2025-02-08, 09:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptonitonia
Jag ställde frågan tidigt här i tråden, när han tog jägarexamen och om någon vet om han övh jagade eller enbart ansökte om vapenlicens för att kunna göra detta dåd?

14 år tidigare skulle han ha tagit jägarexamen och inhandlat vapen för att mörda människor i stor skala… konstigare saker har hänt men det verkar mindre troligt. Eller vad tycker du själv?

För övrigt så kunde man tidigare ”köpa” sin jägarexamen. Du betalade en slant, fick plugga och skriva ett övningsprov upprepade gånger tills du kunde alla svar. Sen kom provförrättaren med det riktiga provet, som var samma prov. Då behöver du egentligen ha 0 kunskap, du skulle kunna ha grav autism bara du kan memorera utan att förstå.

Nu behöver man på riktigt plugga och skriva ett prov som det inte går att fuska på. Det påminner lite om körkortsteorin som slumpar frågor ur ett stor urval av frågor.

Efter det, ett praktiskt prov i säker vapenhantering och skjutprov.

Utifrån det som står om hans svaga resultat i skolan så hade han kanske inte klarat teoriprovet idag.

Sen kan du få licens pga av att du är aktiv i skytteklubb också. Men regler kring det är jag dåligt insatt i.

Sedan är polisen inblandad för vapenlicensen. Men de kan med dagens resurser och tillgång till register osv inte märka om något är olämplig. Ännu mindre märka om något med tiden blir olämplig, om du inte blivit misstänkt eller dömd dvs.

Om han har haft kontakt med läkare (psyket) så är inte det heller någon garanti för att bli av med sina vapen. Det slarvas och struntas i att anmäla om olämplighet att ha vapen pga medicinska skäl. Samma vad gäller körkortet. Det finns en otrolig konflikträdsla och flathet inom läkarkåren. Jag kan lite förstå det dock. Du vill hjälpa, ha en bra relation med din patient och samtidigt ska du frånta patienten saker i livet som kan vara väldigt viktiga för den personen. Dock ska man som läkare göra sitt jobb och ta sitt ansvar.
Citera
2025-02-08, 09:22
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av wwwTroll
14 år tidigare skulle han ha tagit jägarexamen och inhandlat vapen för att mörda människor i stor skala… konstigare saker har hänt men det verkar mindre troligt. Eller vad tycker du själv?

För övrigt så kunde man tidigare ”köpa” sin jägarexamen. Du betalade en slant, fick plugga och skriva ett övningsprov upprepade gånger tills du kunde alla svar. Sen kom provförrättaren med det riktiga provet, som var samma prov. Då behöver du egentligen ha 0 kunskap, du skulle kunna ha grav autism bara du kan memorera utan att förstå.

Nu behöver man på riktigt plugga och skriva ett prov som det inte går att fuska på. Det påminner lite om körkortsteorin som slumpar frågor ur ett stor urval av frågor.

Efter det, ett praktiskt prov i säker vapenhantering och skjutprov.

Utifrån det som står om hans svaga resultat i skolan så hade han kanske inte klarat teoriprovet idag.

Sen kan du få licens pga av att du är aktiv i skytteklubb också. Men regler kring det är jag dåligt insatt i.

Sedan är polisen inblandad för vapenlicensen. Men de kan med dagens resurser och tillgång till register osv inte märka om något är olämplig. Ännu mindre märka om något med tiden blir olämplig, om du inte blivit misstänkt eller dömd dvs.

Om han har haft kontakt med läkare (psyket) så är inte det heller någon garanti för att bli av med sina vapen. Det slarvas och struntas i att anmäla om olämplighet att ha vapen pga medicinska skäl. Samma vad gäller körkortet. Det finns en otrolig konflikträdsla och flathet inom läkarkåren. Jag kan lite förstå det dock. Du vill hjälpa, ha en bra relation med din patient och samtidigt ska du frånta patienten saker i livet som kan vara väldigt viktiga för den personen. Dock ska man som läkare göra sitt jobb och ta sitt ansvar.

När jag skrev ovanstående spekulerade jag beroende på hur nära i tid han tagit examen. Jag visste inte då att det var 14 år sedan.
Citera
2025-02-08, 09:23
Medlem
bonanbruses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrSimone
På Camilla, ja. finns en artikel om Elsa i Expressen/aftonbladet idag, tydligen från Eritrea så jag hade helt fel. Håller dock fast vid att Elsa inte är ett typiskt etitreanskt namn.

Jag trodde också Elsa var svensk, men i tidigare inlägg var jag noga med att poängtera att det inte var fastställt då det varken fanns efternamn eller bild. Jag var dock helt övertygad om att hon var vit, även om hon kanske inte varit svensk. Så kan det gå.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
Ja, vissa påstår ju att socialen borde insett det för länge sedan.

