit slutsatsen att det måste vara gärningsmannen, sen letat upp honom i sociala medier för att få en bild av honom, hängt ut oskyldiga.

Det är inte Flashback som pekat ut någon, det är en användare på Flashback som tror att han har rätt. Jämför med t.ex. att "här på Flashback har jag 25 cm slak"!
Exakt. Man kan ju lika gärna säga "Svenskarna har pekat ut en oskyldig" eller "Internet har pekat ut en oskyldig".
Citera
2025-02-07, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Det där inlägget modererades väl bort så fort det mäktades med (för jag kan ej längre hitta det), men då hade det redan spridit sig. Desinformation biter bäst på folk som inte är särskilt kritiska men desto mer hetlevrade. Problematiskt att polis och media höll på identiteten samtidigt (eller vilket ledde till att) Flashback gick på knäna.

Kanske borde "vid särskilda händelser" Flashback ha jourhavande moderatorer, eller koppla in nån sorts ai-hjälp som motverkar utpekanden och destruktiv desinformation. Sen vet jag inte riktigt om det kvalar in som "peka ut" - där var ett sammelsurium av påståenden, inte unisont att "Flashback pekar ut" (mer som en klottervägg).
Det florerade flera inlägg som utpekade flera olika personer, felaktigt.
Citera
2025-02-07, 15:33
Medlem
okok1s avatar
Det är polisens fel som hemlighåller. De har väl fortfarande inte sagt vem som gjort det? I USA säger polis direkt vem det var. Finns transparens så finns det ingen anledning att gissa. Och då drabbas inte oskyldiga.

Människor kommer alltid vilja spekulera när information hemlighålls från allmänheten.
Citera
2025-02-08, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Det är polisens fel som hemlighåller. De har väl fortfarande inte sagt vem som gjort det? I USA säger polis direkt vem det var. Finns transparens så finns det ingen anledning att gissa. Och då drabbas inte oskyldiga.

Människor kommer alltid vilja spekulera när information hemlighålls från allmänheten.
Det försvarar ju inte skitpostarna eftersom det fanns info i tråden som visade att GM var från Örebro, tidigt.
Citera
2025-02-08, 13:05
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Grillo-
Nej, Flashback har inte pekat ut någon oskyldig. Däremot har "snillen" som bara gjort en slagning på MrKoll o dragit slutsatsen att det måste vara gärningsmannen, sen letat upp honom i sociala medier för att få en bild av honom, hängt ut oskyldiga.

Det är inte Flashback som pekat ut någon, det är en användare på Flashback som tror att han har rätt. Jämför med t.ex. att "här på Flashback har jag 25 cm slak"!

Regel 1.09 - Falsk ryktesspridning

[quote]Att sprida påhittade uppgifter om personer, företag eller organisationer med uppsåt att utsätta dessa för andras missaktning, eller att avsiktligen sprida förvrängd eller påhittad information med uppsåt att vilseleda, är förbjudet. [/

QUOTE]

Precis som i det vanliga livet. Flashback är ansvariga , inte användaren.

Det fanns exempel på utpekanden som fortsatt på X och Facebook . Inte många reflekterade att den där personen inte ens bodde i samma stad som skjutaren

(svt) " en tråd på forumet Flashback pekades han ut med namn och bild som gärningsmannen i Örebro. Därifrån länkades till hans X-konto som i sin tur fick omkring 500 kommentarer redan på tisdagskvällen, berättar han.

– Det stod mycket ”jävla svin”, ”mördare”, ”det här är gärningsmannen”.
Dementerade uppgifterna

Till sist bestämde han sig för att dementera uppgifterna på både Facebook och X, och på både svenska och engelska. "

Killen bodde i Uppsala län.

Det visar att falsk ryktespridning kan få mycket tråkiga konsekvenser , det finns många dårar därute som är smått galna eller bara dumma i hela huvudet
Senast redigerad av Upplyften 2025-02-08 kl. 13:15.
Citera
2025-02-08, 16:19
Administrator
admins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ba'loba
Aftonbladet skriver att Flashback pekat på fel misstänkt gärningsman till dådet i Örebro.
Vilket lett till obehag för den oskyldige.
Har Flashback gjort det?
Har letat men hittar bara det faktum att media och Flashback pekat ut var polisen gjorde tillslag på en adress i Örebro, inte i den stad där den oskyldige bor.
Vad ledde till att en oskyldig med samma namn men med fel ålder samt i fel stad pekats ut?
Vem/vilket media var skyldig till det? Flashback?

"På Flashback pekades hobbyjägaren Rickard Andersson, 37, felaktigt ut som den misstänkte skolskjutaren i Örebro – som han delar namn med."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/4BlQqa/rickard-andersson-37-felaktigt-uthangd-som-skolskytten

(jag personligen tycker det var värre att AB ringde MGMs far och släppte nyheten. Det skulle ha varit polis och kristeam som meddelat MGMs fader och inte ABs reporter och på så tidigt stadie innan det var helt fastslaget)

Det stämmer att en användare länkade till hobbyjägaren Rickard Anderssons konto på X, och spekulerade kring ifall detta kunde vara MGM. Samma uppgift som spreds och fortfarande sprids på plattformar som X och Facebook. I tråden länkades det även till en blogg som fortfarande sprider uppgiften, och där det även har postats privata bilder på samma hobbyjägare. Besökarna uppmuntras att dela artikeln med Facebook, X och Reddit, och för tillfället (8 februari 2025) så har artikeln 9700 delningar.

