2025-02-08, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Om han inte hade haft vapenlicens så hade det försvårat för honom att genomföra detta. Självklart kan man aldrig eliminera risken för illdåd helt, men samhället kan försvåra. Självklart måste reglerna för vapenlicens skärpas.

Hur skulle man kommit åt just honom vad gäller att ta av honom vapnen?

Hade han inte reagerat med lust att begå massmord om man tagit hans vapen tror du?
Citera
2025-02-08, 13:36
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av GustafBradson
Hans ångest och sociala fobi leder till att han är en fara för sig själv. Båda problemen går att behandla om individen kommer till vården.

Hade inte socialen och arbetsförmedlingen kapat benen för honom innan han lärt sig att gå så hade han varit som vilken annan svensk som helst.

Personer som Richard behöver extra stöd ut på arbetsmarknaden vilket de inte får.
Sociala nätverk bygger man upp genom att arbeta, att bygga upp det är inget någon med ett nedsatt funktionshinder gör på egen hand.

Arbetsförmedlingen måste hjälpa att hitta praktikplatser och arbetsträning för dessa individer.

Annars hamnar personer med nedsatt funktionshinder långt ifrån samhället.
Då sker saker som Richard gjorde, då de blir isolerade ifrån omvärlden och hamnar i farliga tankekretsar.

Att ge en person med npf tvångsvård botar ingenting, det är inte så att deras autism försvinner för det.

Med arbete tränar de bort den sociala fobin mm.
Senast redigerad av Jon10 2025-02-08 kl. 13:42.
Citera
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling

Jag noterar som vanligt att MSM och politikerna skenheligt benämner människor de tidigare kallat svenskar för invandrare. Nu är de plötsligt syrier, bosnier, etiopier osv.

Ulf Kristerssons vidriga uttalande att alldeles oavsett vad polisens utredning kommer fram till har denna fruktansvärda händelse väckt en särskild rädsla och känsla av utsatthet hos många människor med invandrarbakgrund i Sverige. Detta måste vi som samhälle förstå, respektera och möta. . Varför säger han inte samma sak när invandrare skjuter, våldtar, misshandlar, torterar, kidnappar, rånar svenskar? Varför slår de på stora trumman, involverar Kungen, flaggar på halv stång osv när tex Trollhättan och nu Örebro sker men skiter i när det är svenskar som drabbas? Tror de inte att folk noterar detta hyckleri? Tror de inte att folk blir förbannade? Tror de att de ska hinna undan den dagen inte bara svenska folket utan de europeiska folken reser sig? Det hela kan gå jävligt fort och det finns garanterat människor som hatar utvecklingen men tvingas vara tysta, högt upp i organisationerna.

Det blir mer uppmärksammat, då det var 10 personer som mördades på samma gång i en dramatisk händelse. Troligen skulle det också flaggats på halv stång, om det hade varit 10 Svensson, som hade mördats.

Men du har helt rätt i, att personer ur Sveriges nya befolkning är "invandrare"/syrier, bosnier, etiopier osv när de är brottsoffer eller gör ngt bra.

Däremot är personer ur Sveriges nya befolkning alltid "svenskar", om de är brottsaktiva eller i övrigt utmärker sig negativt.
Citera
Medlem
Är det för att GM såg bra ut som så många ömmar för honom? Hade han haft tjockbottnade glasögon, flint, chipstuttar och så vidare, hade det nog varit annat ljud i skällan än "hur kunde socialbyrån svika honom", "synd om sådana här grabbar" osv

Det är nog runt 15 barn som mist en förälder i dådet , är mer synd om dem än om en person som likt en psykopat mejade ner folk i en timme.
Citera
Medlem
Citat:
Han hade nog betydligt allvarligare diagnoser än bara social fobi.

Men det talas ju om LPT här. Vilka diagnoser talar vi om här?
Citera
Medlem
Citat:
Då får man tvinga på dem hjälp, så att säga. Lagen måste ändras.

