2025-02-07, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Jag känner att jag behöver en karta över dåden och en tidslinje.
Dåden riktades väl mot SFI verksamheten eller den del av byggnaden där denna bedrivs.

10 personer skjuts ihjäl på kort tid. Dom är i korridoren och skjuts på ganska nära håll med hagelbössa.
Gärningsmannen har med sig andra vapen i en väska men..han hittar inga fler offer och dörrarna han rycker i är låsta.

Polisen kommer till platsen och börjar leta efter skytten.
Det tar en timme då ingen fler skjuts.
Han ser blåljusen genom fönstren och riktar vapnet mot sig själv.

Karta över skolan och vissa noteringar finns på NA. Verkar vara många som pluggade uska som blivit skjutna. En SFI-elev vad jag sett hittills, resten av de som kommit fram verkar ha läst uska.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
Tolka det hur du vill men om RA inte hade levt eller så hade kanske 10 andra gjort just det.

Nu lades mängder med pengar och onödiga resurser på RA’s forsatta resa ner i mörkret. Och sen tog han 10 människors liv med sig när han inte tålde att mötas med rimliga krav.

Annars kanske han tagit tio människors liv tidigare?
Citera
Medlem
Det finns väl släktingar som utalat sig om att Jonas Simon blivit mobbad som ung. Ett tungt trauma som han burit med sig hela livet från skolgången och eftersom han haft sociala problem kom han aldrig till rätta med sina trauman.

När allt börjar gå mer fel för honom i vuxenlivet och föräldrar pumpar in pengar till hans intressen sitter han med både vapenlicens och fullladdade jaktvapen i sin lilla etta.

Den ända kopplingen han har till Risberskaskolan är ytterligare misslyckanden i flera ämnen i vuvenålder men samtidigt får han en tillbakablick hur det var som ung och bli förnedrad och mobbad i skolan, han fullkomligt hatar stället men måste vara i sysselsättning på grund av fel diagnoser. Med inspiration av Amerikanska skolskjutningar utför han sin såkallade hämnd i en psykos som startats av socialtjänsten när dom drog in hans socialbidrag därav hoppet var totalt över för honom.

Vad tror ni?
Citera
2025-02-07, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av negerbarn
Problemet med det är tyvärr att man, precis som förr, kommer spärra in en hel del som både skulle må bättre, och faktiskt kan tillföra samhället och sina medmänniskor mycket. Och nu pratat jag tusental.

Problemet nu, är att man släpper fria några för många och en del mår sämre på utsidan än insidan.

Men hur man hittar en medelväg där man varken spärrar in för många eller för få?

Ja, det vet jag inte.

Men det räcker väl med att en av dessa individer mördar någon oskyldig för att jag ska anse att det är motiverat att hålla samtliga inlåsta, tills man hittar en lösning på problemet.

Förresten så kan man lösa gängkriminaliteten och skjutningar/sprängningar på samma sätt, så får man lösa ”särfallen” efteråt.
Citera
Medlem
Stilichios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av starx
Stämmer. Tvärt om så är många med den föredetta diagnosen asperger högbegåvade.
Personer som en gång fått diagnosen Asperger får behålla den diagnosen. Stod tidigare för Normal eller högpresterande autister. Den nya diagnosen Autism Spektra Diagnos (ASD / AST) är mera luddig. För övrigt hatar de flesta Aspergare benämningen, vilket inte är så märkligt då de ofta har svårt för förändring. Hade GM Asperger och ett stort intresse för vapen så skulle ha absolut inte fått vapenlicens.
Anser att myndigheterna måste bli modigare, då dessa personer står för majoriteten av den här typen av meningslöst våld. Andra med diagnosen skulle aldrig skada en fluga.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eskimannen
Har läst det, och är själv höger. Det är helt ologiskt att dra fram invandringsretorik i detta tillfälle när det uppenbarligen handlar om större problem.
Flertalet av de skjutna/mördade hade utländsk bakgrund, detta berättades i kvällens Aktuellt.
Du kan lyssna o reflektera över informationen som gavs..