Jag vet inte vem som spred uppgiften om hobbyjägaren först, men kan för transparensen bekräfta att den första publiceringen på Flashback gjordes den 4 februari klockan 18:15. Sju minuter senare (18:22) ifrågasätter en medlem var användaren fått information ifrån, och efter ytterligare 14 minuter (18:36) skriver en medlem "du är ute och cyklar". Två minuter senare (18:38) skriver någon "Han där se ut att va 10 år äldre än sagd ålder?". Efter ytterligare nio minuter (18:47) skriver en medlem följande:
"Jag räknar med att du har en bra Källa på detta? Ser redan nu nämligen att folk börjar kommentera på hans twitter, vore ju inte så snyggt om man bara chansar på ett konto som råkar vara jägare med samma namn. Vilket redan har hänt i denna tråd"
Klockan 18:59, vilket är 44 minuter efter att uppgiften spreds första gången, så skriver en moderator följande:
"Den Rickard som pekas ut i tråden är med största sannolikhet helt fel person. Alltså X-kontot och FB. Bilder kopplar ihop dem.
Denna person bor inte i Örebro och är dessutom 37. Det är fel person."
Under dessa 44 minuter så postades det sammanlagt tio inlägg som innehöll hobbyjägarens konto på X.
I hälften av dessa inlägg förekom uppgiften enbart som ett citat, och var inlägg där man ifrågasatte om detta verkligen var MGM, alternativt kritiserade publiceringen. Totalt så postades det 156 inägg i tråden under samma tidsperiod.

Samtliga inlägg är sedan länge raderade. Det har senare även förekommit länkar till bloggen jag nämner ovan, och dessa inlägg har i huvudsak postats av medlemmar som varnar för spridningen av dessa uppgifter, och som vill uppmärksamma användarna om att detta är fel person. Även dessa inlägg har raderats.

I Aftonbladets artikel kan man bl.a. läsa följande:
"På Flashback pekades hobbyjägaren Rickard Andersson, 37, felaktigt ut som den misstänkte skolskjutaren i Örebro – som han delar namn med."
"Kommentarsfältet började snabbt fyllas på med anklagelser.
”Det här är gärningsmannen” och ”det här är mördaren i Örebro”, stod det bland annat och flera länkade också vidare till hans Facebook-profil."
Jag vet inte var dessa citat kommer ifrån, och ifall dessa inlägg har postats på Flashback. Jag har granskat samtliga inlägg som har raderats under den aktuella tidsperioden, och inget av dem hade ett språkbruk som liknade det ovan. Samtidigt, så innehåller tråden över 16 000 inlägg, och ytterligare tusentals inlägg som blivit raderade, så är det omöjligt för mig att förneka dessa publiceringar. Det enda jag kan säga är att jag aldrig har sett dem själv i tråden.

Om det stämmer eller inte är egentligen ointressant. Det som är av betydelse är istället att vi försöker plocka bort dessa inlägg när vi upptäcker dem. Hobbyjägaren uppmärksammas också av SVT, där man bl.a. kan läsa följande:
"I en tråd på forumet Flashback pekades han ut med namn och bild som gärningsmannen i Örebro. Därifrån länkades till hans X-konto som i sin tur fick omkring 500 kommentarer redan på tisdagskvällen, berättar han.
– Det stod mycket ”jävla svin”, ”mördare”, ”det här är gärningsmannen”."

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/han-pekades-felaktigt-ut-som-skytten-i-orebro
Eftersom det är omöjligt att posta bilder på Flashback, så förutsätter jag att SVT menar att någon på Flashback har länkat till hobbyjägarens konto på X, och att det därifrån postats kommentarer som "jävla svin" och "mördare". Vilket givetvis är allvarligt. Men olyckligt ifall vissa tror att spridningen och hoten i huvudsak kom från Flashback.

Flashback har givetvis en stor roll i detta, precis som alla andra aktörer där uppgifterna sprids. Det blir dock märkligt ifall narrativet är att det är specifikt Flashback som sprider dessa uppgifter.

Det har också uppmärksammats att någon annan skulle ha blivit felaktigt utpekad i samma tråd. Då jag inte har kännedom om vem det gäller, så har jag valt att inte kommentera denna publicering.

Jag berättade ovan att det under en period av 44 minuter postades sammanlagt tio inlägg som alla innehöll en länk till hobbyjägarens konto på X. Här nedan är en lista över vilka tidpunkter dessa publiceringar gjordes.
18:15
18:20
18:21
18:22 - citat + efterfrågar källa som styrker att detta är MGM
18:22
18:25
18:30
18:36 - citat + "du är ute och cyklar"
18:38 - citat + "Han där se ut att va 10 år äldre än sagd ålder?"
18:47 - citat + "Jag räknar med att du har en bra Källa på detta? ..."
Senare publiceringar avseende hobbyjägaren möttes snabbt av dementier.

admin
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in