2025-02-07, 23:13
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spindeldrottning
Verkligen. Men jag tycker att han ser inklippt ut? Ser väldigt felplacerad ut.
Fördelningen av skärpan är nog ännu mer talande. Rickard, allra längst ut i höger bildkant, är knivskarp, medan killen till vänster i studentmössa är väldigt oskarp, och och tegelväggen i bakgrunden, som är klart längre bort från Rickard än vad killen med studentmössa är, är klart skarpare än han.

Det enda sätt jag kan komma på att åstadkomma den skärpefördelningen är att klippa in en skarp bild på Rickard i en bild som är fokuserad betydligt längre bak.
Citera
Medlem
Nej! Jag har förklarat flera gånger att folk är idioter och genast tänker att det är socialsekreterare etc det handlar om när det handlar om socialnämnden eller socialtjänsten.

Men även äldreomsorg och hemtjänst sorterar under detta. Och så här långt är det folk som är eller varit på väg att bli undersköterskor det verkat handla om, och ingen från soc.

Citat:
Ursprungligen postat av Otursungen
Finns det något bevis eller något som tyder på att någon av det avlidna eller skadade jobbade på Soc?
Förutom rykten i Aftonbladet? Ser att det förekommer hela tiden i tråden att det nästan verkar vara en sanning men inte hittat någon information om det förutom rykten i Aftonbladet.
Citera
Medlem
trytolearn28s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vildhane
Det gör de visst det.

Hänvisa gärna till försäkringsbolag och aktuell bestämmelse i försäkringsvillkoren så ska du få en slant av mig.
Citera
2025-02-07, 23:14
Medlem
starxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uruzita1
Alltså jo. Det här kräver en viss intelligens i form av planering och logistik, samt iskall beslutsamhet – inte en liten skraj klenis, vilket är intrycket jag får när jag ser bilder på honom

Jag ser inte en skraj fegis på bilderna. Sen läser jag säkerligen in mycket med facit i hand. Men jag ser en mycket avtrubbad, svårt psykisk sjuk deprimerad person. En person som stänger in alla känslor han upplever.
Citera
2025-02-07, 23:14
Medlem
HyperboreanCREW-14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robokopf
Som vanligt kröp det fram att det var en högerincel och alla ryktesspridare kröp tillbaka i sina hål under marken.
Som vanligt visade det sig att det var en psykiskt sjuk individ, som borde suttit inspärrad. Att det finns vita svenska galningar är inget nytt.

Att det va konsekvenserna av massinvandringen som till slut fick honom att explodera är knappast något du borde fira.
Det är bara ännu ett exempel på konflikter och våldsdåd som följer med det mångkulturella samhället och som endast går att lösa med återvandring
Citera
2025-02-07, 23:15
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av trytolearn28
Hänvisa gärna till försäkringsbolag och aktuell bestämmelse i försäkringsvillkoren så ska du få en slant av mig.

Varför är du så nyfiken på aktuell bestämmelse... Han är väl inte bara 3 månader gammal heller?

Citat:
Du kan även få upp till 300 000 kronor för vissa diagnoser, så snart diagnosen är ställd. ... ADHD och ADD; Autism; Bipolär sjukdom; Lindrig intellektuell ...

https://www.trygghansa.se/forsakring...gnosforsakring

Har man råd med skjutvapen och jägarutbildning i vuxen ålder om man fått något sånt när man var barn?
Citera
Medlem
Jag ser i många svar i tråden en vanlig missuppfattning om människor med svårare psykisk problematik: Att människor med problematik har självinsikt och vill bli hjälpta.

I de flesta fall hänger problematiken/diagnosen ihop med just avsaknad av självinsikt och därmed en oförmåga till problemformulering, självhjälp och vilja/förmåga att ta emot hjälp.

Det betyder inte att socialtjänst och psykiatri gör allt rätt men ni gör det väldigt lätt för er när ni lastar 'samhället' för att sådana här situationer uppstår.

Det finns skäl till att vi hade asyler/dårhus en gång i tiden. Vi visste bara ett sätt där vi kunde skydda både patienten/individen och samhället - det var genom inlåsning.
Senast redigerad av Sikhander 2025-02-07 kl. 23:19.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
När dammet har lagt sig i den här historien, så tror jag att det här är en stor del av problemet av varför det gick som det gick.

Jag har personligen aldrig blivit så illa behandlad i livet som de få ggr då jag haft med Socialen att göra.

De träffar dagligen människor som är utsatta av olika anledningar (sjukdom, arbetslöshet, infekterade familjebråk där barn konstant hamnar i kläm, osv osv, dvs utsatta människor av olika anledningar.)

Det är anmärkningsvärt hur så många kan sakna empati och medkänsla för människor i nöd. De utövar myndighetsutövning över människor på samhällets botten där nästan alla befinner sig i någon typ av kris. Addera sen någon typ av svår psykisk nedsättning/problematik och sen en kravbild och en indragen ersättning så kan man föreställa sig paniken som måste ha infunnit sig för GM.

Hoppas man synar detta noga.

Okunskapen för den här typen av svårigheter är enorm.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KaneBellingham93
Om man är särbegåvad klarar man skolan. Hur är man ens särbegåvad om man inte ens klarar grundskolan? Vari ligger då särbegåvningen? Jag var själv särbegåvad och det som gjorde mig annorlunda från andra barn var ju just hur mycket bättre jag presterade akademiskt än andra.

En förklaring är väl att han inte var intellektuellt smart men praktiskt lagd och var duktig på sånt som vapen.

Långt ifrån alla normalbegåvade klarar tex körkortsteorin eller jägarexamen på första försöket. I mångt och mycket handlar det om motivation.

Det har nog helt enkelt inte funnits något eller någon som lyckats motivera RA att nå upp till godkänt i skolan.

Han bestämde sig kanske att avsluta sitt liv genom att ta med sig andra och skriva in sig i historieböckerna för länge sedan.

Minsta lilla krav på motprestation sätter han sin plan i verket. Pojkfan borde kanske ha tillåtits somna in för länge sedan istället för att daltats med?
Citera
Medlem
Kan det bli några vapenlicenser indragna nu tro?
Ett annat fall var ju pappan som sköt sina två små barn och sedan sig själv.. Hoppas det finns någon varning som kommer upp i systemet om någon med vapenlicens hamnar i vården pga psykiska besvär.
Citera
2025-02-07, 23:16
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvillebacken1
På ett foto sitter han med en tjej. Var det en flickvän, syster eller bara någon som råkar sitta i en solstol bredvid honom?

Syster. De är ju lika i ansiktet.
Citera
2025-02-07, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TrollRoll
Nej! Jag har förklarat flera gånger att folk är idioter och genast tänker att det är socialsekreterare etc det handlar om när det handlar om socialnämnden eller socialtjänsten.

Men även äldreomsorg och hemtjänst sorterar under detta. Och så här långt är det folk som är eller varit på väg att bli undersköterskor det verkat handla om, och ingen från soc.

Precis detta. Det är ingen ifrån socialtjänsten som är skjuten. Utan personal som går under socialFÖRVALTNINGEN. Specifikt folk som arbetade inom hemvården som utbildade sig till undersköterskor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in