(Vissa svenskar har bedrivit hatpropaganda mot muslimer, även om det skett lite sofistikerat såsom ställningstagandet i Israels ockupations historik.
Klart är att grabben som mördade 11stycken i Örebro- har en funktionsnedsättning och har självklart
fallit offer för rasistisk-propaganda.
Han tillbringade sin tid med tv-tittande och har självklart haft tv,n som enda vän.)
Citera
2025-02-07, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lugntsimma
Beror på hur man ser det.

Ni vänsternissar kan inte sluta hoppas på att det fanns en uns rasism i grottmongot.

På dom flesta ställena i storstäderna befinner det sig mer utlänningar är svenskar, så det är ju perfekt för er för då skulle dom flesta massmord kunna kallas rasistiskt.
Är vänster och hoppas verkligen inte att det var rasistiskt. Varför skulle jag hoppas det? Makes no sense.
Befarar dock att det var rasistiskt. Men det är inte samma sak som att hoppas.
Citera
Medlem
Ko-vid-19s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ossian.allvetaren
Låt mig flika in. Richard fucking Andersson är en jävla terrorist, en galen ond jävla människa och svensk. Sjävklart är killen rasist. Lägg ner allt skitsnack om att killen mådde dåligt, var psykiskt sjuk och så vidare.
Hatar äcklig svensk dubbelmoral och skäms över mitt eget äckliga påbrå. Vi svenskar är snabba med att döma ut invandrare som begår brott, men så fort en blek ful svenne gör något galet, då finns det en förklaring i form av psykisk sjukdom.
Jag tror faktiskt RA var så pass tom i skallen att han inte hade åsikter om någonting. Och hade det varit rasistiska motiv så borde han lämnat något efter sig, ett manifest eller dylikt. Tror han var för hjärndöd för att kunna skriva ett sådant.

Han var död redan innan han sköt sig själv.
Citera
Medlem
Citat:
Problemet med det är tyvärr att man, precis som förr, kommer spärra in en hel del som både skulle må bättre, och faktiskt kan tillföra samhället och sina medmänniskor mycket. Och nu pratat jag tusental.

Problemet nu, är att man släpper fria några för många och en del mår sämre på utsidan än insidan.

Men hur man hittar en medelväg där man varken spärrar in för många eller för få?

Har det fungerat tidigare? Någonstans alls?

Nej man får nog bara acceptera att dåliga saker händer, själv har jag lite svårt att förstå vissa personers chockartade uppvaknande.

Det är väl därför diskussionen blir så sanslöst flummig med.
Citera
2025-02-07, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rattaasikterna
Annars kanske han tagit tio människors liv tidigare?

Man kunde spärrat in honom eller låtit hans liv avslutats tidigare med.
Citera
2025-02-07, 23:43
Medlem
Citat:
Eller så hade han ett primärt mål - skola, lärare, soc - men SFI var sekundärt/collateral damage.
Ja det är såklart lika möjligt. Hoppas du har rätt.
Citera
2025-02-07, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av x555x
Det finns väl släktingar som utalat sig om att Jonas Simon blivit mobbad som ung. Ett tungt trauma som han burit med sig hela livet från skolgången och eftersom han haft sociala problem kom han aldrig till rätta med sina trauman.

När allt börjar gå mer fel för honom i vuxenlivet och föräldrar pumpar in pengar till hans intressen sitter han med både vapenlicens och fullladdade jaktvapen i sin lilla etta.

Den ända kopplingen han har till Risberskaskolan är ytterligare misslyckanden i flera ämnen i vuvenålder men samtidigt får han en tillbakablick hur det var som ung och bli förnedrad och mobbad i skolan, han fullkomligt hatar stället men måste vara i sysselsättning på grund av fel diagnoser. Med inspiration av Amerikanska skolskjutningar utför han sin såkallade hämnd i en psykos som startats av socialtjänsten när dom drog in hans socialbidrag därav hoppet var totalt över för honom.

Vad tror ni?

Med reservation för att några antaganden kanske sticker åt något annat håll än i din historia, och att vägen därmed är krokigare än vad du antar, så tror jag ändå att du på det stora hela har väldigt rätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in