2025-02-07, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lillen-68
Så du vet inte vem Rickard Jonas Simon Andersson är?
Bytte tilltalsnamn och till bara pappans efternamn.
Jonas Simón = Rickard Andersson

Jag precis som dom flesta andra vet bara lite om vem RA var.
Citera
Medlem
skoputss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ossian.allvetaren
Det vettigaste jag läst hittills

https://www.sydsvenskan.se/artikel/massmordet-kan-inte-forklaras-med-att-mordaren-var-en-ensam-galning/

Jaja, kör på rasistspåret om du trivs med det, att två vita kvinnor blev mördade var bara ett olycksfall i arbetet.

Skunk!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Celestron
Under massmordet i Falun sköts Johan Tollsten med 15(!) skott på nära håll från en AK5:a, ett höghastighetsvapen som ger samma skottskador som det vid skolskjutningen.
Ändå fanns hans namn och bild i media ett par dagar senare tillsammans med övriga offer.
Då hade de anhöriga naturligtvis blivit informerade långt innan.
Det fanns inga DNA-tester på den tiden. Det gick bra ändå!

Vad är problemet? DNA-test kan användas i tveksamma fall, där t.ex offret är starkt förmultnat eller där det bara finns kroppsdelar.
I det här fallet är det inte så. Här har man tydligen gjort DNA-tester på samtliga(!) offer, oavsett om det behövts eller ej?

kan bli lite svårt att identifiera om han sköt med hagelbössa mot huvudet.. om dom inte hade idkort på sig
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Inga namn, men jag är förvånad över hur gamla de flesta offren var. Det antyder väl att flertalet var personal och inte elever?

Ingen personal finns bland offren som man vet namn på
Citera
Medlem
Celestrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sevanol123
Varför DNA test?
Har du någonsin sett hur skadorna kan se ut efter gevärsskott? Eller flera skott på en och samma kroppsdel?
Detta har inget med byråkrati att göra.

Men man har ju gjort DNA-test på SAMTLIGA OFFER!. Och jag tror inte att alla offer var oidenifierbara.
Citera
2025-02-08, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
Man kunde spärrat in honom eller låtit hans liv avslutats tidigare med.

Jo, men måste ju veta att han verkligen är farlig.
Citera
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissDolphin
Tanken har inte slagit dig att man faktiskt kan köpa ett gitarrfodral utan att samtidigt köpa eller äga en gitarr och även tvärtom! Självklart kan han ha köpt ett fodral enbart i syfte att gömma sina vapen i. Han kan ha köpt det på nätet eller kanske på Blocket....ingen vet... 🙄

Så klart har det slagit mig men en kille som inte kan se på folk eller prata med dem ska köpa ett fodral på blocket där man träffar folk. Visst det går att köpa på nätet men man vill ju ändå testa om måtten passar. Tejpade han ihop vapnen och sen sökte han fodral som eventuellt skulle passa? Det är inte så att gitarrfodral har mått som har mått efter 3 vapen. "Det här fodralet passar en normalstor akustisk gitarr men även en ak47, bazooka, hagelbrakare eller en AR-15, Uzi och 4 handgranater"
Citera
Medlem
KonungensRiddares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Inga namn, men jag är förvånad över hur gamla de flesta offren var. Det antyder väl att flertalet var personal och inte elever?

På komvux/SFI kan väl elever väldigt ofta vara äldre än lärare/personal....
Citera
Medlem
Celestrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baltazar_
kan bli lite svårt att identifiera om han sköt med hagelbössa mot huvudet.. om dom inte hade idkort på sig
..och om dom hade ID-kort????
Citera
2025-02-08, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Med reservation för att några antaganden kanske sticker åt något annat håll än i din historia, och att vägen därmed är krokigare än vad du antar, så tror jag ändå att du på det stora hela har väldigt rätt.

Vi kanske får höra en del av gamla klasskamrater som uttalar sig om själva mobbningen från hans skoltid. Han kanske var hårt drabbad och fördrevs till antisocial, folk beskriver som han bara försvann.
Citera
2025-02-08, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Men att en antisocial person tar sig ut för att köpa hårt eller mjukt fodral känns orimligt. Visst kan han köpa online men aldrig marketplace eller blocket.

Han lyckades ta körkort så varför inte?

Det är väl inte så att han aldrig handlat på nån ICA tex? Dessutom har han nog rest mer i världen än genomsnitts-flashbackaren.
Citera
2025-02-08, 00:02
Medlem
Ko-vid-19s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TGWEI
Tom i skallen? Ändå hade Skytten tillräcklig kognitiv förmåga och agens för att både planera och genomföra sin massaker. Vilket trams! Det finns en anledning till att Skytten riktade in sig på den skolan, med eller utan manifest. Det är häpnadsväckande hur intellektuellt oärliga vissa människor i den här tråden är.
Hur mycket planering krävs det för en skolmassaker, egentligen?

Varför sköt han inte bara babbar?

Helt ärligt tror jag inte han hade starka åsikter om någonting, men jag kan så klart inte veta. Polisen får väl leta igenom hans dator eller nåt. Kanske hittar man nåt där som tyder på att han var en "arisk krigare som ville befria Europa från alla babbar"... eller nåt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in