Jag tycker att många för fram åsikter och anklagelser som närmast kan kategoriseras som hyckleri.

Det går att undvika en ny RA, men vem är villig att betala priset? Typ..

Det är väl ingen som påstår att det helt går att undgå men det finns en hel del myndigheter kan göra i sitt arbete. Börja med att inhämta kunskap om vissa psykiska besvär och diagnoser så att personalen har en förståelse för de här människorna de är de för att hjälpa.

Jag har stött på socialtjänsten vid enstaka tillfällen och jag undrar lite om de verkligen har förstått sitt syfte.

Och börja även med skolpersonal eftersom vi inte har särskilda skolor utan alla ska inkluderas. Det ger ett väldigt stort ansvar till skolan och dess personal vilket man dessvärre idag inte lever upp till. Skolpersonals bemötande påverkar andra elevers uppfattning om ”annorlunda” elever.

Så priset som du nämner kanske inte är så högt för att i vart fall åstadkomma en viss förbättring.

Jag anser däremot att man fokuserar lite ensidigt när man direkt bara pratar om vapenlagar och låsta skolor. Det finns andra tillvägagångssätt och andra platser där saker som detta kan ske så man bör nog tänka något längre och även fundera på VARFÖR något sådant uppstår.
Senast redigerad av Mellanting 2025-02-08 kl. 09:29.
Citera
Medlem
quggels avatar
Bättre prövning för vapenlicens krävs. Med regelbunden psyktest och krav på sysselsättning. Det är väl rimligt.
Citera
2025-02-08, 09:25
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av quggel
Bättre prövning för vapenlicens krävs. Med regelbunden psyktest och krav på sysselsättning. Det är väl rimligt.

Krav på sysselsättning?
Citera
2025-02-08, 09:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Suggan.
Förstår hur du menar men det är väl iaf minst 10 vittnen i media som beskriver denna upplevelse?

Intressant om de befunnit sig i samma klassrum/korridor eller helt utspritt

Ja, där finns såvitt jag vet inte mycket information än som polisen släppt ifrån sig. T.ex så finns ingen karta över var man fann offren. Eftersom gärningsmannen är död så blir det ingen rättegång så polisen kan välja nu att helt enkelt arkivera allt utan att någonsin tala om vad som egentligen hände.

Vilket gör att alla som åsett denna händelse kommer leva hela livet med många frågor utan svar.

Edit:

Kollade lite och fann följande artikel:

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/polisens-bild-kryss-i-skolkorridoren-efter-skjutningen-i-orebro/

Vi kanske får så småningom en detaljerad karta var offren fanns och hur mördaren rörde sig genom byggnaden.
Senast redigerad av SecretGarden352 2025-02-08 kl. 09:31.
Citera
2025-02-08, 09:26
Medlem
Skolan kan de lika gärna riva. Ingen kommer vilja gå där mer.
Citera
2025-02-08, 09:27
Medlem
bonanbruses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwwTroll

Det beror helt på. Det finns en mycket stor chans att hans dåliga resultat i skolan mest handlade om brist av intresse. Det är väldigt vanligt hos folk med Autism och ADHD. Är man inte intresserad så går det inte. Är man intresserad så presterar man på stjärnnivå.
Citera
2025-02-08, 09:27
Medlem
fluff995s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olleph
men det borde ju göras ngn kontroll på regelbunden basis även efter man fått sitt vapenlicens. Men nu hade han ju konstaterade psykiska problem långt innan 2011 och då borde högre krav ställas på lämplighet. Det borde ju finnas i något register som de slår mot, men nu kollar de bara att man inte finns med i brottsregistret.... Med hans problematik varför ska man vara berättigad att ha vapen för, han jagade ju inte ens? Finns ju INGET som motiverar att han ska ha vapen. På körkort görs det kontroller när man blivit 35 eller nått, man måste till optiker/ läkare m.m för att få behålla det.

Han kanske helt inte skickat några varningssignaler vid sin kontakter med socialtjänst, psykvård osv? De diagnoser han hade kanske inte i sig är något som anses vara en riskfaktor?

Det där med att man ska göra rutinkontroller av lämplighet med jämna mellanrum kanske vore en bra idé. Men det känns som en separat diskussion.
Citera
2025-02-08, 09:28
Medlem
Enders.Aldebrinks avatar
Har man gått ut med alla namn på avlidna ännu?
Citera
2025-02-08, 09:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enders.Aldebrink
Har man gått ut med alla namn på avlidna ännu?

Polisen maskar fortfarande om det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in