2025-02-08, 00:51
Medlem
Celestrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Firefoxs
Nej, DNA test är en av flera metoder som används för att säkerställa en identitet och legitimation används tydligen inte för att identifiera enligt den rättsläkare som håller i obduktionerna. En annan säker metod för identifiering är att jämföra röntgen av tänder med tidigare bilder.

Jo, jag vet allt det där. Det jag reagerar på är att man gör DNA-test på samtliga offer, vare sej det är nödvändigt eller ej!
PCR-teknik är en mycket tidsödande teknik. Men den är modern och den är 'inne'!

Tänk efter själv:
Om det sker en svår trafikolycka med 3 dödsoffer; gör man då DNA-test för säkerhets skull, oavsett om det behövs eller ej, för att vara riktigt säker på att inte "blanda ihop kropparna"?
Citera
2025-02-08, 00:52
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av bonanbruse
Som sagt i mitt första svar till dig; polisen uttryckte att dom "upplevde det som att dom blev beskjutna".

Jo just det, och med den länken jag skickade nu, kan en ju också börja undra faktiskt varför...

Alltså varför dom UPPLEVDE att det var så...

Är du lite mera sur just nu än trög? Har du ätit något?

Jag förstod att dom tog skydd...
Senast redigerad av vildhane 2025-02-08 kl. 01:03.
Citera
2025-02-08, 00:54
Medlem
Stilichios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sevanol123
Ja om offret har några tänder kvar och ganska orört käke. Får man kula eller två i face så är det inte mycket kvar att jämföra. Enligt pressen har han träffat många av BO just i huvudet.
Misstänker att han skadeskjutit flera och sedan avslutat dem på nära håll. Därav uppehållet i skjutandet. Kommer det fram så blir det pinsamt för de fega poliserna som inte vågade gå in. Folk kan ha dött i onödan.
Citera
2025-02-08, 00:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lamplight99
Ja jag sa inget annat, men då huserade alltså socialtjänsten i lokalerna permanent? Jag hade uppfattat det som att personer från socialtjänsten befann sig där just den dagen för något slags informationsmöte/utbildning eller liknande.

Ja, kolla på kommunens sajt om samverkanssatsningarna, det var inga tillfälliga möten utan en (bra) strategi att vara där. (Jag hittar inte nu sidan om det, men det fanns en om samverkan soc-vuxenskola)
Citera
2025-02-08, 00:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stilichio
Misstänker att han skadeskjutit flera och sedan avslutat dem på nära håll. Därav uppehållet i skjutandet. Kommer det fram så blir det pinsamt för de fega poliserna som inte vågade gå in. Folk kan ha dött i onödan.

Kan tänka mig. Tror inte någon av de gick att identifiera via id.
Citera
2025-02-08, 01:00
Medlem
Enders.Aldebrinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malapagos
Han hade det inte svårt i skolan med teorin eller inlärningen. Han hade autism och social fobi i skolan, därför fick han usla betyg. Viss skillnad. Han kan i själva verket vara rätt begåvad under rätt förutsättningar och när han gillar något.
Han kan ju fått dåliga betyg för att han hade hög frånvaro och behöver inte vara för att han var dålig i skolan.
Citera
2025-02-08, 01:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Celestron
Jo, jag vet allt det där. Det jag reagerar på är att man gör DNA-test på samtliga offer, vare sej det är nödvändigt eller ej!
PCR-teknik är en mycket tidsödande teknik. Men den är modern och den är 'inne'!

Tänk efter själv:
Om det sker en svår trafikolycka med 3 dödsoffer; gör man då DNA-test för säkerhets skull, oavsett om det behövs eller ej, för att vara riktigt säker på att inte "blanda ihop kropparna"?

Om det är flera kroppar från olika fordon är det möjligt att det kan vara så. Det vet jag faktiskt inte.
Men är detta fall är det ju många kroppar kroppar att hålla reda på och då inte helt orimligt att identifiera dem med säkerhet.
Citera
2025-02-08, 01:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stilichio

Man hör skadeskjutna ge ifrån sig ljud flera gånger när de träffas i det klippet som var på 1 minut.
Citera
2025-02-08, 01:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Celestron
Hur vet du att SAMTLIGA KROPPAR var så svårt sargade att det var nödvändigt med DNA-test??