Psykiatrireformen verkar i stort bara vara en kostnadseffektiv ”Wallenberg reform” utan hjälp för varken behövande eller omgivning.

Lagen skulle vara ändrad för decennier sen.

Se individer ur ett nyttoperspektiv i olika grader och sätt in åtgärder utifrån det synsättet i stället för och se folk som icke bidragande och ”döda”.

Förlegat synsätt i ett modernt samhälle.
Citera
2025-02-08, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ncr04
RA ser ut att vara i kamerans fokus, troligen var han i mitten av bilden från början men någon har klippt bort det som var till höger om honom.
Du förstår kanske inte hur väldigt udda de här individerna kan förefalla. Att passa in och vara naturliga är inte deras främsta färdighet direkt.
Citera
2025-02-08, 13:37
Medlem
Citat:
*klipp*
Idioten? Tycker rätt mycket talar för att den är en man som svikits av svenska samhället i 25 år. Hans föräldrar förefaller vara normala. Han själv IG i alla ämnena men klarar jägarexamen. Någonstans under skoltiden gick allt åt helvete för honom. Eftersom han inte varit utåtagerande tidigare, inte flaggad hos polisen, inga digitala spår så tycker jag allt talar för att samhället svikit honom.'

Slänger in en brasklapp om false slag för att regeringen vill försöka ta AR15 av folket. I första läget.
Ja du får ursäkta mig men jag tycker att hans lösning av sina problem var idiotisk.

Att samhället inte funnits där för honom håller jag helt med men den lösning jag pekar på verkar gör mig till en idiot i mångas ögon.
Citera
2025-02-08, 13:38
Medlem
Enders.Aldebrinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av everythingis
Tänker lite på tillgänglighet på magasin för ar15.. Man hittar 20 skottsmagasin till typ browning bar oxå, men de kostar skjortan och finns inte överallt. Vikkolvar och liknande tillbehör kan ju oxå vara en anledning. Jag tänkte först och främst på att en 30-40 åring har en helt annan impulskontroll än unga personer... Jag håller med dig om funktionen osv... Gick själv i köpetankar på en ar.. Hann tyvärr köpa en tikka precis innan det blev tillåtet på jakt. Jag kan dock köpa att icke vapenägare tycker att det är läskigt med ar... Det har ju varit ett sjukt drev på legala vapen en längre tid.
Drevet från media, som gett en felaktig bild om var AR är och vad lagen var innan och efter ändrandet har skapat en skev bild i hela debatten.
Jag förstår att folk letar fel och vill ha snabba lösningar, men det finns inte. Och det politikerna gör nu är bara symbolpolitik för att få snabb sympati och röster samt tysta kritiken.
Vänster och höger tävlar om vem som kan få fram snabbat och bäst lösningar men ingen pratar långsiktighet efter som det inte är vad folk vill höra. Man väntar på att det ska smälla nästa dag och tror att dom snabba lösningarna skyddar dom mot det.
Tidö + SD har varit bra i arbetet mot dom gängkriminella och varit tydliga från början att det kommer att ta tid, att det blir värre innan det blir bättre osv. Dom har tagit fram massor av bra grejer som verkligen kan göra skillnad. Inga quick fix utan lagar och arbetssätt som gör skillnad på riktigt ,på sikt.
Men här faller man i vänsterns fälla som kommer att använda detta dåd väldigt länge (fram till valet) med att påpeka vad högern inte gjort och hur mycket bättre deras egna lösningar hade varit.
Media är inte heller sena med att haka på och folket slutar att tänka själva.
Självklart är folk rädda för att bli skjutna, det är jag också trots att jag själv äger vapen och har skjutvana osv. Samtidigt bör man backa bakåt lite och zooma ut. Ja det som hänt är hemskt, men kunde vi förhindrat ett sånt här dåd, varför ska det inte kunna hända i Sverige när det sker i andra länder (även våra grannländer), vad säger dom riktiga experterna och hur sannolikt är det att det kommer att drabba just dig.
Media eldar på och skrämmer folk istället för att skapa trygghet. Och med fel bild och egen agenda kan man skapa stora rubriker, med följd av att folk går och är räddare än dom kanske behöver vara.
Citera
2025-02-08, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
Ja alla vanliga människor sitter i samma läckande båt.

