Citat:
Ursprungligen postat av
everythingis
Tänker lite på tillgänglighet på magasin för ar15.. Man hittar 20 skottsmagasin till typ browning bar oxå, men de kostar skjortan och finns inte överallt. Vikkolvar och liknande tillbehör kan ju oxå vara en anledning. Jag tänkte först och främst på att en 30-40 åring har en helt annan impulskontroll än unga personer... Jag håller med dig om funktionen osv... Gick själv i köpetankar på en ar.. Hann tyvärr köpa en tikka precis innan det blev tillåtet på jakt. Jag kan dock köpa att icke vapenägare tycker att det är läskigt med ar... Det har ju varit ett sjukt drev på legala vapen en längre tid.
Drevet från media, som gett en felaktig bild om var AR är och vad lagen var innan och efter ändrandet har skapat en skev bild i hela debatten.
Jag förstår att folk letar fel och vill ha snabba lösningar, men det finns inte. Och det politikerna gör nu är bara symbolpolitik för att få snabb sympati och röster samt tysta kritiken.
Vänster och höger tävlar om vem som kan få fram snabbat och bäst lösningar men ingen pratar långsiktighet efter som det inte är vad folk vill höra. Man väntar på att det ska smälla nästa dag och tror att dom snabba lösningarna skyddar dom mot det.
Tidö + SD har varit bra i arbetet mot dom gängkriminella och varit tydliga från början att det kommer att ta tid, att det blir värre innan det blir bättre osv. Dom har tagit fram massor av bra grejer som verkligen kan göra skillnad. Inga quick fix utan lagar och arbetssätt som gör skillnad på riktigt ,på sikt.
Men här faller man i vänsterns fälla som kommer att använda detta dåd väldigt länge (fram till valet) med att påpeka vad högern inte gjort och hur mycket bättre deras egna lösningar hade varit.
Media är inte heller sena med att haka på och folket slutar att tänka själva.
Självklart är folk rädda för att bli skjutna, det är jag också trots att jag själv äger vapen och har skjutvana osv. Samtidigt bör man backa bakåt lite och zooma ut. Ja det som hänt är hemskt, men kunde vi förhindrat ett sånt här dåd, varför ska det inte kunna hända i Sverige när det sker i andra länder (även våra grannländer), vad säger dom riktiga experterna och hur sannolikt är det att det kommer att drabba just dig.
Media eldar på och skrämmer folk istället för att skapa trygghet. Och med fel bild och egen agenda kan man skapa stora rubriker, med följd av att folk går och är räddare än dom kanske behöver vara.