2025-02-08, 15:28
Medlem
Enders.Aldebrinks avatar
Har jag uppfattat det hela rätt att han hade 7.1 km från sitt hem till Komvux?
Storgatan 53 till Hagagatan 53.
https://kartor.eniro.se/m/yGbWC

Han hade i så fall många platser med mycket folk att välja på istället, om han bara velat döda random. Även om han bara var ute efter invandrare i grupp.
Jag tror helt klart att han sökte sig till skolan för att han kände till den och för att "göra upp" med någon.
Dom andra blev skjutna för att dom var i vägen, försökte stoppa honom. Dom kunde varit vem som helst, oavsett etnicitet, religion eller kultur. Nu råkade många invandrare befinna sig där och då är det dom som skjuts.
Citera
2025-02-08, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GustafBradson
Ja, jag tror att de flesta skulle hålla med.

Därför är det så tråkigt att media och politiker inte fokuserar mer på det.
Ja, precis och det gör att det blir svårt att tro på en förändring i samhället när de som har möjlighet att påverka situantionen (politikerna) och få till en förändring inte ens talar om problemen. Och varför gör det inte det? Därför att de skapat problemen själva.
Senast redigerad av Steph1 2025-02-08 kl. 15:33.
Citera
Medlem
Det var ju sagt ifrån början att terroristen Rickard medvetet hoppade över vissa personer, kan man anta att det var yngre personer? Skolelever och dylikt.

I stort sätt alla offer är ju 30+
Citera
Medlem
Sagodjurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
Menade självklart sekunder i mitt inlägg.

Men ja, alltså rökgranater som producerar svart rök i 90 sekunder är något annat än bengaler. Ditt förslag om att ta på sig en halsduk och skjuta GM genom röken som något Steven Seagal film från 90-talet, är inte riktigt troligt.

Kan lova dig att alla former av dessa förekommit på fotbollsläktare.

Om du tror t ex den italienska polisen backar för några tänder rökgranater på läktaren så är du yte och cyklar.
Citera
2025-02-08, 15:32
Medlem
BlueBarrels avatar
Har det nånstans kommit fram vilket vapen som använts? eller ens vilken typ?
Mest äldre kvinnor som är offer.
Var det utvalda eller kom de inte undan?
Citera
2025-02-08, 15:32
Medlem
Kropparna låg utspridda över en stor del av byggnaden
Citera
2025-02-08, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enders.Aldebrink
Har jag uppfattat det hela rätt att han hade 7.1 km från sitt hem till Komvux?
Storgatan 53 till Hagagatan 53.
https://kartor.eniro.se/m/yGbWC

Han hade i så fall många platser med mycket folk att välja på istället, om han bara velat döda random. Även om han bara var ute efter invandrare i grupp.
Jag tror helt klart att han sökte sig till skolan för att han kände till den och för att "göra upp" med någon.
Dom andra blev skjutna för att dom var i vägen, försökte stoppa honom. Dom kunde varit vem som helst, oavsett etnicitet, religion eller kultur. Nu råkade många invandrare befinna sig där och då är det dom som skjuts.

Håller helt med. Han hade väl tvingats att vara där i omgångar av Soc. Säkert ingen trevlig upplevelse om man dessutom har extrem social fobi och olika andra diagnoser. Även utan de besvären är det säkert inget vidare.
Citera
Medlem
Enders.Aldebrinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rackebajsare
Så kan det ju såklart vara, det säger jag inte emot, men ska vi verkligen avskriva att det kan vara fler gärningsmän av den anledningen?
Vi? Vi kan bara gissa. Men det här är för litet för att tro något annat än det som sagts.
Utredarna har nog koll. Och jag tror nog att det kommit fram om det varit fler. Vad finns att dölja i det.
Vittnen hade sagt mer om det vid det här laget. Dom hade helt klart sagt emot i media efter att polisen gått ut med att det var en ensam gärningsman.
Jag gissar dessutom att dom flesta skjutna var inom ett visst utrymme. Han gick inte igenom hela skolan.
Vittnen säger att dom märkt att han tar i dörrhandtagen till dom låsta klassrummen och om det varit låst så blir han ju kvar i korridor eller ursprungligt utrymme som är öppet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashback1987
Det var ju sagt ifrån början att terroristen Rickard medvetet hoppade över vissa personer, kan man anta att det var yngre personer? Skolelever och dylikt.

I stort sätt alla offer är ju 30+
Nu handlar det ju om en skola med Komvux och SFI, alltså övervägande vuxna elever.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sagodjur
"Det ska röra sig om en typ av rökgranat som producerar svart rök i 90 sekunder."

vad du vad skillnaden är mellan 90 minuter och 90 sekunder?
Den producerar rök i en och en halv minut men röken ligger ju kvar mycket längre.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sosseresistent
I Sverige? Knappast.

De folkvalda kommer att gråta ut i media och samla politiska poäng ett par veckor, sedan är detta snart glömt fram tills nästa katastrof där man återigen kommer att fråga sig "hur kunde detta ske?".

Ulf har fullt upp med att planera inför nästa stora skattesänkning som kommer att orsaka bland annat än mer havererad sjukvård.

Han ska vara glad att denna massaker inte skedde på någon mindre ort där sjukvårdspersonal säger upp sig på löpande band pga ohållbar arbetssituation.

Ulf uttalar sig att han förstår rädslan bland invandrare att riskera att smaka på hagelbly som verkar skrämma många.
Citera
2025-02-08, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LillenEklund
Kommer det att bli en granskningskommission av efterdyningarna?

Något måste bli av detta.

Vad tänker du skulle vara anledningen till granskningskommission? Polisens agerande? Räddningsinsatsen i sin helhet? Att inte SÄPO eller sociala myndigheter fångat upp denna personen tidigare? Gärningsmannens rätt till vapen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in