Det är helt uppenbart att han inte var kapabel att ta eget ansvar.

Ett är säkert, han är inte ensam. Finns många fler som inte kan hantera sin vardag själv ute i samhället.

Intressant hur det politiskt kommer hanteras och belysas i media.

Och TV4 eldar på rasistkortet som några fanatiska uppviglare..

Han verkade ju inte ens vilja ha kontakt eller hjälp.. var ju fler som kände honom som sagt det försökt få med han på saker men han ville aldrig han gick in i sig själv.. en granne en yngre kvinna berätta att hon träffa på honom i tvättstugan.. han sa aldrig något eller ville ha ögonkontakt eller någonting hon kände att han bara ville undvika.
Blir ju jäkligt svårt att hjälpa någon som aldrig vill ha kontakt med någon.

Jag tycker inte man kan skylla på staten eller andra att han gjorde som han gjorde.. Alla har ett eget ansvar.

Men sen vet vi ju heller inte om det var någon som styrde honom och rekryterat.. kanske därför han helt plötsligt blev extremt inåtvänd och undvek alla.

Sen undrar man också varför han bytte namn?
Citera
2025-02-08, 13:39
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ferrytale
RA har alltså sökt arbete i 12 år..varje månad. Oftast brukar det vara att man måste söka 6-20 arbeten/ månad.

RA har troligtvis sökt 864- 1440 arbeten de senaste 12 åren och aldrig fått någon anställning. Att ingen på soc har reagerat utan bara betalat ut försörjningsstöd varje månad är helt sanslöst. Man brukar har planer och kontaktpersoner. Fullständigt haveri. Ingen hjälp från något håll.

Alla som är inblandade måste sparkas.

Har han sökt arbete? Jag trodde grejen var att han inte sökte arbeten aktivt, och därför fått indraget försörjningsstöd. 0 kr i inkomst de senaste tre åren åtminstone, också, enligt folk som plockat ut informationen från ratsit. Kanske har någon bett om senaste 10 år från Skatteverket dessutom?
Citera
2025-02-08, 13:39
Medlem
Citat:
Precis som bland äldre som inte klarar av att köra bil så har ju läkaren en skyldighet att se till att körkortet dras in. På samma sätt borde ju människor som blir psykiskt instabila i längre tid flaggas hos polisen. Ser då polisen att vederbörande har vapenlicenser så kanske dessa borde pausas till man är friskförklarad igen.

Vilken grundskola har RA gått på och hur var omständigheterna där för honom? IG i mer eller mindre alla ämnen indikerar en enormt stökig miljö. Få människor är så dumma att de får IG i allt. Jägarexamen är kanske inte svårt men det är inte bara att gå in och hämta papperna.

Vill man få det till rasist-spåret av politiska skäl så städas och snyggas nog allt till rätt friskt just nu.

Idioten? Tycker rätt mycket talar för att den är en man som svikits av svenska samhället i 25 år. Hans föräldrar förefaller vara normala. Han själv IG i alla ämnena men klarar jägarexamen. Någonstans under skoltiden gick allt åt helvete för honom. Eftersom han inte varit utåtagerande tidigare, inte flaggad hos polisen, inga digitala spår så tycker jag allt talar för att samhället svikit honom.'

Slänger in en brasklapp om false slag för att regeringen vill försöka ta AR15 av folket. I första läget.

Hoppas verkligen journalister, politiker, myndighetspersoner, lärare mfl är inne här och läser det näst sista stycket du skriver. Det är kärnan i det hela som alldeles för få verkar fatta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in