Återigen. Vid Falumorden 1994 sköts samtliga offer på nära håll med höghastighetsvapen!
Johan Tollsten med 15! skott!!
Det gjordes inga DNA-test.

Identifiering av döda vid denna typ av händelser sker alltid på tre olika metoder. Jämförelse av tänder och käke, fingeravtryck eller DNA.

Rättsmedicinalverket och polisen arbetar i team där polisen ansvara för fingeravtryck delen och rättsmedicinalverket för de övriga två sätten. Oftast så identifieras offren på flera olika sätt samtidigt.

Man låter inte anhöriga identifiera offer eller jämför någon legitimation man har på sig. När det gäller ett leg så kan allt för mycket ha förändrats sen man skaffade det eller så kan skadorna vara så pass svåra att det inte går.

Däremot så kan en legitimation vara till hjälp vid identifiering. En legitimation är ju en stark indikation på vem personen är och på så sätt kan man få tag i nära släktingar som man kan få jämförelse DNA ifrån.

Flink använde ett militärt vapen med ammunition från militären vilket innebär att den är helmantlad. Träffas man av en helmantlad kula så har man större chans att överleva och skadorna blir mindre på kroppen än om man träffas av mjukar kulor som normalt används vid jakt. En mjukare kula svampar upp och orsakar större skada. Denna typ av ammunition är förbjuden för militären enligt Haag konventionen.

Med tanke på att GM använde sina egna jaktvapen så är det mest troligt att han även använde ammunition avsedd för jakt. Vilket gör det troligt att skadorna kan vara värre på kropparna än de som Flink orsakade.
Citera
2025-02-08, 01:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hornegerrr
Många vittnen har sagt att det har varit flera gärningsman,

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/lararen-birgitta-ringde-maken-under-skolskjutningen-i-orebro/

Även Selim ska ha sagt till sin fästmö "de skjuter", innan han dog. Finns en video där de intervjuar hans fästmö där han berättar det.

Kan det finnas flera?

Är inte det naturligt? Om du sitter i ett klassrum och så börjar det smälla skott utanför och det fortsätter under en viss period — så är det väl inte konstigt om någon tror att det är folk som skjuter mot varandra?

Det första man tänker på är kanske att det är en gänguppgörelse.
Citera
2025-02-08, 01:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tramsebyxan
En människovärdig psykvård. Ett socialt uppfångningsnät av det gamla svenska virket. Men det har Sverige inte råd med, eftersom Sverige måste betala pengar för alla importer som får betalt för att gå på SFI. Och som ändå kommer att ha varit en rejäl minuspost för Sverige när de drar sin sista suck.

Har för mig att SFI inte kostar så mycket. Har du nåt diagram över statens utgifter totalt på olika poster, så vi har nåt att jämföra med?

Människovärdig sjukvård ja OCH fungerande sjukförsäkring, A-kassa, socialförsäkring. Alldeles för många aktörer är inblandade för personer med problem som RA. Det behöver vara sammanhållet med övergripande ansvar så ingen blir utan inkomst och adekvat hjälp! Samtidigt kan hjälp inte tvingas på en! Hur det var i RAs fall får vi kanske veta om ett tag!

Håller med om att det är underligt med skjutandet. Från att vara folkskygg till att bli en massmördare, mitt i händelsernas centrum, att få all uppmärksamhet riktad mot sig... Tänkte även på fotona på honom, - alltid likadana (samma?) kläder i stort sett. En person fast i sina vanor som det verkar. Vad åt han? Samma maträtter eller villig pröva nya?

Hoppas de döda får bli omskrivna, med ordentliga personporträtt! Inte för vår nyfikenhet, utan för att synliggöra dem!
Citera
2025-02-08, 01:05
Medlem
Marchionesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hornegerrr
Många vittnen har sagt att det har varit flera gärningsman,

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/lararen-birgitta-ringde-maken-under-skolskjutningen-i-orebro/

Även Selim ska ha sagt till sin fästmö "de skjuter", innan han dog. Finns en video där de intervjuar hans fästmö där han berättar det.

Kan det finnas flera?

Det är sällsynt att enstöringar planerar och genomför dåd med andra. Det är just en av anledningarna till att de är svåra att stoppa innan det är för sent.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in